• Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • Miss Cee

Mina föräldrar brukade spara undan de kläder och skor etc som vi ändå skulle få inom kort, och ge som present (givetvis fick vi även en del leksaker). Det kunde alltså bli flera paket med tex strumpor, halsduk, ny vinterjacka, nya finkläder etc.

Vad är det för fel med att uppmuntra barnen att även bli glad för och uppskatta sådana gåvor?! De flesta barn jag känner blir superglada när de tex får kläder. Förra året gav vi bort ett bäddset med Hello Kitty på till en 12-åring i släkten. Hon blev överlycklig!

Om man BARA får strumpor och sånt är det trist. Men så är ju inte fallet här.

• Indianica

Du gör ju som du vill, men själv tycker jag dte är så himla svårt att göra en present av en sådan stor sak som en säng. Tycker inte alls det blir samma sak att ställa in sängen på barnets rum och säga "god jul" eller "grattis på födelsedagen" och få den där "presentkänslan". Men å andra sidan får ju folk bilar i present utan att knysta om att de saknat presentpapper och snören så det går ju det med

Nu vet jag inte hur gammal sonen är, men min pojke har börjat uppskatta kläder först nu (sju år). Tycker du ska fråga om sonen önskar sig mjuka paket. Min son hade nog bara kastat ifrån sig kläderna och blivit lite besviken om han fått kläder när han var typ 2-3-4 år. Dottern som alltid älskat kläder, men henne är det en annan sak. På henne kunde ögonen tindra över en rosa tröja när hon var två år.

Paketen är ju till för barnens skull, inte för att föräldrarna ska slippa köpa nyttoprylar senare. Jag tycker dessutom inte alls bara det finns onödiga leksaker, det finns ju t ex massvis med roliga och utvecklande spel (både data och brädspel). Böcker är en annan sak (både i hårda pärmar och på CD) man kan ge barnen obegränsat med. Filmer likaså. Även utklädningskläder i alla varianter är super!! Näe, jag förstår faktiskt inte hur man kan säga att ens barn har någon slags kvot med prylar uppfylld till max!

Att vidga vyerna och gå utanför de traditionella leksaksaffärerna är ofta också en god idé (på nätet finns t ex www.blaelefant.se)

• MaNiMi

Klart man kan ge sånt! Små barn kan ju uppskatta det jättemycket, har iaf mina gjort och gör fortfarande 15 och 17 år senare.
    Även om det är saker de behöver och förr eller senare fått iaf så har de blivit glada över tex en ny sänglampa, kläder, nya lakan osv!
    Barnens fd bonusfarmor sydde varsin fleecetröja åt dem när de var 3 och 6..de blev så glada så de vägra ta av sig dem när det var sovdags. Hon blev också väldigt glad åt att det blev de mest uppskattade julklapparna, det hade hon aldrig trott då hennes egna barnbarn inte riktigt uppskattat sånt.
    Älste sonen har för övrigt fått lite köksgrejs sen han var 10 (var han själv som började önska det!) så nu har han en uppsättning med vispar, kökshandukar stekspadar/slevar å sånt sen när det är dags att flytta hemifrån.
    Bättre barnen lär sig uppskatta de praktiska sakerna.
    Leksaker har de ju ofta så det räcker och blir över iaf!

• MuffinCake

Självklart är det ok!

Jag har själv köpt både kläder och sängkläder i julklapp åt mina små.
    Har flera minnen av mjuka paket jag fått som liten och som jag blivit jätteglad för!

• Petronilla

Min treåring fick påslakan med Blixten Mcqueen på och han sa coool och blev jätteglad.

• Emma04Kevin05

Klart det är ok! Tror nog att pappan kanske var ute efter att du just skulle få lite ångest över saken..
    Har en x-karl som funkar ungefär likadant..

• Licens To Kiss

Pappan vill bara bråka. Kör ditt race!! Skulle jag gjort.

Vecka 33 (32+3) och 52 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Malia75

Jag reagerar mest på att han får ganska dyra julklappar och ganska många bara från dig. Han är ju inte ens två år än och kan knappast uppskatta julklapparna.

Varför inte portionera ut sakerna under flera månader istället så får han mer chans att bli överraskad och tycka det är kul med varje ny sak istället för att bli överväldigad med många nya saker på en gång?

Det kan ju vara kul att en vanlig dag i februari få höra "idag ska du få en ny säng!".

• LyckligtSlut

Klart det är okej att ge saker man behöver. Jag tar gärna emot saker jag behöver i present istället för kanske prydnadssvan i porslin.

• Mrs Ray

Är barnet endast 1 år (som någon skrev ovan) så spelar det väl inte någon roll vilka julklappar du köper. Barnet förstår knappt vad jul är och blir nog glad för ett par presenter. Sängen och sängkläderna kan du väl köpa ändå och så räcker det med de övriga presenter du nämner. Barn måste inte få tusen saker i julklapp.

• såffan

Tycker folk idag är väldigt bortskämmda, klart man kan ge saker som man behöver och inte bara saker som ska vara kul. Dessutom blir dom flesta barn glada över fina sängkläder, det måste vell vara en jätte vanlig julklapp?

• Elfva

Vi ger absolut saker man behöver och hade fått ändå i julklapp. Det spelar mindre roll tycker jag, behöver man en ny overall kan man väl få det i julklapp även om vi hade köpt det i alla fall. bättre att få saker man behöver och har nytta och glädje av än att få sånt man inte behöver så att säga. Och som sagt det blir ju leksaker också till barnet så jag ser inga problem i att ge bort lite "nyttiga saker" också och för barnet tror jag inte det spelar någon roll och jag tror inte heller de resonerar som så att jaha nu fick jag en säng i julklapp det hade jag ju fått ändå, vad trist... Nej jag tror de blir lika glada ändå!

• Lexikon

Miss Cee skrev 2009-12-08 00:01:32 följande:

Mina föräldrar brukade spara undan de kläder och skor etc som vi ändå skulle få inom kort, och ge som present (givetvis fick vi även en del leksaker). Det kunde alltså bli flera paket med tex strumpor, halsduk, ny vinterjacka, nya finkläder etc. Vad är det för fel med att uppmuntra barnen att även bli glad för och uppskatta sådana gåvor?! De flesta barn jag känner blir superglada när de tex får kläder. Förra året gav vi bort ett bäddset med Hello Kitty på till en 12-åring i släkten. Hon blev överlycklig!Om man BARA får strumpor och sånt är det trist. Men så är ju inte fallet här.
    Precis så resonerar jag också!
  • The Biggest Loser

min 8 månaders skall också få en ny vanlig säng till sitt rum.

din sons pappa är en idiot.

• Piebald
    ElinOlsson skrev 2009-12-07 12:18:09 följande:
    Min dotter på 2,5 ska få en stor säng av tomten. Hon "vet" att den kommer (måste ju förbereda henne lite). Mormor köper täcke/kudde/sänkläger, farmor madrass. Sen får hon andra saker också. Jag brukar passa på att ge saker som de ändå ska få i julklapp. Det hindrar inte att de får leksaker också. På så vis får de ju fler klappar .
    ElinOlsson-tror att hela vår julklappsplan precis ändrades. Vi har våndats över hur vi ska introducera "nya stor säng utan spjälor" på ett attraktivt sätt för lillen. Detta kanske är svaret på alla våra våndor

Min tvååring älskar att få kläder. Han är sååå stolt när han får gå till dagis i ny fin tröja och ska visa den för alla

Så det beror väl på individen, och hur man lägger fram det!

En ny säng med orden, jahapp detta är ju inte så roligt men du får den ändå, är ju knappast attraktivt. Men en säng överlämnad med orden- titta vilken superfin ny säng som du fått. Vad mysigt vi ska ha med den och vad stor du är som kan ha en så stor säng, gärna kombinerat med att lova en extra mysstund i nya sängen på kvällen för att extra öka på det positiva tas knappast emot negativt. Inte av de barn jag känner i alla fall!

Så, klart man kan ge små barn nödvändiga saker. Utnyttja deras fantasi och nyfikenhet så kan ni få vad som helst att bli kul! det är jag övertygad om!
  • Noiis

Sonen blir två i Mars, han är alltså 1 år 9 månader nu!

Malia75 skrev 2009-12-08 13:13:33 följande:
    Jag reagerar mest på att han får ganska dyra julklappar och ganska många bara från dig. Han är ju inte ens två år än och kan knappast uppskatta julklapparna.Varför inte portionera ut sakerna under flera månader istället så får han mer chans att bli överraskad och tycka det är kul med varje ny sak istället för att bli överväldigad med många nya saker på en gång?Det kan ju vara kul att en vanlig dag i februari få höra "idag ska du få en ny säng!".
    Ja det blev dyra julklappar i år, 3 st har de blivit och sedan e de nog stopp. Leksaksköket vet jag att han verkligen vill ha och lika så en tågbana. iom att vi spenderar ganska mycket tid hemma pga. hans sjukdom så är det för mig viktigt att han har saker att leka med som han vill och är intresserade av. Har flera backar med leksaker som kommer att få flytta ner i källaren just av anledningen att han aldrig leker med dom. sängen är han i behov av nu. men hinner inte att levereras förens strax innan jul. Leksaker osv får han från höger och vänster hela tiden men tyvärr mest sånt han aldrig tar i. jag tycker endå att det är viktigt att han ska bli glad under julen och har därför valt att köra på 3 säkra kort.
    Att det blev dyrt gjorde istället att jag får spara in på annat som att inte köpa en massa skräp till mina syskon och föräldrar. utan där har vi alla i familjen varit duktiga med att spara in!
  • ElinOlsson
    Piebald skrev 2009-12-08 16:35:37 följande:
    ElinOlsson-tror att hela vår julklappsplan precis ändrades. Vi har våndats över hur vi ska introducera "nya stor säng utan spjälor" på ett attraktivt sätt för lillen. Detta kanske är svaret på alla våra våndor Min tvååring älskar att få kläder. Han är sååå stolt när han får gå till dagis i ny fin tröja och ska visa den för alla Så det beror väl på individen, och hur man lägger fram det! En ny säng med orden, jahapp detta är ju inte så roligt men du får den ändå, är ju knappast attraktivt. Men en säng överlämnad med orden- titta vilken superfin ny säng som du fått. Vad mysigt vi ska ha med den och vad stor du är som kan ha en så stor säng, gärna kombinerat med att lova en extra mysstund i nya sängen på kvällen för att extra öka på det positiva tas knappast emot negativt. Inte av de barn jag känner i alla fall!Så, klart man kan ge små barn nödvändiga saker. Utnyttja deras fantasi och nyfikenhet så kan ni få vad som helst att bli kul! det är jag övertygad om!
    Glad att vara till hjälp .
    Vår dotter har varit med i affären och tittat. "Tyvärr" ville hon ha loftsängen www.mio.se/Sortiment/Barn-och-ungdom/Sangar/PiPanter/Sang/ . Som tur var kunde man välja om man skulle ha loftdelen på, så allt är köpt men tomten har ingen stege , så den kommer när hon fyller 3. Tycker steget från spjälsäng till loft är lite för stort. Eller rättare sagt, hon är lite för liten för att lämnas ensam i rummet med en sån säng och en storebror på 5 . Hon har också bestämt att täcke och kudde ska vara Hello Kitty (inköpt) så jag är övertygad om att hon kommer bli glad! Ögonen gnistrar när hon pratar om sin stora säng. Stor tjej=stor säng!

Det är bra när de är sådär mittemellansmå, man kan visa dem och prova ut, de fattar ändå inte riktigt utan blir jätteglada när de öppnar presenten. Funderar på om vi ska montera sängen kvällen innan, så hon får den på morgonen och hinner bekanta sig med den under dagen, innan hon ska sova i den.

Som du säger, vilket barn vill inte ha extratid med föräldrarna?
  • TvåTrollungar

det är väl jätte bra att få :) då får ju barnet mer än vad de kanske skulle fått annars! vi har köpt en del leksaker i julklapp men även massa kläder (en hel garderob) och det gör ju att det blir fler paket i stället, annars hade hon "bara" fått leksakerna och fått kläderna en annan gång i stället, för vi hade inte handlat fler leksaker bara för att hon inte skulle få kläder. så nu blir det kanske 20 paket i stället för 4 :)

Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?