• avocadomacka

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Vad tycker ni?
    Tänker ni ge era barn (som inte lärt sig uppskatta presenter ännu) julklappar/födelsedagspresenter.

Känns så onödigt tycker jag! Min son har massor med leksaker. Han fyller år dagen innan julafton, och alla undrar vad vi ska ge honom i presenter så att de inte köper samma sak.

Jag har bara köpt 2 pekböcker. Han kommer tycka pappret och snöret är roligare... Dessutom kommer han ju få presenter ändå av släkt o vänner.

Så, vad tycker ni? Ger ni era småbarn presenter? Om ja, varför?

PS. jag menar leksaker. Kläder "räknas" inte riktigt som present ds

• Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?
  • LaMoi

Såklart att alla barn ska ha julklappar och födelsedagspresenter!

• MaNiMi

Kläder och andra "nyttoprylar" har då räknats som present/julklapp här iaf och även uppskattats!
    Första julen för min älsta var han 8 månader, vi hade kollat på ett sånt fischerprice garage åt honom i leksaksaffärn och han älskade att leka med såna när vi var på ÖF eller borta. När han sen fick slita papper och såg ett sånt under och kände igen så blev han överlycklig. Lika så med lära-gå-vagnen.
    Innan ettårsdagen tog vi en sväng i leksaksaffären och han blev förtjust i en tygkanin. Den köpte vi sen och han blev överlycklig och kände igen "niiiiinen"
    Behöver ju inte nödvändigtvis vara leksaker man ger heller.
    Någon lämplig sak som behövs till rummet, mina har fått sänglampa..nya påslakan, matta, å sånt som de iaf hade fått men blir ju ändå lite speciellt att få det i paket..och man får även barn som gillar praktiska presenter å kläder.

• Henrik34
    Ankissen skrev 2009-12-01 22:12:02 följande:
    När Elliot firade sin första jul var han bara 1½ månad. Då fick han en napphållare och dvdsamlingen "fem myror är fler än fyra elefanter" av sin far och mig. Han får visserligen inte mycket presenter till jul än heller (han är fyra) eftersom han får så mycket av alla andra släktingar.Ella är sju månader och kommer bara få några få saker, färre än sin bror.
    det bästa ni kunde gett vore ett namnbyte.
  • Glitter2

Klart man kan ge något. Det var tydligt att vår dotter tyckte det var väldigt spännande med sina paket på 1årsdagen. Hon skrattade lyckligt när xylofonen togs fram ut pappret. Det blev också tydligt att det inte alls var snöret och pappret som hon gillade bäst utan faktiskt presenterna i!
    Vår dotter fick en hel drös med saker av oss, instrument (maracas, xylofonen mm) böcker och en sångpåse. Till jul får hon en julklapp, en Rody hopphäst för vi har inte råd med ngt mer just nu.

• Meria

Loke fyllde 1 på julafton 2007. ATT han skulle ha en present var självklart, men det vi köpte var badleksaker som lät. Inga dyra grejer... Det har vi inte köpt till lillebror heller som fyller 1 nästa vecka, ett litet tåg i plast.

Lite dyrare har det blivit nu när Loke fyller 3 Men desto roligare för han förstår grejen lite bättre än vad han gjorde de första två åren Så en symbolisk grej tycker jag, men att kosta på sig en massa de första åren förstår jag inte. Upp till var och en dock, som vanligt

• Katarina76

Jag ska ge minst två symboliska paket: en födelsedagspresent och en julklapp på 1-årsdagen/julafton som råkade bli samma dag.

• Maallan

Vi tänker iaf som så att, vi har köpt några små grejor. Nån leksak, nått klädesplagg. Sen får vi se vad som droppar in från släkt o vänner. Sen så om det "fattas" något så tänkte vi köpa det.

Lika så har jag börjat köpa Disney o Astrid Lindgren filmer. När det finns att få tag i billigt . Som kommer att bli paket i framtiden (om jag inte hinner tjuv börja) Det är som tidlösa klassiker som vi alla kommer ha glädje av.
    Menar jag ser vilken Astrid eller Disney som helst bara jag slipper teletubbies o dylit (ryser

Sen att man kan köpa "bättre" grejer när han börjar komma ihåg eller uppskatta sakerna mer än pappret.

• LillaFlingan

jag skulle ge.

du kan ju önska sådant till ditt barn som du vet att du "vill" ha till honom längre fram? så "slipper" ni köpa det själva?:)

jag tror inte man behöver ge mängder med grejer när de är så små.
    men något litet ändå :)

våran son kommer att vara 8mån på julafton och vi ska självklart ge honom julklappar, men det får bli sådant som han behöver..
    typ lite kläder, en pulka vill jag köpa och några leksaker,någon bok kanske :)

Men det verkar vara väldigt olika i hur folk tycker och tänker och gör.. :)
    Gör det som känns BÄST för dig ts, jag tror inte ditt barn bryr sig nämnvärt i vad du ger honom eftersom han ändå inte riktigt förstår innebörden i vare sig födelsedagspresenter eller julklappar!:)

• parvati

Jag tycker det skulle vara märligt att inte ge en julklapp till sitt barn om barnet redan har mycket leksaker eller får i mängder av släktingar kanske jag bara skulle ge något ytterst liten present.

• suomigirl

ja man måste ju inget men det att "äh det behövs inte, andra köper ändå" det låter jävligt snålt.... :S

Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?