• Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • Alexi

Fast grejen är ju att jag visste att jag skulle få en cykel eftersom jag behövde en stor cykel då. Så hade jag inte råkat fylla år den tiden på året hade jag ju fått en cykel ändå...

chrissandra skrev 2009-12-07 09:46:40 följande:
    Hade jag fått en ny cykel när jag var fyllde 10 år hade jag varit överlycklig!
  • EmmaOh

men vilken tramsputte. Han ska väl strunta i vad du köper sålänge det inte är någonting farligt.
    Är det så viktigt för honom får han väl köpa en egen julklapp till Noa (varför gör han inte det? *nyfiken i en strut*)

• lunkentuss

Jag kan helt förstå vad pappan menar och är man ÖVERENS så är det ju inga problem att göra så. MEN jag ser absolut inget fel i att ge nödvändiga saker i present.

Jag tex önskar mig nya frukostskålar och en elvisp i julklapp

• Ruggugglan

Men det är väl klart att det är okej att ge bort det i julklapp? Min dotter fick en säng i födelsedagspresent nu i november. Hon blev jätteglad och vill visa alla som kommer och hälsar på sin nya säng! Så trots att den var behövlig så uppskattade hon den.

I jul kommer hon att få något annat behövligt. För hon får så mkt leksaker av alla andra. Jag tycker inte att det är lönt att köpa ännu mer leksaker till henne då. Hon måste ju uppskatta leksakerna.

BF 24 januari.
  • Lillefotan

Självklart! Våra två äldsta ska få var sin bokhylla i julklapp, för det behöver de! Varför skulle man inte kunna ge saker man behöver? Vi har i alla fall inte obegränsade tillgångar...

• Boothwalker

Du får väl se det som att om han ändå ska få grejerna är det ju roligare att få dem inslagna som presenter?

Sen beror det ju på hur gammal han är och om han bara får sånt. Men som du ska göra tycker jag är helt ok. Barn behöver sällan mer leksaker än de redan har (Iallafall i Sverige)

Bàálù kékeré aláriwo tíí fi àjë-ôkö rìn
  • LillTussa

Ja självklart kan man ge sånt som barnen behöver i julklapp.
    Vår tjeja har då skrivit upp mysbyxor, tröjor och sockar på sin önskelista. Sen står där även en massa leksaker men hon är med på det klaraste att man måste få lite tråkiga saker också i julklapp för hennes föräldrar har inte obegränsat med pengar.

• Tridde

varför måste julklappar handla om bara leksaker? jag skulle absolut handla en säng eller kläder till mina grabbar, de har kläder bägge två uppskrivet på önskelistorna hos morfar och kommer även att få sånt. bättre att få grejjer de verkligen behöver än en massa strunt som köps bara för att man ska köpa. jag tror att pappan bara vill reta upp dig, gå inte på det utan säg bara att du köper det du vill för dina pengar, vill han att grabben ska få andra julklappar kan han spendera sina egna pengar på det

• Jo  anna

Min son har också allt han behöver, så han ska få en expedithylla att ha alla leksaker i, och sängkläder. Känns meningslöst att köpa leksaker som ändå inte kommer användas.

• Lotlas

Vi försöker alltid önska oss saker till barnen (och oss själva) som vi behöver. T.ex. fick sonen en ny säng av farmor och farfar när han fyllde år och presentkort på IKEA av mormor och morfar, som vi sedan köpte bokhylla till hans rum för. För grejen är ju att trots att man önskar sig nödvändiga saker, så får ju alltid barnen en massa onödigt också. (I alla fall våra barn...)

Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?