Inlägg från: Nennehlol |Visa alla inlägg
  • Nennehlol

Januaritråden :-)

NovaRos skrev 2010-01-10 20:35:10 följande:
    förstår det, är det första gången med ÄL test?
    Jag provade förra månaden me. Men jag slutade när jag såg ett svagt streck. Skulle ju fortsatt. Sen blev man medlem här och har fått veta lite mer så jag räknar denna månaden som första med tester. :)
  • Nennehlol
    NovaRos skrev 2010-01-10 22:40:39 följande:
    Okej, men kika nästa månad oxå  & är det knas då me, så ring till gyn ele nått...
    Ja jag tänkte köpa billigare stickor nu och prova nästa månad me. Är oxå nyfiken på hur många dagar min cykel är pga av att den va bara 29 dagar sist. Och alla andra månader har den varit 31. Mysko. :) Men om man läser inläggen här så stämmer inte mycket på oss. Våra kroppar har nog roligt när dom spelar oss spratt hela tiden.. {#lang_emotions_tongue_out}
  • Nennehlol
    ewaulrica skrev 2010-01-11 17:16:46 följande:
    Ingen äl än? :(
    Nä.. Har gett upp så nu sitter vi tillsammans oc0h väntar på mensen.. :(
  • Nennehlol

Hur dum får man va? Har CB tester hemma, två kvar. Men jag hittar inte hållaren så förmodlingen har jag råkat slänga den.. :( Och sopgubbarna har redan varit här.. Suck!

• Nennehlol
    ewaulrica skrev 2010-01-11 18:08:05 följande:
    vi får väl kanske göra sällskap i februaritråden iaf?.. din mens bör ju isf komma snart? Eller hur många dagar är det sen din senaste mens nu?
    Är på 25 dagen idag. Har satt BIM på lördag 16/1. 30dagar. Vet ju inte om jag har 29 eller 31 dagar så jag tog mittemellan. :) Ja, då e man inte själv i februari tråden ;)
  • Nennehlol
    laris skrev 2010-01-11 19:31:36 följande:
    Nej nej, själv blir du inte! Visst är det ironiskt vad lite man visste om graviditet innan man började försöka. Minns när jag var 17 och trodde att jag var med barn för att jag har missat ett p-piller. Dagen efter jag hade sex med min dåvarande gick jag och köpte grav test och testade. Testet visade sig vara neg och då nöjde jag mig med det =) Att jag trodde att man kunde se ett streck redan dagen efter....sött eller hur?! 
    Hihi... Jag kan känna så nu.. Eller ja nu innan vi började försöka. Har lärt mig mycket genom att va här och pratat med vänner. När jag va yngre så va jag på ungdomsmott och skulle ta akut piller. När syster räknat va jag va i cyklen kunde vi slappna av. Man lär sig.. :)
  • Nennehlol

Tanooki: Usch va hemskt, förstår att du vill ta en paus. Vi som inte plussar kommer att va kvar i februaritråden sen ifall du vill prata. Ta hand om er.. Många kramar till er {#lang_emotions_heart}

• Nennehlol
    laris skrev 2010-01-12 21:57:37 följande:
    Här kommer jättebra info jag hittade om diverse hormoner som finns i våra vackra kvinnliga kroppar:Före ÄL har man låg nivå av fyra olika hormon; FSH som stimulerar utvecklingen av ett ägg, LH som ger ÄL, progesteron som behövs för att en befruktning ska kunna fortsätta som en graviditet samt slutligen östrogen som ger uppbyggnad av livmoderslemhinnan; "boar till den" för det lilla ägget. Någon vecka före ÄL börjar östrogenhalten stiga så att slemhinnan byggs upp. Till slut är nivån tillräckligt hög för att stimulera höjning av hormonet LH som alltså ger ÄL. (Slemhinnebädden är färdigbyggd) Detta sker 24-36 h före ÄL. Direkt efter ÄL sjunker LH snabbt. Östrogennivån fortsätter vara hög, vilket ger en del av PMS/graviditets-symtomen. Dessutom stiger progesteron-nivån vilket ger andra PMS/graviditets-symtom samt även temp-stegringen. Progesteron förändrar livmoderslemhinnan så att det blir mottagligt för ägget, så att det kan växa fast. Det är detta hormon som gynekologen mäter när hon vill se om du har haft någon ÄL. ÄL-test mäter stegringen av LH, alltså 24-36 h före ÄL.hCG bildas av den del av fostret (alltså INTE av mamman) som ska bli livmoder. Dessa celler börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktning. Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter. Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filteras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det. Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i terorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. Från sjukvården rekommenderar man test 1-2 veckor EFTER att mensen uteblivit just av dessa skäl.Då har jag bestämt mig för att INTE testa innan BIM som jag har hållt på och gjort i 2 månader! Några fler som vill hålla det löftet? =)
    Jag kommer att hålla det löftet. :)
  • Nennehlol

En fråga.. Kan inte vi som e här inne och inte plussar skapa en egen tråd (februaritråden)? Va inne på Vi som vill plussa i februari, den kändes så främmande. Hade känts bättre om vår lilla grupp som vet vilka vi e hade startat en. Vad säger ni?{#lang_emotions_smile}

• Nennehlol
    NovaRos skrev 2010-01-13 14:29:51 följande:
    Självklart
    Mattiasegna skrev 2010-01-13 14:13:34 följande:
    Tycker jag låter bra=) tror inte jag kommer plussa denna månaden..
    Va bra.. :) Jag har inte haft BIM än men jag tror inte det blir plus för mig heller denna månaden. Fick ju ingen ÄL. Fast ändå hoppas man så klart. Man kanske är en av dom som ÄL tester inte funkar på, som med min kompis. Jaja vi får se ifall mensen kommer..
Svar på tråden Januaritråden :-)