• avocadomacka

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Vad tycker ni?
    Tänker ni ge era barn (som inte lärt sig uppskatta presenter ännu) julklappar/födelsedagspresenter.

Känns så onödigt tycker jag! Min son har massor med leksaker. Han fyller år dagen innan julafton, och alla undrar vad vi ska ge honom i presenter så att de inte köper samma sak.

Jag har bara köpt 2 pekböcker. Han kommer tycka pappret och snöret är roligare... Dessutom kommer han ju få presenter ändå av släkt o vänner.

Så, vad tycker ni? Ger ni era småbarn presenter? Om ja, varför?

PS. jag menar leksaker. Kläder "räknas" inte riktigt som present ds

• Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?
  • pigglet

Vi köper väldigt lite saker till våra barn, de får presenter ändå av släkten! Och leksaker får de massor som kusinerna "vuxit ur"...

Vårt första barn fick en pekbok i 1-årspersent, så vi kunde fylla i hennes "barnets första år-bok" på raden "av mamma och pappa fick jag...".

Så det är klart man inte behöver köpa saker, bara för att... Vi lever i ett sådant överflöd så jag kan bli mörkrädd...

• Alexi

vår dotter fyller ett denna vecka och jag tycker generellt att det är helt fånigt att köpa massa presenter till henne, nu och på julafton, hon förstår det inte och det där med att det är viktigt när hon blir stor har jag heller ingen förståelse för, jag struntar ju helt i vad jag fick när jag fyllde just ett.

Dock, vi kommer ha något paket, både till födelsedag och jul. Till födelsedag blir det en leksak jag köpte på barnmässan i höstas som är lagom till ettåring och till jul någon annan liten grej som man ändå tycker är bra. Mest för att det känns som att det ska vara något paket men också för att alla andra kommer köpa presenter till henne och då tycker jag det känns lite konstigt gentemot dem om vi inte har något alls.

• BlommyNess12
    Beckah82 skrev 2009-12-01 20:33:33 följande:
    MÅSTE måste man inte. inte i någon ålder.Men om du menar just pga åldern så håller jagh inte med dig. Jag tycker inte det är okej att göra skillnad på en loiten unge och en större. Alla mina barn får julklappar till ungefär samma värde. De är 11 år, 2 år och yngsta 3 månader.Har alltid varit helt självklart för mig.
    I min familj när jag växte upp (har bara ett barn så jag kan inte jämföra hur jag gör) så fick alltid de små barnen många små paket med saker, och de stora barnen i tonåren fick typ 1-2 paket, eller bara en lunta pengar att handla på mellandagsrean för. Dyrare grejer till tonåringarna, men fler saker till de små. Orättvist? Inte vet jag, barn i olika åldrar har olika behov och önskemål, så länge alla är nöjda så är det väl inget att tjafsa om tycker jag.
  • Ejin

min tjej fyller ett den 28 december.. har köpt en pulka för 79,90 till julafton.. mer får hon inte .. släkten köper ju me så de känns onödigt.. som att köpa en present.. slå in o sen öppnar jag den endå. hon fattar ju inget... till födelsedagen köper jag nog nått klädesplagg hon behöver.. sen blir de inte så mkt mer..  sen när hon fattar mer så blir det en annan sak.. dessutom har jag bara ett barn så de blir inte orättvist mellan barnen heller..

• farytale
    BlommyNess12 skrev 2009-12-01 20:38:00 följande:
    I min familj när jag växte upp (har bara ett barn så jag kan inte jämföra hur jag gör) så fick alltid de små barnen många små paket med saker, och de stora barnen i tonåren fick typ 1-2 paket, eller bara en lunta pengar att handla på mellandagsrean för. Dyrare grejer till tonåringarna, men fler saker till de små. Orättvist? Inte vet jag, barn i olika åldrar har olika behov och önskemål, så länge alla är nöjda så är det väl inget att tjafsa om tycker jag.
    Så är det här. Dottern får fler paket för hon är 9 år och önskar sig leksaker. 19-åring har redan planerat at åka på mellandagsrean så där är det pengar som önskas.

Jag försöker hålla det ganska så rättvist , kostnadsmässig sätt, men det är inte alltid det blir så.
  • Henrik34

Klart man gör det. Varför köpa till Ernst 85 år? Han skall ju ändå snart dö?

Eller lilla Klara 5 år som inte ser eller hör?

Sluta snåla nu och var givmilda mot era nära och kära.

GOD JUL!

• Tejja

Hej

Jag förstår tanken på att barnet inte vet något och inte bryr sig om paket ,emn jag tycker ändå att argumentet att "barnet får ju ändå så många presenter av andra att vi inte "behöver" ge"- inte riktigt duger. För om någon ska ge, så är det väl ändå föräldrarna.
    Till 1-årsdagen tycker jag att något specillt kan ges, tex ett minnessmycke eller något annat. Men visst är det så att vi föräldar ju ger saker under hela året, så man behöver ju inte ge massor på just julafton.
  • Ankissen

När Elliot firade sin första jul var han bara 1½ månad. Då fick han en napphållare och dvdsamlingen "fem myror är fler än fyra elefanter" av sin far och mig. Han får visserligen inte mycket presenter till jul än heller (han är fyra) eftersom han får så mycket av alla andra släktingar.

Ella är sju månader och kommer bara få några få saker, färre än sin bror.

• tekniker

Ja vår son var 5 dagar förra julen och han fick julklappar (bitring, skallra) och i år när han är 1 år så får han oxå julklappar. Fast det är leksaker som han behöver tex pekböcker, sparkbil så alla grejerna kommer ju till nytta.

Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?