• Novemberstjärnan

Pojkar med långt hår!

Ja vad tycker du om pojkar med långt hår? Är det något som passar sig tycker du?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 11:13
    Gäller såklart över året också, eftersom min son fyller ett om en vecka så lade jag tråden här

• Svar på tråden Pojkar med långt hår!
  • Colapolarn

Jag tycker min son är mycket finare med lite längre hår än kort. Kort kanske ser "tuffare ut" (helt kort tänker jag bara på amerikansk militär av en konstig anledning), men jag tycker det är mycket finare när killar ser lite "mjukare" ut :)

• mammasmelvin

han ser ut so min son i håret. jätte fint tycker ja:) bara att min son får "svinto" hår i nacken för det börjar bli slitet. men annars ska ja inte göra ngt åt det alls. han blir 2 nästa september så vi funderar på att raka av honom håret en gång i sommar för att det ska bli bättre kvallite av det men annars ska han få ha längre. han passar i det!!

• Helene OSV
    chrissepisse skrev 2009-11-18 06:50:02 följande:
    Ts frågar ju vad vi tycker och det är väl inget osunt att ha en åsikt? Det är inte så att jag springer omkring och berättar vitt och brett hur fult jag tycker det är med ovårdat hår som hänger i stripor, men jag tycker ändå det utan att skämmas. Jag tycker inte att det är sött någonstans när små barn har en svintoboll i nacken eller när det hänger en gardin av oklippt hår i ansiktet.
    Det behöver ju verkligen inte vara ovårdat och stripigt bara för att det är långt! (på en pojke?) Är alla långhåriga flickors hår ovårdat och stripigt??
  • Ejnie

Jag gillar kort hår överhuvudtaget men visst _kan_ killar ha långt hår och tjejer kort...

• Rocktroll

Helene OSV skrev 2009-11-18 12:00:55 följande:

Det behöver ju verkligen inte vara ovårdat och stripigt bara för att det är långt! (på en pojke?) Är alla långhåriga flickors hår ovårdat och stripigt??
    Jag var hemstäderska innan hos en familj och dom hade en pojk på kanske 10 år med jättefint välvårdat långt hår, inte det minsta stripigt. Riktig prinsfrilla till axlarna typ. Men det roliga var att min kollega som hade städat där med mig ca ett halvår hela tiden trott att det var en flicka och blev jättechockad jag kallade honom William HAHAHA! rolig liten thailänska.
  • rödtopp

visst kan killar ha långt hår men jag tycker att det är fult oavsett ålder!

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • MaryMalou

Vår 3-åriga son har långt hår. Förut var det lockigt och galet sött, i takt med att det blivit tjockare och grövre har det blivit mer rakt. Brukar klippa honom i typ pagefrisyr med lugg. Många kallar honom för flicka. Jag bryr mig inte ett dugg men på sistone har sonen protesterat och sagt att han är pojke. Fast han har flera killkompisar som har långt hår så jag tror inte att han fattar att det är frisyren som gör att folk tror att han är tjej. Han har heller inte fattat det där med att det är mest tjejer som har klänning utan har ett par för stora linnen som han kallar för klänningar. Ber oss ofta knyta en sjal runt hans höfter så han får kjol. Ibland blir han irriterad när håret hamnar i ansiktet. Då brukar jag fråga honom om han vill att vi ska klippa av det men då blir han arg och vill ha långt hår. Han tycker det är kul att skaka på huvudet så håret flyger runt. Så länge det inte är opraktiskt kan väl alla barn ha långt (eller kort) hår oavsett kön? 

• Achillea

Jag klippte inte av min sons långa hår förän han var tre år gammal, därför att han hade långa korkskruvar så hade inte hjärta att ta bort dessa. Sedan att folk trodde det var en flicka eller börja proppagera för könsrollerna och utseende det sket jag föga i.
    Det är bara hår ochh alla gör som de vill, tycker det är riktigt gulligt med långt hår på pojkar med

• Ankissen

Njäe, jag tycker inte det är så fint med långt hår på killar. Inte heller rakade huvuden utan nåt mittemellan.

• Berni

Min son har långt hår, jag vill inte klippa honom så länge inte stör honom eller det blir för varmt på sommarna, lite toppar och lugg kan jag ta så han ser och inte tvuvar sig bakom på naken.

Lång hår ska man sköta, då ser fint ut både på flickor och pojkar :)

Själv har långkalufs med :)

• LaJohannan
    chrissepisse skrev 2009-11-18 06:50:02 följande:
    Ts frågar ju vad vi tycker och det är väl inget osunt att ha en åsikt? Det är inte så att jag springer omkring och berättar vitt och brett hur fult jag tycker det är med ovårdat hår som hänger i stripor, men jag tycker ändå det utan att skämmas. Jag tycker inte att det är sött någonstans när små barn har en svintoboll i nacken eller när det hänger en gardin av oklippt hår i ansiktet.
    det e snarare sättet man ser på barn i dag och hur man beskriver dom som med ord som tex; Snyggt och fult! Det e lite galet tycker jag. Tragiskt att vi vuxna använder oss av såna uttryck när man pratar om utseende på små barn, det va det jag mena. Dom e barn, vem bryr sig om lille karl har en svintoboll va det nu e i nacken, eller om kajsa e snaggad?? Dom blir snart dömda för sina frisyrer och kläder av andra ungar på förskolan ändå... Inte så konstigt när "vuxen världen" e så sjukt ytlig och uttrycker sig så illa.
  • chrissepisse

Helene OSV skrev 2009-11-18 12:00:55 följande:

Nej, välvårdade, långa frisyrer är ok på både pojkar och flickor. Jag tycker bara att det är väldigt vanligt att pojkar med långt hår bara har en utväxt, kort frisyr där håret hänger i ojämna etapper. Bara för att man har långt hår så kan man ju inte låta bli att klippa det och hålla det snyggt, det är det jag menar. Klipper man topparna och håller efter håret så har jag inget emot långt hår på pojkar, även om jag ofta tycker att det är finare med kort hår.
  • chrissepisse
    LaJohannan skrev 2009-11-18 16:04:14 följande:
    det e snarare sättet man ser på barn i dag och hur man beskriver dom som med ord som tex; Snyggt och fult! Det e lite galet tycker jag. Tragiskt att vi vuxna använder oss av såna uttryck när man pratar om utseende på små barn, det va det jag mena. Dom e barn, vem bryr sig om lille karl har en svintoboll va det nu e i nacken, eller om kajsa e snaggad?? Dom blir snart dömda för sina frisyrer och kläder av andra ungar på förskolan ändå... Inte så konstigt när "vuxen världen" e så sjukt ytlig och uttrycker sig så illa.
    Fast jag vet ingen som inte bryr sig om sina barns utseende i någon utsträckning. Jag tycker att alla får se ut som de vill och det är jag noga med att poängtera för mina barn. Jag ser ingen motsägelse i att jag samtidigt föredrar att mina barn ser ut på ett visst sätt i fråga om t ex hår och kläder och jag ser det inte som ytligt att jar vissa preferenser. Jag skulle aldrig maskinraka mina barn eller sätta på dem kamouflage-mönstrade kläder för jag tycker att det är fult. Och det är inte barnen i sig jag tycker är fula i det läget, det är viss skillnad.
  • LaJohannan
    chrissepisse skrev 2009-11-18 20:18:25 följande:
    Fast jag vet ingen som inte bryr sig om sina barns utseende i någon utsträckning. Jag tycker att alla får se ut som de vill och det är jag noga med att poängtera för mina barn. Jag ser ingen motsägelse i att jag samtidigt föredrar att mina barn ser ut på ett visst sätt i fråga om t ex hår och kläder och jag ser det inte som ytligt att jar vissa preferenser. Jag skulle aldrig maskinraka mina barn eller sätta på dem kamouflage-mönstrade kläder för jag tycker att det är fult. Och det är inte barnen i sig jag tycker är fula i det läget, det är viss skillnad.
    Det e ju bra det, att du poängterar det för dina barn. Tycker ändå det e skumt att vuxna använder sig av uttryck som att det är fult eller snyggt på småbarn.
  • KalsongMorsan

Jag tycker att det är jättefint!
    Min mellanpojke fick allt sitt fina lockiga & långa hår av klippt precis innan han fyllde 3 år i somras & vi ångrade det ganska fort Nu håller vi på att spara ut det igen. Stora killen sparar också, han är 6 år & killen som är 1 år har vi aldrig klippt.

• Tjohalia
    Achillea skrev 2009-11-18 14:41:26 följande:
    Jag klippte inte av min sons långa hår förän han var tre år gammal, därför att han hade långa korkskruvar så hade inte hjärta att ta bort dessa. Sedan att folk trodde det var en flicka eller börja proppagera för könsrollerna och utseende det sket jag föga i.Det är bara hår ochh alla gör som de vill, tycker det är riktigt gulligt med långt hår på pojkar med
    Min son har också korkskruvar och jag vill verkligen inte klippa av dem det är ju jättesött! han har lite halvlångt hår, men jag har tänkt låta det växa till axellängd ungefär. Ibland har folk trott att han är en tjej, särskilt om han har sin blekrosa tröja på sej (arv från storasyster) som jag tycker att han är så fin i, den är verkligen hans färg, han är ju så ljus i håret så han passar jättebra i bleka färger... och om dom är så inkörda i könsrollerna så är det deras problem!
Svar på tråden Pojkar med långt hår!