• Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • ElinOlsson

Min dotter på 2,5 ska få en stor säng av tomten. Hon "vet" att den kommer (måste ju förbereda henne lite). Mormor köper täcke/kudde/sänkläger, farmor madrass. Sen får hon andra saker också.

Jag brukar passa på att ge saker som de ändå ska få i julklapp. Det hindrar inte att de får leksaker också. På så vis får de ju fler klappar .

• pigglet

Så har vi alltid gjort! I paketen finns overall, handskar, skor, innekläder... ja det som barnen behöver. Och de är så nöjda så...

• Magrat

Noas mamma skrev 2009-12-07 01:33:43 följande:

Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present!
    Självklart kan man ge saker man "måste ha" som present!

Det är väl bättre att man ger något som man tror kommer bli uppskattat och/eller använt än att man bara ger en massa leksaker.

Min dotter får något litet i en julstrumpa varje dag i december, och där får hon även saker hon ändå skulle fått eller saker som inte BARA är till henne.
    Hemskt? Inte för henne. Hon blir jätteglad när hon t.ex. får ett par pepparkaksformar (inför pepparkaksbak nästa helg), det var mycket roligare att få dem så än om de bara hade funnits där på bänken när det var dags att baka. Hon frågade efter tuggumi härom dagen (när vi redan kommit hem från affären), i morgon kommer det ligga ett tuggumipaket i strumpan och hon kommer jubla för hon tror att jag har glömt bort det.
    Det är ju det som är hela grejen. Att göra andra glada. Det behöver inte betyda att man måste ge dyra saker och inte heller att man måste ge "onödiga" saker.
  • Touffan

jag tycker att det är en jättebra julklapp. För mig e det klart att man köper saker som barnen behöver. Vår dotter ska snart byta från vagga till spjälsäng och behöver då lite nya sängkläder som vi ska köpa!

• Lycklig 4barnsmor

Våra barn fick sängar i födelsedagspresent med påslakan och jösses vad de älskade sina sängar. De fyllde 2 år då. Vi gjorde likadant med mini nu när hon fyllde 2 år och det var lika populärt för henne. Vi hade lika gärna kunnat göra en julklapp av dem.

Klart man ska ge saker de behöver istället för skräp.

• Preggie

Självklart! Det verkar bara dumt att ge en massa saker som man inte behöver. Slöseri med både pengar och andra resurser, tycker jag.

Här ska vi ge kidsen varsin fåtölj som de kan sitta i i vardagsrummet. Sen är det ju jättesvårt att veta vart gränsen går om man resonerar som hans pappa gör. T.ex. har barnens mormor och morfar köpt en portabel dvd med 2 skärmar som de ska ha i bilen när vi åker långt. Är det nytta eller nöje? Både och skulle jag säga.

• FruMähler

ja självklart! det är ju vi som lägger grunden till tacksamheten!

Ella och Linn! Mina sessor!
  • Ejnie

Man kan ge bor ti princip vad som helst i julklapp och det övergår mitt förstånd vad en icke-närvarande förälder har med det att göra...

• Ullis 10

Äh, du köper ju leksak också!! Helt ok! Enbart nyttopryl vore däremot lite trist.

• Ullis 10

Jag tycker också det är självklart att man kan ge sina barn kläder och sånt de behöver. Och visst finns det roliga leksaker som är stimulerande och utvecklande, men man behöver inte hur mycket som helst. Vi har planer på att övriga familjen får köpa 1 leksak var till sonen nästa jul och vill man ge för mer pengar så får de sätta in de pengarna på hans sparkonto så han kan köpa moppe/bil/körkort/hus när han blir äldre. Barn blir inte gladare för en massa paket, troligen bara borskämda
    [/citat]
    De blir inte bortskämda för att det öses julklappar över dem.

Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?