• Noiis

Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?

Efter ett långt samtal med sonens pappa så vill jag veta vad ni tycker i ämnet.
    (påpekar att pappan aldrig har Noa och kommer heller inte att köpa nåt till honom, utan vill bara lägga sig i)

Noa har massor med leksaker och därför väljer jag denna jul att köpa sånt till honom som han behöver, fina kläder, en ny säng.
    Han kommer även att få ett leksakskök och en tågbana av mig. sedan vet jag att han kommer att få en massa onödigt av andra.

Men Noas pappa tycker att detta är helt fel. Kläder och säng är nåt man måste ha! och är därför heller inget man kan ge som present! Han själv skulle minsan aldrig ge hans dotter en säng eller så i julklapp. enda gången det är okej är om dom redan har en säng men vill ha en annan. då är det okej men inte om det endå måste köpas.

Så vad tycker ni? själv fick jag smått ångest och ska fundera på hur jag ska göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?
  • LilaRos

Det är helt okej!
    Jag har fått en säng när jag fyllde år. Behövde en och jag blev väldigt glad för den. Samma när jag fått fina kläder.
    Den bästa presenten jag fått var faktist en tröja.

Presenter som man inte behöver är dom sämsta. De ligger bara och sammlar damm!

• Noiis

åter igen skönt att läsa att jag inte är den enda som tycker att man kan ge "behöver" saker som julklapp.
    Hade de bara varit så att jag hade köpt sånt han måste ha så visst då kan jag förstå om man tycker att de låter tråkigt. men som sagt så kommer han att få ett lekkök som jag vet att han vill ha samt en stor tågbana. han har så mycket leksaker som han aldrig ens har rört och de känns bara fånigt att kasta ut en massa pengar på sånt han faktiskt varken vill eller behöver ha. Då är de nog bättre att bara köpa sånt han vill ha och behöver ha!

• ica003

Jag kan ju ha fel...men jag tror att jag som barn hade tyckt det var roligt att få en säng.

Jag tycker det är en bra idé! Kör på och skit i fadret..

• Busbellan

Jag röstade kanske, tycker det är helt och hålet upp till var och en
    Jag köper inte såna saker i julklapp till de små barnen för de tycker inte det är särskilt roligt, däremot så kommer 10-åringen få både säng och kläder i julklapp.
    Hon tycker numera att det är kul med såna presenter.
    De får så mycket kläder ändå av mig så jag har valt att inte ge det i present innan de börjar uppskatta det och tycka det är lite roligt med kläder.
    Men jag tycker absolut att alla gör som de vill, jag ser inget fel i att ge det i julklapp!

Mamma till Nora, August och Ella
  • TaBz

Jag tycker säng och sängkläder är jättebra och rolig present. Men visst, strunta i att kalla sängen för julklapp då... Du skriver ju att du ska ge tågbana och lekspis också! Räcker gott och väl till en ettåring, som dessutom kommer få paket från andra.

Han är så liten än, att han kommer tycka det är kul med nästan vad som helst. Vad ska du ge när han fyller två (eller nästa jul) om det här inte räcker nu?

• lillie

Hej TS!

Vilka fina presenter du tänker ge din son . Kläder, säng, tågbana och leksakskök är väl jättebra presenter och generösa tycker jag. Bry dig inte om vad han säger. Hoppas du får en fin jul med sonen

• Gullegrynet

Vi är ganska många som firar jul tillsammans och varenda jul har jag och min sambo sagt att nästa år får det bli lite mer nyttoprylar och mindre leksaker, framförallt "skräpleksaker". Vi har nu försökt informera släkt och vänner om detta och har även tänkt ut bra saker att köpa om de skulle vilja ha lite tips. Detta innebär inte att barnen inte får några leksaker, men jag resonerar numera efter två ordentliga utrensningar av leksaker från barnrummen; barnen leker bättre och har roligare med färre, ordentliga leksaker och att få nyttoprylar såsom kläder, saker till rummet och så vidare kan faktiskt vara lika kul. Upplevelsepresenter ligger nog på vår familjs topplista numera, detta trots att barnen endast är två och fyra år gamla.

• Kajak

Jo det går att ge säng eller sängkläder eller kläder.
    Eller nåt stort så är julklapp bra tillfälligt att ge tycker vi.

Ifjol fick sonen sängkläder som jag sydde.
    kläder ger vi oxå på hans födelsedag.
    Har gett kläder till hans storasyster.
    Men lillsyrran får blir utan kläder till julklapp för hon ärvar massor från storasyster.

Så hon får leksaker.

Jag vet inte vad moster och mormor ska ge dom till julklapp men kan tänka mig kläder och leksaker.

Du kan säng som julklapp och han behöver inte vara med eller veta om det.
    Du kan alltid säga att han fick det som present.
    Det är ju inte samma sak som julklapp. Om det är pappan reagerar mest på?

• J71

Min ena tjej ska också få en säng i julklapp!
    Jag glömmer aldrig hur lycklig hon var på 2-årsdagen då hon fivk en ny sulky, eller när hon fyllde 3 och fick en bältesstol! Hon fick massor av leksaker också, men tyckte ändå att sulkyn och bältesstolen var bäst.
    Så visst blir barn glada för nyttosaker, det är i alla fall min erfarenhet.

Svar på tråden Inte okej att ge säng/kläder som julklapp!?