• avocadomacka

Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?

Vad tycker ni?
    Tänker ni ge era barn (som inte lärt sig uppskatta presenter ännu) julklappar/födelsedagspresenter.

Känns så onödigt tycker jag! Min son har massor med leksaker. Han fyller år dagen innan julafton, och alla undrar vad vi ska ge honom i presenter så att de inte köper samma sak.

Jag har bara köpt 2 pekböcker. Han kommer tycka pappret och snöret är roligare... Dessutom kommer han ju få presenter ändå av släkt o vänner.

Så, vad tycker ni? Ger ni era småbarn presenter? Om ja, varför?

PS. jag menar leksaker. Kläder "räknas" inte riktigt som present ds

• Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?
  • Tigrino

Vi kommer nog köpa julklappar till grabben som är nio månader i jul. Med mycket snören och prassligt papper på... innehållet kommer nog bli sånt han behöver, och ja det blir kläder! Kanske någon leksak, klossar eller så... Men den här julen prioriterar vi väl varandra istället, kanske blir sista julen man lägger fokus mest på sambons julklappar. Sen blir det grabben för hela slanten tills han är 18 år... eller äldre

• RockingSkåne

Självklart fick min son presenter på sin födelsedag men han får ju grejor jämt.... Men mycket extra då. Vi sjöng för honom gav paket, mös och tog en massa foton. Sen lekte han med alla sina nya saker. Även sakerna han fick av släkt och vänner har han lekt med mycket. Det är ju saker som passar hans ålder och som han är redo för nu. 

• watership down

jag har redan shoppat julklapparna på Gekås :D blir 1-2 pyjamaser och ett paket tygklossar samt en Mickileksak med träringar.

i doppresent ska han få en bok "Bibelns berättelser för barn" som jag köpte för 15 spänn på myrorna.

i födelsedagspresent får han nog pengar på sitt konto.

• Trynträ

Det får man ju göra som man vill. Själv tycker jag det är kul med presenter så vi funderar på en Bobby car till vår ettåring och till julklapp så funderar vi på att ge ettt släp till den.

• Amy1983

Bara läst TS.

Vår lilla kommer bara vara 6 mån. nu till jul och därför kommer jagbe om praktiska saker som behövs till henne då hon ändå inte vet vad julafton innebär. Vi kommer t.ex. höra med mor och farföräldrar om de är villiga att sponsra till en ny bilstol som hon kan ha när hon växt ur babyskyddet.
    Till hennes 1-års dag kommer vi nog också önska mest praktiska saker då jag precis som du, TS, tror att pappret kommer vara roligare än innehållet. Vill nån sen ge henne leksaker så får de ju, men jag kommer inte lägga massa pengar på dyra leksaker hon ändå inte uppskattar.

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • Rosa Tussilago

Förra julen va vår son 7 månader. Vi hade inte köpt så jätte mycke till honom, utav han fick massor av släkten. Och jag koncentrerade mig på min systerson som e 14 månader äldre och sen köpte min syster en del till vår lille kille. =) När han fyllde 1år i våras så hade vi bara köpt en sak som han fick på morgonen i sängen, för vi visste att många skulle komma, så han skulle få en hel del. Så NEJ, jag tycker inte ni behöver ösa på.

• Miss Cee

Enligt mig: JA absolut! Däremot behöver det inte vara så mycket, men något iaf.

Som jag ser det så ger man gåvor för att man tycker om personen och vill göra något för den. Inte för att få ett "tack" eller liknande. Självklart ger jag min bebis julklapp och liknande, eftersom min vilja att ge inte sitter ihop med huruvida han "Märker" eller inte.

Jag ger gåvor till min halvdementa mormor också, saker hon kan ha glädje av och som förbättrar hennes vardag. Hon säger heller inte tack, uppmärksammar knappt att jag är där. Men jag skulle inte komma på tanken att sluta pyssla om henne för det.

• svammelvall

Givetvis!!! Klart att dom ska få presenter på sin födelsedag och julafton!!!!!
    Köpte för lika mycket till min 1 åring, som jag köper till dom andra som är 8 och 10......

• alskdldskjf

Vi har köpt bilbarnstol, matstol osv till barnen när de fyllt 1 år respektive första och andra julen.
    Sedan har vi slagit in något ätbart i flashiga paket med massa snören och ballonger på vilket de varit helnöjda med.

• RockingSkåne
    Trynträ skrev 2010-08-27 21:40:23 följande:
    Det får man ju göra som man vill. Själv tycker jag det är kul med presenter så vi funderar på en Bobby car till vår ettåring och till julklapp så funderar vi på att ge ettt släp till den.
    Bra förslag med släp i julklapp!!! Vår son fick också en bobbycar i 1-års present!
  • Trynträ
    RockingSkåne skrev 2010-08-28 15:19:38 följande:
    Bra förslag med släp i julklapp!!! Vår son fick också en bobbycar i 1-års present!
    Vi handlade det idag. Blev en svart variant.
  • Rulltrappa

Jag är jävligt tveksam till om jag ge något till 2-årsdagen heller. Båda barnen får ärva grejer av sin 6-åriga morbror och 2/3 av huset är fullt av leksaker. Det enda han behöver är en säng och en byrå, och det hade vi ju varit tvungna att skaffa ändå.

Svar på tråden Måste man ge sin 1-åring julklappar/födelsedagspresenter?