• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Busbellan

Merkostnader som vi fått godkända, har inte papperna här på exakt hur mycket men vi fick i alla fall igenom lite på alltihop
    Tvättkostnader
    slitage på kläder (august biter sönder tröjor och jackor)
    Extra uppsättning jacka, mössa vantar, eftersom A slänger allt sånt i vattenpölar ute
    söndriga glas och tallrikar
    sönderrivna böcker
    allt material som används till pecsbilder
    sltiage på hemmet samt söndriga leksaker eftersom allt kastas
    extra uppsättning sängkläder eftersom han kissar i sängen
    tvättlappar

Mamma till Nora, August och Ella
  • Skumboll

Nu håller jag äntligen på att skriva en riktig ansökan.

Började med merkostnader och har kommit fram till detta;
    Läkemedelskostnader
    Omega3-tillskott
    Sempers magdroppar
    Specialkost
    Energitillskott
    Slitage på kläder
    Extra tvätt
    Extra disk
    Specialsydda kläder
    "speciella" skor
    Förbrukningsartiklar för sond
    Teckenmaterial+annat bildmaterial
    Blöjor
    Resor
    Parkeringsavgifter
    Telefonsamtal
    Trasiga leksaker/böcker
    Medlemsavgift
    Nappar
    Har jag glömt något? Och har jag tagit med något som jag absolut inte kommer få ersättning för (som jag lika gärna kan ta bort?)
    ♥ Simon ♥
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:38:53 följande:
    Nu håller jag äntligen på att skriva en riktig ansökan. Började med merkostnader och har kommit fram till detta; Läkemedelskostnader Omega3-tillskott Sempers magdroppar Specialkost Energitillskott Slitage på kläder Extra tvätt Extra disk Specialsydda kläder "speciella" skor Förbrukningsartiklar för sond Teckenmaterial+annat bildmaterial Blöjor Resor Parkeringsavgifter Telefonsamtal Trasiga leksaker/böcker Medlemsavgift Nappar Har jag glömt något? Och har jag tagit med något som jag absolut inte kommer få ersättning för (som jag lika gärna kan ta bort?)
    Du kan helt klart ta med allt, bättre att ta med mycket och inte få igenom allt
    men kan tänka mig att du inte får igenom t.ex blöjor och nappar eftersom det nog räknas som normalt att ha för ett barn i din sons ålder
  • Skumboll
    Busbellan skrev 2010-01-22 16:42:06 följande:
    Du kan helt klart ta med allt, bättre att ta med mycket och inte få igenom allt men kan tänka mig att du inte får igenom t.ex blöjor och nappar eftersom det nog räknas som normalt att ha för ett barn i din sons ålder
    Blöjorna okej men napparna.... det är ju den enda grej som gör att han kommer ner i varv och han biter ju sönder en efter en. Jag testar, kan ju i alla fall inte förlora något.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Jo, hur ska jag beräkna slitage på kläder? 

Och vad är milersättningen? Ska man räkna på 18,50 som skatteverket gör? {#lang_emotions_undecided}
    ♥ Simon ♥
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:53:35 följande:
    Blöjorna okej men napparna.... det är ju den enda grej som gör att han kommer ner i varv och han biter ju sönder en efter en. Jag testar, kan ju i alla fall inte förlora något.
    Absolut försök! Jag försökte med massvis med saker som jag egentligen inte trodde skulle gå igenom
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:54:47 följande:
    Jo, hur ska jag beräkna slitage på kläder?  Och vad är milersättningen? Ska man räkna på 18,50 som skatteverket gör? 
    Jag har aldrig gjort såna beräkningar själv utan bara skrivit ner vad som är våra merkostnader sen under samtalet med fk så har min handläggare hjälpt mig med summor.
    Men jag vet att det kan fungera lite olika på olika ställen
  • Neko

Jag måste få fråga, går det bra för er att vara ute och gå med era barn (så länge som de inte springer bort)? Min son går kanske 5-10 meter, sedan ställer han sig framför mej/vagnen och blockerar vägen så att man måste gå runt. Så hinner man gå en bit medan han står kvar och funderar. När han ropar på honom så kommer han springande, går bredvid i kanske 5-10 meter och sedan ställer han sig framför igen =O

Det är nästan alltid han gör så här så ifall vi har bråttom/ska komma någonvart så måste han åka i vagn/bli buren eller att man går så pass mycket framför att han inte kan ställa sig i vägen. Om man går några meter framför honom (baklänges) så går det rätt bra även fast han ibland stannar och står där tills man ropar att han ska komma). Kommer han ikapp så ställer han sig framför.

Ingen aning varför han gör så. Han tycker dock om att åka vagn som tur är =P

Jag har provat att bara stå kvar när han ställer sig framför men då står vi bara kvar där ett tag.

• Skumboll
    Busbellan skrev 2010-01-22 17:06:44 följande:
    Jag har aldrig gjort såna beräkningar själv utan bara skrivit ner vad som är våra merkostnader sen under samtalet med fk så har min handläggare hjälpt mig med summor. Men jag vet att det kan fungera lite olika på olika ställen
    Aha, är det så man gör?! Jag har ju specificerat allt....och lite till. Nåja, då slipper fk fråga hur jag har beräknat i alla fall.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Neko skrev 2010-01-22 17:15:51 följande:
    Jag måste få fråga, går det bra för er att vara ute och gå med era barn (så länge som de inte springer bort)? Min son går kanske 5-10 meter, sedan ställer han sig framför mej/vagnen och blockerar vägen så att man måste gå runt. Så hinner man gå en bit medan han står kvar och funderar. När han ropar på honom så kommer han springande, går bredvid i kanske 5-10 meter och sedan ställer han sig framför igen =O Det är nästan alltid han gör så här så ifall vi har bråttom/ska komma någonvart så måste han åka i vagn/bli buren eller att man går så pass mycket framför att han inte kan ställa sig i vägen. Om man går några meter framför honom (baklänges) så går det rätt bra även fast han ibland stannar och står där tills man ropar att han ska komma). Kommer han ikapp så ställer han sig framför. Ingen aning varför han gör så. Han tycker dock om att åka vagn som tur är =P Jag har provat att bara stå kvar när han ställer sig framför men då står vi bara kvar där ett tag.
    Nej, han vägrar gå längre än till bilen (5 meter). Han sätter sig ner, vrålar, och sitter där till jag bär honom eller låter honom åka vagn. Försöker jag ställa honom upp blir han som en geléklump och protesterar ännu mer. Åka vagn går bra...så länge vagnen rullar SNABBT och nåde mig om jag stannar vagnen....
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9