• Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • Vasen

Klart man får ge sånt som behövs i julklapp . Jättekul att få egna möbler ju.

• bustjejen

Är han bara 1 år och 8 månader, så ja - självklart!
    Min 4 åring skulle dock inte bli överlycklig om jag sade att hennes julklapp var en säng .

• olandstoken

Jag tycker också det är självklart att man kan ge sina barn kläder och sånt de behöver. Och visst finns det roliga leksaker som är stimulerande och utvecklande, men man behöver inte hur mycket som helst. Vi har planer på att övriga familjen får köpa 1 leksak var till sonen nästa jul och vill man ge för mer pengar så får de sätta in de pengarna på hans sparkonto så han kan köpa moppe/bil/körkort/hus när han blir äldre. Barn blir inte gladare för en massa paket, troligen bara borskämda

• Superhero

haha vår dotter (två år) får nästan uteslutande sånt hon behöver. ok nån liten leksaksbil eller nåt, annars är det kläder, sängkläder, grejer till vagnen, dagisfotona inramade (vi har inte visat att dom kommit) osv. hon blir jätteglad!

jag tycker tvärtom - har man inte pengar i överflöd är det lite oansvarigt att bara köpa onödiga grejer. bättre att köpa vettiga saker o sen spara en slant till ungen.

skit i va han tycker. vad du väljer att ge ditt barn är väl din grej. så kan han köpa vad han vill som han tycker är bättre.

• Alexi

Klart att du kan köpa säng till honom, det är perfekt! speciellt när han är så liten så han inte förstår något ändå.

vill dock komma med en reflektion från när jag var liten. Jag fick nämligen en ny cykel när jag fyllde tio i present. Jag var förstås jätteglad över min cykel men samtidigt kändes det lite som att det var en sån grej man behöver (cyklade ju till skolan, fotboll osv) och då när den kom som present hade jag lite känslan aatt jag fick mindre i födelsedagspresent än vad jag annars skulle fått. Tror inte mina bröder fick cykel i present tex.

Det här är ju förstås fånigt men så jag kände när jag var tio. Så med äldre barn och framför allt syskon kanske det är viktigt att inte ett barn får de praktiska sakerna som present medan de andra barnet får dem när de behövs, tex beroende på när man fyller år på året.

• yodi

för mig är det självklart att man kan ge sängkläder,kläder och saker dom behöver i julklapp.

förra året fick flickorna sängkläder med nalle puh och heffa klumpen på av gammel mormor och det var en av favorit klapparna

• Blå Flygare

Så länge det är saker barnet uppskattar så spelar det ingen roll om det är leksaker, kläder eller möbler. Saker som behövs är väl det bästa man kan ge?

Jag kan ge strumpor och strumpbyxor i paket till min dotter, för det älskar hon. Och vantar och mössor med. Men tröjor och byxor får hon rakt in i garderoben Hon är tre år.

Klart grabben kommer bli glad över en säng! Risken är väl att han kommer få höga förväntningar för kommande jular, men det har han nog glömt till nästa jul

• chrissandra
    Alexi skrev 2009-12-07 09:17:26 följande:
    Klart att du kan köpa säng till honom, det är perfekt! speciellt när han är så liten så han inte förstår något ändå.vill dock komma med en reflektion från när jag var liten. Jag fick nämligen en ny cykel när jag fyllde tio i present. Jag var förstås jätteglad över min cykel men samtidigt kändes det lite som att det var en sån grej man behöver (cyklade ju till skolan, fotboll osv) och då när den kom som present hade jag lite känslan aatt jag fick mindre i födelsedagspresent än vad jag annars skulle fått. Tror inte mina bröder fick cykel i present tex.Det här är ju förstås fånigt men så jag kände när jag var tio. Så med äldre barn och framför allt syskon kanske det är viktigt att inte ett barn får de praktiska sakerna som present medan de andra barnet får dem när de behövs, tex beroende på när man fyller år på året.
    Hade jag fått en ny cykel när jag var fyllde 10 år hade jag varit överlycklig!
  • Kazeer

Självklart kan man ge sådana saker i julklapp, speciellt om barnet inte är så gammalt än.

Vår son är 2 år och 9 månader. Han kommer att få en del lekasaker och böcker i julklapp ... och så får han kläder, nytt täcke, ny kudde, sängkläder. När han fyllde 2 år fick han en ny säng av mormor och morfar.

Hittills har sonen inte varit särskilt intresserad av paket. Men jag skulle tro att "femöringen trillar ner" den här julen.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Eisa

Jag blev jättebesviken när jag var liten och fick sånt där, så jag tänker aldrig ge min son kläder och annat nödvändigt i julklapp.

Så jag svarar NEJ.

Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?