• minimilla

    Snacktråd för oss med BF December-09 (Del4)

    Grattis till alla nya bebisar!

    Såg att vi hoppat in i ny tråd. Inte varit inne på ett tag. Det händer ju lite nu när vår lillkille kommit!

    Appropå det så fick jag reda på (eller konstaterat) att Liam har gulsot! Suck...känns som om det aldrig tar slut med drama. Hade ju en liten dramatisk start med andningssvårigheter mm..

    Jag tyckte att han var gul redan för ett tag sen så jag misstänkte det. Han sover mkt så jag måste väcka honom var 4:e timme för att matas. Han hade inte gått upp mer än 10 g! Så det gjorde mig oxå orolig!

    Suck...grät som ett såll för en stund sen...ÄVEN om jag vet att gulsot inte är farligt. Men vikten gör mig oxå orolig! Nu e han 8 dagar och allt annat känns ju bra. Snittet läker bra och jag e ganska rörlig...

    Ngn annan som varit med om gulsotsproblemet?

  • minimilla

    Heej alla!

    Nu e det jätte länge sen jag var här inne! Haft fullt upp även om Liam sovit och ätit bra hela tiden!

    Liam hade gulsot när han föddes men det e borta nu. ammar inte längre eftersom han inte gick upp i vikt. Pumpade o gav NAN varrannan gång. Men jag glömde bort att pumpa mellan gångerna så det sinade.

    Men jag tycker ändå att det e ok. Gav dottern oxå NAN så det spelar ingen roll.

    Han äter ca 130 men nu verkar det som om vi måste höja till 150. Ibland äter han men verkar ändå inte nöjd.

    Problemet är att han är dunder förkyld. Har varit inlagda på sjukhuset för att han fick feber o inte åt.. Men det vände på en dag vilket var skönt!

    Här e det så att han blir ledsen frammåt kvällen och verkar ha svårt att varava ner... vi försöker göra samma saker så att man ngn gång kan få in en rutin..men precis när man tror att man fått det ändrar han på allt..

    Har inte hunnit läsa allas inlägg.... Hur har ni andra det? Vore kul att höra!

  • minimilla

    Ang vikten har jag gått ner allt jag gick upp.. ca 12 kilo. Men jag vill ner till min ideal vikt så när jag varit hos bm ska det börjas träna! har hört att man måste vänta minst 8 v efter snittet...

  • minimilla
    bebisjakt skrev 2010-01-09 21:35:24 följande:
    Hej tjejer, har vairt lite tyst från mig då vi alla tre ligger i en dunder förkylning. Melvin har lite små svårigheter med andningen framför allt när han äter. Appropå att äta så ger vi lilleman 90mml ersättning var 4de timme och det är rekomendationerna när dem är 0-1 månad. Men nu blir han hungrig var tredje timme istället så vi får nog gå upp till 120 mml ersättning. Någon annan som ger ersättning till sina små? hur mycket ger ni? Melvin är 3 veckor nu.
    Han har nog en utvecklingsfas att gå igennom. Så gjorde vår Liam med! Ökade då ersättningen och han blev super nöjd. Nu dock e han inne i ny fas och vi måste höja..

    Liam är nu 6 ½ v.

    Vår kille  e oxå förkyld o har svårt m andningen. Köpte en sug till näsan..o det e sååå bra! det underlättar för natten i kombination m nezeril pipetter.
  • minimilla

    Jag hade minifom till min dotter men jag tyckte inte det hjälpte överhuvudtaget!

    Denna gången verkar jag inte ens behöva det!

  • minimilla
    Jloow skrev 2010-01-13 09:19:21 följande:
    hej tjejer. jag behöver hjälp.. är dt någon som kan rekommendera en pump?? jag har apotekets nu och det rent ut sagt suger apa.. *suck* så nu har jag lessnat och tänker skaffa mig en riktig pump men jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. De jag funderar över är aventen från philips och mendela mini elektriska..
    Mendelas tyckte jag var bra! Hade den på bb när jag låg där.. Har oxå handpump o den e bara skit..
  • minimilla

    Känns inte som om jag har tillstymmelse till mens ens.... Tänkte på det häromdagen..

    Liam är nu 7 veckor. Dock har jag haft mensvärk men inte mer..

    Jag hade planerat snitt och har nu börjat fundera på träning igen. Vad edet som gäller (folk säger så olika när man får börja igen)eller e det ngn annan som har erfarenheter kring träning efter snitt?

    Kan det bli komplikationer om man t ex tränat på en crosstrainer i lite lugnare takt! Längtar så efter min träning!

  • minimilla

    Ni som ger resättning: vilken sort ger ni?

    Själv kör vi med NAN och tycker det  e bra! Men en kväll i förra veckan tog det slut så i panik körde jag till närmsta jour affär, men de hade bara baby semp.

    jag upplever att hon kräker mer av baby semp så kvikt bytade vi tillbaka.
    Ngn m liknade erfarenheter?

  • minimilla
    jeng skrev 2010-01-13 14:00:40 följande:
    Barnen kan reagera på själva bytet av mat, men jag har hört från väldigt många håll att semper är "värre" än nan. Vi kör nan nu och det funkar bra, körde hipp med förra barnet. Ett såhär litet barn blir ju sällan sjukt så jag tycker ni ska byta tillbaka maten först och se om det blir bättre! Ni kan också be om en extra vägning, för i början tyckte jag verkligen att Tage kräktes upp ALL mat, men han gick upp jättebra i vikt ändå. De sa på bvc att det ofta ser ut som det kommer mycket mer än det faktiskt kommer, och att det är väldigt sällsynt att de kräks upp all mat. Rapar ni av mitt i maten? För det tipset fick jag och det har gjort skillnad här hemma. Nu är det ju viktigast här när jag ammar eftersom det är det han kräker mest av, men då ammar jag ena sidan, rapar och sen ammar andra sidan sen rapar igen. Ett annat tips är att de äter mer upprätt. Mata i en babysitter istället för liggande tex.. ucsh det känns som jag skrev det här alldeles nyss, sorry för jag upprepar mig säkert.... tjatmoster... hihihiii...
    Kanske e det jag som inte läst hela tråden!

    Ja, jag har bytat tillbaka i ett dygn nu och det verkar funka bättre! Han har kräkts ibland lite när han rapar...men inte nämnvärt så därför blev vi lite konfunderade när han la av stora kaskad spyor...

    Jag kan tycka det e lite svårt att helt veta om han e mätt mellan måltiderna. Ibland e han så ledsen o suger frenetisk på nappen och verkar vilja ha mat.. Det kan vara typ 2 tim sen senaste målet. Och då e det svårt att få han nöjd eller sova.

    Men man ska ju inte ge ersättning så ofta, har jag hrt. Dessutom äter han mkt allt mellan 100-160 ml. Såklart blir han hungrrig snabbare när han äter ca 100 än när han äter 160... Men nu senast åt han 130 o nu e han hungrig igen...
  • minimilla
    jeng skrev 2010-01-13 14:30:59 följande:
    minimilla ersättningsbarn runt en månad gamla får i sig det de behöver om de äter ca 800 på ett dygn sa de till mig på förra besöket. då ska de gå upp i vikt bra! min tage verkar hungrig ibland mellan måltiderna, speciellt när vi ammade så var det så, men ofta var det bara magen som bråkade. om det är magen, så blir det ofta värre av att man matar, så det är bra om man har ett barn som har gas eller kräks, att man håller regelbundna mattider! vi kör ca var 4e timma, ibland var 3e om jag ammar för då får han inte i sig lika mycket. däremellan får han nappen, och visst suger han som tusan på den ibland! jag matar bara oftare än de satta tiderna om han tex har bajsat jättemycket eller kräkts jättemycket, för då kan det ju vara så att de behöver fylla på i magen. ni kan ju lätt se om det är gas genom att titta på magen. en gasfri mage brukar man kunna se revbenskanten på, och den ska ju inte vara uppblåst. tages mage blir jätteuppblåst utåt sidorna, inte så mycket uppåt. har ni provat magmassage eller att lufta honom när han är sådär griig mellan måltiderna?
    japp....har provat allt.. på bvcsa de att man räknar ca 150 ml/kilo när det gäller ersättning...

    de sa att om han verkar hungrig se ge,. eftersom vi provat allt annt.

    vi håller oxå var 4 timme annars...ibland var 3 om han kräkt eller bara ätit mindre...
Svar på tråden Snacktråd för oss med BF December-09 (Del4)