Inlägg från: Tant Elin |Visa alla inlägg
  • Tant Elin

LCHF

Suck, ska ha mens när som helst, hade mensvärk hela dagen igår. Och för att döva den så åt jag mera mat istället för att ta en ipren........smaaart

Håller på att försöka vänja mig av med att äta alla dessa mellanmål hela tiden. Förmiddagarna går bra, men eftermiddagarna är svårare.

• Tant Elin
    Lullisgirl skrev 2010-02-10 09:04:39 följande:
    Ja det är inte klokt vad gamla vanor sitter i. Men man har ju gjort så typ hela livet, ska det ta resten att inpränta nya vanor?? 
    jag tror jag blir hungrig på "rutin" med det borde väl gå att vänja om sig antar jag. Har faktiskt lyckats ganska bra med att ta bort kvällsmålet i tv soffan. Och som sagt förmiddagarna går ganska bra. Får nog fortsätta med ett litet mellis på eftermiddagen ett tag till tror jag.
  • Tant Elin

TheLove skrev 2010-02-10 09:31:15 följande:
    Någon som har tips på nått snacks man kan äta framför tven på kvällen? Är så sugen på nått... Annars har jag väldigt problem med att komma på vad man kan äta för frukost, blir bara omeletter hela tiden.... Det tar ju sån tid, nått som går snabbt skulle inte sitta fel...
    kokt ägg är snabbt till frukost om man kokar dom kvällen innan. Ät med smör eller majonäs.

Är du inte så känslig för KH kan det funka med nötter, med så lite KH som möljligt, tex paranötter. Jag kan inte äta det, för det triggar igång mig så jag överäter allt...

Vispad grädde med keso, smaksätt med tex. kardemumma, pepperkakskrydda, några blåbär

Brie ost

Rött te är sött och gott och kan faktiskt hjälpa lite mot sötsuget, tar man en stor kopp mättar det faktiskt liiite granna också.
  • Tant Elin
    Penno skrev 2010-02-10 09:43:50 följande:
    Happ, så sitter man här med 1,5 kg plus på vågen :( Jag får skylla mig själv då jag har spårat ur i fyra dar. Det var som att direkt när jag fuskade en dag så fortsatte jag dan därpå och sen så var sötsuget igång. Godis, kakor m.m. Förbannat oxå! Inte för att jag har så många kilon att bli av med men fram för allt bli av med begäret efter det söta! Antar att det tar månader att få hjärnan att inse att man inte är sugen på den där chokladkakan. Just nu funderar jag om det någonsinn går att sluta vilja ha godis.....
    jodå, det går. Har du gått upp 1,5kg på 4 dagar är det säkert massa vätska du samlat på dig iom massor med kh. Kör strikt i några dagar, så försvinner vätskan igen.

Släng allt du har i skafferiet, var hård när du är i affären. Tro mig det blir lättare med tiden. Har ätit LCHF sen i augusti och kan se på när maken äter godis/chips och kakor utan att bli sugen!

Dock saknar jag känslan att få vräka i mig godis, vill inte ha själva godiset (luktar tom äcligt nu) men bara att få äta (beteendet, och sysselsättningen)
  • Tant Elin
    LoveMyFamily skrev 2010-02-10 12:06:16 följande:
    Någon som har boken.... "Vägen från 137 kg" med Anna J D Jacobsson?Har du även hennes senaste bok " Från mitt kök"?Är det bra recept i den? Tacksam för svar
    nej, men brukar läsa lite på hennes blogg ibland:
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
  • Tant Elin

har inte läst recepten så noga faktiskt.

Jag brukar googla fram recept på det jag är sugen på, tex "LCHF kyckling recept" för att få kycklingrecept osv..

• Tant Elin

å, blir så arg på mig själv, hade inte tillräckligt med lunch, försökte dryga ut den med extra sallad. Men självklart blev jag inte mätt, och då blir eftermiddagen en enda äta-mellanmål orgie....suck att man aldrig lär sig.

• Tant Elin
    helene306 skrev 2010-02-10 14:03:42 följande:
    Har du inte någon gräddslatt eller något fett att ta i kaffe/te?? Lovely: Jag äter 2 kokta ägg och stekt bacon på morgonen. Äggen sköter sig själva, under tiden steks bacon och jag fixar te. Ett annat snabbt alternativ är att göra Lembasbröd, dela på mitten, smöra på Bregott, ostskivor och gurka (eller annat pålägg självklart). Klart
    vispade lite grädde som jag åt med keso + drack pepparkakskryddad äggmjölk till mätt och glad igen
  • Tant Elin
    vit pion skrev 2010-02-10 15:00:17 följande:
    Jag har nu kört dieten i ca 2 veckor. Det händer ingenting på vågen, möjligtvis att den visar något mer. Jag har inte fuskat med några kolhydrater eller så. Man blir så deppig. Jag vill verkligen gå ner mina 5 kg´s övervikt. Går alla verkligen ner?????
    Det kan ta längre tid än två veckor innan man går ner, tålamod

Är du säker på att du äter rätt, ofta äter man mera kolhydrater än man är medveten om. Lägg in allt i tex matdagboken.se för att få en överblick. Räcker med att man lägger in allt man äter i ett par dagar för att få någorlunda bra koll.

matmängden, gäller att äta lagomt mycket, annars bränner ju inte kroppen lagrat fett, utan klarar sig på det man äter. En handflata protein, en handflata sallad/grönt och en knuten näve med gräddig sås brukar vara lagomt (iaf enligt http://www.annahallen.se/ som skrivit några inlägg om just detta om du orkar läsa igenom hennes blogg)

Sen är det så att ju mindre man har att gå ner, desto svårare kan det vara. Jag har bara 1-2kg att bli av med och har inte gått ner ett gramm sen i augusti! Men jag börjar acceptera det nu och försöker istället lägga fokus på hur BRA jag mår på denna maten. Magen är lugn, inte uppblåst, inga IBS problem längre
  • Tant Elin
    vit pion skrev 2010-02-10 18:16:20 följande:
    Tack för era svar....jag ska fortsätta ett tag till. Visst tycker jag det är mycket god mat man får äta. Det svåra är bara att hitta på vad man ska äta, just då man är hungrig. Ibland hinner man inte planera så mycket. Jag har en 8 månaders liten bebbe, är 168 cm lång, väger idag 65 kg. Vill ner några kg till, 3-5 kg och jag hade varit nöjd. Det är det här "pluffset" jag vill ha bort. Man ska alltså inte äta så att man blir riktigt mätt då??? Jag frossar inte precis, men ibland tar man ju om, då man äter. Vad äter ni till mellanmål???? Morötter, nötter???
    jag tycker faktiskt inte det är krångligare än vanligt, laga vanlig mat med låt bli potatis/ris/makaroner och ersätt med lite mera grönsaker. Fetta till det med gräddsås eller en smörklick

Man ska äta sig nöjd, inte proppmätt och äta när man är hungrig

Nötter ska man vara försiktig med, kan vara många kh och det är väldigt lätt att överäta dom. Morötter är rotfrukt och går bort.

Skink+ost rulle, keso med lite vispad grädde, makrillfile, brieost, babybel ost osv....

Har du en 8 månaders så är väl en hel del av "fluffet" rester av bäbismagen (uttöjda och kanske delade magmuskler) det problemet har jag också trots att det är över 3 år sen jag fick sista barnet. Träning är väl det enda som kan råda bot på det, och då är det inte situps utan plankan och annan statisk träning som funkar bäst.
Svar på tråden LCHF