Piebald skrev 2009-12-08 16:35:37 följande:
ElinOlsson-tror att hela vår julklappsplan precis ändrades. Vi har våndats över hur vi ska introducera "nya stor säng utan spjälor" på ett attraktivt sätt för lillen. Detta kanske är svaret på alla våra våndor Min tvååring älskar att få kläder. Han är sååå stolt när han får gå till dagis i ny fin tröja och ska visa den för alla Så det beror väl på individen, och hur man lägger fram det! En ny säng med orden, jahapp detta är ju inte så roligt men du får den ändå, är ju knappast attraktivt. Men en säng överlämnad med orden- titta vilken superfin ny säng som du fått. Vad mysigt vi ska ha med den och vad stor du är som kan ha en så stor säng, gärna kombinerat med att lova en extra mysstund i nya sängen på kvällen för att extra öka på det positiva tas knappast emot negativt. Inte av de barn jag känner i alla fall!Så, klart man kan ge små barn nödvändiga saker. Utnyttja deras fantasi och nyfikenhet så kan ni få vad som helst att bli kul! det är jag övertygad om!
Glad att vara till hjälp

.
Vår dotter har varit med i affären och tittat. "Tyvärr" ville hon ha loftsängen
www.mio.se/Sortiment/Barn-och-ungdom/Sangar/PiPanter/Sang/ . Som tur var kunde man välja om man skulle ha loftdelen på, så allt är köpt men tomten har ingen stege

, så den kommer när hon fyller 3. Tycker steget från spjälsäng till loft är lite för stort. Eller rättare sagt, hon är lite för liten för att lämnas ensam i rummet med en sån säng och en storebror på 5

. Hon har också bestämt att täcke och kudde ska vara Hello Kitty (inköpt) så jag är övertygad om att hon kommer bli glad! Ögonen gnistrar när hon pratar om sin stora säng. Stor tjej=stor säng!
Det är bra när de är sådär mittemellansmå, man kan visa dem och prova ut, de fattar ändå inte riktigt utan blir jätteglada när de öppnar presenten. Funderar på om vi ska montera sängen kvällen innan, så hon får den på morgonen och hinner bekanta sig med den under dagen, innan hon ska sova i den.
Som du säger, vilket barn vill inte ha extratid med föräldrarna?