• USB

LCHF

Hej!

Tänkte börja äta LCHF-kost men vet inte så mycket om det. Är det nån som har nåt bra tips på nån sida som man kan lära sig lite mer.
    Visst äter man fett och utesluter kolhydrater såsom bröd, pasta och potatis? Tycker det är så många "dieter" som är i ropet nu så man har lite dålig koll på vilken som är vilken.
    Har hört att LCHF ska vara bra iaf.

• USB

Vad äter ni istället för pasta och potatis? Vet inte hur jag ska kunna få ihop måltider utan detta?

• USB
    NoMercy skrev 2010-01-16 15:36:07 följande:
    Måset man ha nåt istället för? Tänk om, tänk rätt En måltid består av protein och fett och en liten gnutta kolhydrater som kan komma från tex lite sallad. Men det måste inte. Kryddor innehåller också kolhydrater. Det känns konstigt i början men  man kommer snart in i det. Och blir dessutom riktigt mätt när man vant sig vid nyordningen.
    Ja det blir nog till att tänka om. Försöker läsa in mig innan jag kör igång. Är rädd för att det kommer att bli svårt så jag skjuter upp det hela tiden men nu kör jag på måndag. Det får väl bli kött och grönsaker då....
  • USB

Idag har jag börjat köra med LCHF och jag känner mig som ett stort frågetecken.
    Slängde i mig en tallrik fil imorse när jag kom hem från jobbet.
    Siktar in mig på stekt ägg till lunch.
    Funderar på hur ni lägger upp måltiderna...kan man äta tonfisk, keso och ärter som ett mål? Är rädd att jag kommer att få i mig alldeles för lite fett. Vad händer då? Ställer kroppen in sig på svält eller?

• USB
    Kenzie skrev 2010-01-18 11:48:56 följande:
    Fil är kanske inte det bästa frukostalternativet. Testa turkisk yoghurt istället. Keso, tonfisk och ärtor är inte heller ett bra alternativ, det är ju extremt fettsnålt (om man inte använder tonfisk i olja med den oljan är inte alls nyttig) och ärtor har lite för mycket kolhydrater. En tonfiskröra med creme fracihe och majonäs är gott och nyttigt
    Fast när jag läste på en lchf-sida så stod det att fil var helt okej. Hur är det med majs då? Är det okej att äta?
    Får nog trappa ner succesivt tror jag. Klarar nog inte av att tvärt bryta med kolhydraterna.
  • USB
    Kenzie skrev 2010-01-18 11:59:25 följande:
    Ja alltså fil är inte "förbjudet" men det innehåller lite väl mycket kolhydrater i förhållande till det låga fettinnehållet. Majs är tyvärr no no också.
    Ja hur det här ska gå vet jag inte....
  • USB

Nu är det många frågor från min sida här idag....
    Om man gör egen pizzasallad på vitkål, ättika och olja, är det okej att äta?

• USB
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 19:16:23 följande:
    Pizzasallad är jättebra ur LCHF synvinkel. Och gott....mmmm
    Va bra! Då kan man mumsa med gott samvete!
  • USB

Vet ni om det finns personer som går upp i vikt istället med LCHF? Min man som är en riktig skeptiker tror inte att det här kostupplägget fungerar.
    Ska förkovra mig i ämnet under veckan och samla på mig så mycket information som möjligt så kör jag igång nästa vecka då jag är helt ledig från jobbet. Känner att det kan vara skönt att börja när man kan är hemma ifall man skulle må dåligt de första dagarna.

Svar på tråden LCHF