Inlägg från: Tant Elin |Visa alla inlägg
  • Tant Elin

LCHF

nickefiki skrev 2010-02-20 16:51:48 följande:
    Jag äter mig helt proppmätt två gånger om dagen. Och inget mer. Jag har försökt dutta med mindre portioner och sluta när jag är nöjd, men resultatet blir att jag tänker på mat hela tiden och mår inte bra. Äter jag mig riktigt mätt kan jag leva livet utan att tänka på mat. När jag blir hungrig vet jag att jag får äta mycket. Det är min melodi. Vill bara påvisa att det kan vara olika för folk...
    själv försöker jag verkligen att bli nöjd på tre ggr/dag men det funkar inte ännu.
  • Tant Elin
    maccadam skrev 2010-02-20 19:10:16 följande:
    ännu en fråga hur funkar d om jag lagar denna maten till hela familjen och dom äter typ potatis lr pasta till kommer dom gå upp i vikt istället då?
    jag lagar lika mat till hela familjen, men jag tar en extra (stoor) klick smör i min och äter med grönsaker isället för ris/pasta/potatis. Barnen behöver lite extra fett, och maken verkar inte gå upp i vikt oavsett vad han äter...
  • Tant Elin

hade en trea grädde och en liten burk keso i kylen...nu är det slut och jag mår sååå illa {#lang_emotions_throwup}

Nåja, nu är det iaf slut och jag kan inte äta mera, ska inte köpa hem nåt heller eftesom jag inte kan låta bli att vräka i mig grädde. Hetsäter och kan inte sluta

• Tant Elin
    Sagalin skrev 2010-02-21 20:35:29 följande:
    Tant Elin, jag vet precis hur det är. Jag kan inte köpa hem vissa mejeriprodukter och ost. Jag tänker i affären att jag måste köpa det för att övriga familjen vill ha tex ost. Men sen står jag där och hyvlar upp hela osten...
    men nu är grädden iaf slut, och jag har tagit en promenad för att känna mig lite bättre till mods

Kunde ha fuskat med nåt värre, typ chips eller massor med godis, så det är ju ingen katastrof faktiskt
  • Tant Elin
    Päron1986 skrev 2010-02-22 20:58:24 följande:
    lchf känns så svårt när man är laktosintolerant.. allt "gottet" som är "tillåtet" är ju sådant som jag inte tål, goda ostar osv
    Jag har också problem med laktos pga min IBS, har ätit laktosfritt i snart 1 år men har blivit så pass bra med LCHF att jag nu börjat prova lite med vanligt smör
  • Tant Elin

typiskt, åkte dit på choklad idag, vill inte ens tänka på hur mtk kh det var i den.....nåja till mitt försvar så var det flera månader sen jag åt och gissa om den var god

• Tant Elin

jaha, inte nog med att jag åt massor med choklad igår jag "lyckades" göra det även idag

Men nu är det iaf slut i skafferiet och på affären ska jag vara stark!

Nu blir det inge mera grädde, choklad, nötter och keso som får inhandlas på affären på ett tag (sådant som jag inte kan ha hemma utan att hets-vräka i mig)

• Tant Elin
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-24 18:20:39 följande:
    Elin äter du vanlig chokjlad då eller mörk choklad?
    mörk, men inte helt ok, då den bara var 60%ig......idag toppade jag med lite 86%ig efter att den 60% var slut.
  • Tant Elin
    numberone skrev 2010-02-24 18:31:10 följande:
    Jag ar ätit 3 bitar 80% choklad idag, var på föräldraträff...
    tänk om jag kunde hindra mig själv efter bara tre bitar......här är det hela kakan plus mera innan jag är nöjd (=illamående)
  • Tant Elin

måste tipsa om ett kanogott mellamål!!

lägg ut några skinkskivor på en tallrik, lägg ett par skivor ost på varje kör i micorn tills osten blivit lite varm, strö på pizzakrydda och rulla ihop till skinkrullar och njuuut

Så gott för en som verkligen älskar varma mackor

• Tant Elin

har provat att minska på kh och vräka på med smör, och resultatet är att jag gått upp i vitk nästan 1kg...så nu blir det till att öka på grönsakerna och äta mera normalt med fett igen

Ingen panik, och man måste ju prova för att veta Dessutom mår min mage inte så jättebra, behöver nog fibrerna från grönsaker antar jag.

• Tant Elin
    Probably the best in the skrev 2010-02-26 15:51:12 följande:
    Jag gör äggmjölken på bara äggulor och kokosfett. Säg 2 gulor, några dl vatten och 50 g fett. Blandar med mkt starkt bryggt kaffe och så har jag en underbar latte!
    jag gör på fett+ägg och skippar vattnet och mixar direkt med hett nybryggt kaffe
  • Tant Elin

topdog: kanske funkar på vissa, men inte på mig. Nu ska jag köra min egen tallriksmodell: en handflata protein, en handflata med sallad/grönt och en klick smör/sås

• Tant Elin

Jag överväger faktiskt också att överge LCHF, har inte gått ner nånting inte ens första veckan....mår dock väldigt bra på kosten men saknar att kunna äta vanlig mat, godis osv.

Idag brast det helt för mig och jag har vräkt i mig smågodis...få se hur magen reagerar nu....

Jag är inte en sån person som kan förbjuda mig saker, tids nog klarar jag inte och då vräker jag i mig enorma mängder istället.

Denna gången på LCHF trodde jag det skulle gå, då jag inte ätit godis på över ett halvår, och faktiskt inte ens varit sugen på slutet. Men som sagt, idag åkte jag dit rejält.

Nej, jag ska nog prova att smyga in lite mera kolhydrater och minska på fettet lite, dock kommer jag inte äta som jag gjorde förut utan mycket mindre kolhydrater än normalt men inte så strikt som LCHF, kanske lite mera åt GI hållet....

få se hur magen mår, men jag ska prova nån vecka få se

• Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-02-27 19:43:41 följande:
    jag kommer så småningom ha en fri dag i veckan, där jag får äta som jag vill :) Hur länge har du kört?
    sen i augusti, dock inte superstrikt hela tiden men har inte ätit godis, potatis, ris, pasta eller liknande sen dess...dock har jag ätit mörk choklad och idag massor med plockgodis
  • Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-02-27 19:48:19 följande:
    men har du mycket att gå ner lr kan kanske kroppen tycka att du ligger på en bra vikt=)? jag har med ätit mörk choklad idag :)
    behöver inte gå ner i vikt men vill ha smalare midja 1-3kg så skulle jag vara supernöjd
  • Tant Elin

min mage mår jättebra idag, trots allt godis igår, humöret är också på topp Lite trött bara, men det beror nog mera på att jag haft svårt att sova inatt + att det var min tur att gå upp med barnen.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med lågkolhydrat kost, men inte lika strikt, ingen potatis/ris/bröd men mera grönsaker och mindre fett. Kommer även tillåta mig mera mejeriprodukter. Kanske landa på runt 50-100g kh/dag och då tänka på kalorierna mkt mera än jag gjort nu. (inte ösa på med smör och grädde)

Som det har blivit nu så törs jag knappt äta en morot eftersom det innehåller mera stärkelse....sjukt från fett-rädd till kolhydrat-rädd....

vill inte vara rädd för att äta saker, utan kommer gå över på mera normal mat, dock hoppa över potatis/ris och istället unna mig att äta nåt extra 1dag/vecka, tex godis, chips, nötter eller liknande.

Men jag hänger gärna kvar här, vem vet jag kanske inte alls mår bra på att övergå till mera kh, utan kommer tillbaka till strikt LCHF, vem vet

• Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-02-28 14:42:05 följande:
    jag kommer snart göra precis som du, jag har nått min målvikt så därför kommer ja dra ner på fettet o öka på med lite kolhydrater, även ha en dag i veckan som jag får unna mig lite extra. Jag vill nog ner 1-2kg till eftersom man ofta ökar upp lite när man börjar äta mer kolhydrater igen, men som sagt om 1-2 kg gör ja som du :)
    jag är som sagt inte helt nöjd med min vikt, men jag har inte 100% motivation att göra nåt åt det, och jag ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite, framförallt magen för att få den plattare.

Vem vet, om jag sköter mig och drar ner lite på kalorierna kanske det kan lossna lite? Har ju ätit väldigt mycket fett nu, och om man hela tiden fyller på med fett så tas det väl inte från reserverna antar jag. Men ändå skönt att jag inte gått upp
  • Tant Elin
    saltflingan skrev 2010-03-01 22:38:04 följande:
    Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost.  Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.
    kan det vara någon mat allergi? Kan vara tex mjölkproteinallergi, om du har ökat mängden mejeriprodukter iom LCHF? Min dotter blev mkt sämre i sina eksem när jag började stödmata henne med ersättnign för att hon skulle öka mera i vikt. Men ju mera vi försökte med det, desto mera eksem och mindre ökade hon i vikt...

Tror inte det beror på att du tagit bort kolhydraterna, utan mera på att det är nåt annat du äter, tex mjölk, tomat, jordgubb eller liknande
  • Tant Elin
    Jen nifer skrev 2010-03-02 09:28:25 följande:
    så nu är vikten nästan nere på samma som innan helgen. Så efter en fuskande helg ska ja helt enkelt väga mig på tis-ons istället för måndagen;)
    tips, väg dig på mogonen samma dag du tänkt fuska Tänker du äta lördagsgodis så väg dig endast på lördag morgon, då hinner det gå en hel vecka efter fuskandet innan du väger dig igen
Svar på tråden LCHF