• avocadomacka

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Vad tycker ni?
    Tänker ni ge era barn (som inte lärt sig uppskatta presenter ännu) julklappar/födelsedagspresenter.

Känns så onödigt tycker jag! Min son har massor med leksaker. Han fyller år dagen innan julafton, och alla undrar vad vi ska ge honom i presenter så att de inte köper samma sak.

Jag har bara köpt 2 pekböcker. Han kommer tycka pappret och snöret är roligare... Dessutom kommer han ju få presenter ändå av släkt o vänner.

Så, vad tycker ni? Ger ni era småbarn presenter? Om ja, varför?

PS. jag menar leksaker. Kläder "räknas" inte riktigt som present ds

• Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?
  • hönamor

Jag har itne gett så jättemycket när de varit små, man köper så ofta ändå under de första åren för de utvecklas så snabbt o behöver nya utmaningar o saker att stimuleras med. Så vi har nog låtit de få mest av andra, köpt nån liten grej kanske bara. Sen beror det ju på va det e för grejer. Jag har kvar en silversked jag fick min första födelsedag. Den lekte jag ju inte med då direkt men det är kul att ha den kvar nu.

• Eisa

När han fyllde 1 år köpte jag inget.

Nu är han 1,5 och till julafton nu kommer jag att köpa för nu har vi gått runt på leksaksaffärer och jag ser vad han fastnar vid för grejer. Han skulle bli sååå glad för några fina små plastdjur

• Sötnosarna

Det är ju självklart att ge sina barn presenter oberoende på vilken dag de fyller år och hur gamla de är tycker jag. För mig så känns det så roligt att få ge bort något fint till min ögonsten!!!! Den allra första julen och födelsedagen är ju mest speciell tycker jag.
    Tänk dig om några år om barnet frågar vad hon/han fick på sin allra första födelsedag och du svarar inget....Känns taskigt!

• Eisa
    Sötnosarna skrev 2009-12-02 14:09:48 följande:
    Det är ju självklart att ge sina barn presenter oberoende på vilken dag de fyller år och hur gamla de är tycker jag. För mig så känns det så roligt att få ge bort något fint till min ögonsten!!!! Den allra första julen och födelsedagen är ju mest speciell tycker jag.Tänk dig om några år om barnet frågar vad hon/han fick på sin allra första födelsedag och du svarar inget....Känns taskigt!
    Nej det känns väl inte alls taskigt. Om min mamma sa "Vi köpte inget till dig då för du fick så mycket saker regelbundet ändå, och på din födelsedag fick du massor av paket från släkt och vänner" hade jag absolut inte tagit illa upp.

Jag tycker det är superkonstigt att ge presenter till ett barn som fullkomligt struntar i det pga att de inte förstår. Det är ju bara en grej för föräldrarna.
  • Ullis 10
    Eisa skrev 2009-12-02 14:16:31 följande:
    Nej det känns väl inte alls taskigt. Om min mamma sa "Vi köpte inget till dig då för du fick så mycket saker regelbundet ändå, och på din födelsedag fick du massor av paket från släkt och vänner" hade jag absolut inte tagit illa upp.Jag tycker det är superkonstigt att ge presenter till ett barn som fullkomligt struntar i det pga att de inte förstår. Det är ju bara en grej för föräldrarna.
    Men om man får så mkt, varför inte ge en av de sakerna på julafton då,,,
  • Rulltrappa

jag ger något litet paket, men mest för syns skull. det finns inget han behöver och inte förstår han vad det handlar om heller. lägger mesta krutet på hans storebror som börjar fatta konsumtionsgrejen...

• suomigirl
    Eisa skrev 2009-12-02 14:03:30 följande:
    När han fyllde 1 år köpte jag inget. Nu är han 1,5 och till julafton nu kommer jag att köpa för nu har vi gått runt på leksaksaffärer och jag ser vad han fastnar vid för grejer. Han skulle bli sååå glad för några fina små plastdjur
    varför inget på ett års dag???
    Har man inget kalas på 1 års dagen heller då? Eftersom barnet inte fattar det?
    VA??

jag planerade långt innan hur kalaset och dagen skulle se ut, massa massa paket just för att det är mer speciellt med 1 år än sen 2 och 3 m.m
  • Sephiroth

Vi kommer att köpa något, men han får ju ändå saker hela tiden nu eftersom han utvecklas. Han är ju bara 3 månader vid jul så blir väl en snutte eller skallra eller något. =)

Och självklart ska han få ha lite extra fina kläder, även om det mest är för min egen skull. ;)

• Eisa
    suomigirl skrev 2009-12-02 15:22:35 följande:
    varför inget på ett års dag???Har man inget kalas på 1 års dagen heller då? Eftersom barnet inte fattar det?VA??jag planerade långt innan hur kalaset och dagen skulle se ut, massa massa paket just för att det är mer speciellt med 1 år än sen 2 och 3 m.m
    Jo vi hade ett litet kalas. Men det sket väl sonen i.
  • suomigirl
    Eisa skrev 2009-12-02 17:05:01 följande:
    Jo vi hade ett litet kalas. Men det sket väl sonen i.
    Mina barn har inte skitit i sina ett års kalas iaf. Massa folk, massa paket, massa tårta o bullar :P Barnen har älskat det och lekt med andra barnen samt leksakerna de fått.
Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?