Inlägg från: Tant Elin |Visa alla inlägg
  • Tant Elin

LCHF

*hoppar in*

cindorella:
    Om din kropp mår bra av att äta kolhydrater så ät under semestern. Min mage mår asdåligt, och jag får humörsvängningar och blir deppig efter en överdos av kolhydrater.

Tänk även på att du förmodlingen kommer gå upp 1-3kg när du börjar äta kolhydrater igen, det är inte fett utan att kroppen samlar på sig vätska då kolhydrater binder vätska i kroppen. Det kommer försvinna igen när du börjar med strikt LCHF.

Mitt tips är nog att du försiktigt provar kolhydrater innan du reser för att vänja kroppen sakta, och känna efter hur du mår då. Inte kul att få magknip, humörsvängningar och må allmänt dåligt på semestern.

• Tant Elin
    ia25 skrev 2010-02-02 10:13:11 följande:
    Vi gör Oospies hemma. JättegodaIngredienser: Basreceptet:3 ägg separerade1 dl (85g) philadelphiaostnypa salt Gör så här Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min. De kan ätas hur som helst, med smör och pålägg, med bär och grädde, med stuvning på eller på vilket sätt som helst.
     tips: blanda i brödkrydda för mera brödsmak

Sen brukar jag göra dom lite tunnare och låta dom stå kvar i ugnen på eftervärme en stund så dom blir lite torrare.

Funkar även utmärkt att rosta dom i brödrosten innnan man äter

förresten, hoppas det är OK att jag bara hoppar in såhär
  • Tant Elin
    Ölandstokan skrev 2010-02-02 11:59:57 följande:
    HejJag är ganska ny på detta och har en hel del kg att gå ner.Läste att när ni går strikt på LCHF vad äter ni då? tycker det är svårt med att få i sig så lite kolhydrater,det finns ju i allt.Jag använder ganska mkt grädde i maten är det okey eller blir det för mkt "mjölk produkt" ? Detta är min tredje dag och jag mår bra, inget sötsug osv men jag har läst att man kan må skit under dessa dagar efter som kroppen ska anpassa sig, äter jag fel då?
    Så länge du går ner i vikt gör du helt rätt

Tänk på att titta på innehållet på produkterna, max 5g kh/100g. Skulle du inte ha gått ner nåt efter några veckor, då kan du börja kolla hur mkt kolhydrater du verkligen får i dig. Många saker innehåller mera kh än man tror... matdagboken.se är ett bra hjälpmedel där.

Må illa, vara trött, huvudvärk osv. brukar ge med sig efter några dagar/vecka
  • Tant Elin

enkel choladmousse: vispa grädde, smaksätt med kakao+vaniljpulver
    eller vispa grädde, tillsätt lite smält 70% choklad

"glass" mixa vispgrädd el kesella med halvtinade bär

• Tant Elin
    3 barns mor skrev 2010-02-03 12:31:50 följande:
    Ok jag tänkte att man kanske börjar med typ fullkornsris och pasta och grovs bröd så småningom men jag kanske tänkte fel.
    isf är det GI rivstart du tänker på
  • Tant Elin
    3 barns mor skrev 2010-02-03 12:37:10 följande:
    Ok det är mycket att lära sig men det ska nog gå.
    Finns många GI trådar

LCHF och GI rivstarten är ungefär samma, max 20g kh/dag. Skillnaden är att i LCHF äter du normalt med protein och äter dig mätt på fett. Medans i GI så äter du mera proteiner och mera fett än normalt, men inte lika mkt som i LCHF.

LCHF är en livsstil, och man kan fortsätta äta lika hela livet, medans i GI så övergår man till en ny fas när man nått sin målvikt. Då introducerar man mera långsamma kolhydrater långsamt tills man hittar sin egna nivå där man håller vikten stabil

Enkelt förklarat, hoppas du förstår
  • Tant Elin

Enklast är väl att plocka bort alla onödiga kh: bröd, pasta, potatis, ris, kakor, godis, frukt....

Grönsaker är helt ok, dock inte rotfrukter (för mkt stärkelse)

Typ en handflata med protein, en handflata med grönt och sen nåt fett (kryddsmör, gräddsås el dyl)

Kolla på innehållet, inte mer än 5gkh/100g så är du bra ute, inga lätt produkter utan fullfeta. Inget margarin, bara smör el bregott. Var lite försiktig med mjölk, varje dl innehåller ju 5g kh så det är lätt att komma upp i hela dagens ranson bara på mjöken.

Matdagboken.se är en jättebra gratissida där man kan lägga in det man äter, för att få en liten hum och hur mkt man får i sig

Tror att man ska ligga på 5% kh, 20% protein och resten fett ungefär

Googla på LCHF finns massor med info sidor med nybörjartips

• Tant Elin
    jagäraf skrev 2010-02-03 20:35:25 följande:
    Usch, tappade plötsligt alla koncept och käkade spaghetti med köttfärsröra till middag. Hade tänkt äta röran med strimlade spetskål... Fy vad ont i magen jag har nu och ångrar mig så
    ingen större katastrof, men känn efter hur du mår i magen nu och tänk på det nästa gång du är sugen på att fuska
  • Tant Elin
    Lumut skrev 2010-02-03 20:42:09 följande:
    har också fuskat lite då o då o ja får jätteont i magen om ja äte lite pasta eller bröd..gjort de på helgen,. är normalviktig har itne märkt nåt på vägen kanske 1kg..på sin höjd..men ja äter detta för jag har ulcerös colit. 
    som mig då, fast jag har IBS snacka om att magen mår sååå mkt bättre på denna kosten än "vanlig" mat!

Sen äter jag mkt hellre vispad grädde än potatis
  • Tant Elin

jag smaksätter alltid mina oopsis med brödkryddor, samt strör över vallmofrön över.

Sen gör jag på 5 ägg, och brer ut över hela plåten till en tunn kaka, gräddar, ta ut plåten och skär dom i rutor, ställ in på eftervärme med luckan på glänt en stund så dom får torka till lite mkt godare så tycker jag

Svar på tråden LCHF