Inlägg från: Tant Elin |Visa alla inlägg
  • Tant Elin

LCHF

en fråga, ska man äta mellamål eller inte?

är det bättre att äta rejält tre ggr/dag eller ska man äta lite mindre och klämma in 1-3 mellamål?

Idag har det blivit en svullardag för mig, sitter och mår rätt illa nu...

frukost: kaffe m äggmjölk, keso m grädde
    mm: en burk makrill
    lunch: köttgryta, wokgrönsaker, en klick smör
    mm: keso m grädde och te
    middag: omelett m bacon, liten gräddskvätt och riven ost, grönsallad
    kvällsmål: keso m grädde och te

På tok för mkt grädde idag
    Är det bättre att vräka på mera fett till måltiderna och hoppa över mellanmålen?

• Tant Elin

jag byter ut vattnet mot hett bryggkaffe

Lady Dahmer skrev 2010-02-16 20:19:45 följande:
    WELL jag är glad att du frågar! I med en tsk (eller två) snabbkaffe i en kopp. Häll på äggmjölk och rör om. äggmjölk? Äggmjölk! 3 råa ägg50 gram smör eller Kokosnötsolja3 dl. kokande vatten (eller 2)Mixa ihop äggen och fettet med hjälp av din mixer.Häll sakta på det kokande vattnet medans du fortsätter mixa.Klart! Du kan häva i kanel eller vanilj eller kardemumma eller annat gott om du vill.
  • Tant Elin
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 20:21:06 följande:
    du ska äta när du blir hungrig och tills du är nöjd. Om det är tio gånger på en dag eller bara en spelar mindre roll. Glöm allt du lärt dig om tre stora mål och mellanmål mellan målen. 
    grejen är att jag är hungrig/sugen hela tiden........äter dock mest för att ha nåt att göra tror jag
  • Tant Elin
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 20:25:54 följande:
    ät då! tids nog så kommer din kropp att anpassa sig. Och du kommer blir bättre på att lyssna på kroppens signaler. Jag åt konstant första veckorna på lchf. Och sen är det ju så att kroppar funkar olika, en del våll äta lite men ofta och andra gör tvärtom. Inget är rätt eller fel sålänge du lyssnar på din kropp.
    har ätit LCHF sen i augusti.....inte gått ner nånting. Har dock inte mera än 1-2kg att gå ner (lyxproblem) Min IBS har dock blivit mkt bättre!
  • Tant Elin
    Lady Dahmer skrev 2010-02-16 20:39:48 följande:
    ahhh då är det inte säkert att du går ner, men hälsoeffekterna är ju tillräckligt!
    jo, men jag vill såå gärna bli av med bäbismagen. Mäter man runt midjan är jag nästan lika stor som förut när jag vägde 10 kg mer
  • Tant Elin
    numberone skrev 2010-02-17 15:01:15 följande:
    Hej! Jag är total nybörjare på detta med lchf men känner att det är värt att prova. Har ca 20 kg att gå ner och behöver en bra start. Har ni några tips?! Finns det fler recept-trådar?
    googla LCHF finns massor med jättebra info sidor, med recept, färdiga menyer och info

tror även det finns en länk till en mat tråd i ts
  • Tant Elin

Tror ni det kan funka att öka mängden fett några dagar för att sen dra ner till lagom nivå? jag är normalviktig redan, men vill gå ner ett par kg till för att bli helt nöjd

Har inte kört jättehård LCHF, har bara ätit tillåtna saker, men unnat mig massor med grädde....

Nu tänkte jag prova att hoppa över grädden och istället öka på mängden smör rejält. Kan det ha en possetiv effekt att nästan vräka på med smör i 1-2v för att sen minska ner det till normal nivå?

Tänkte om man på nåt sätt kan chocka igång kroppen så att den släpper magfettet lite lättare.

Eller kommer jag istället gå upp i vikt? Det borde jag väl inte göra om jag ligger på 15-30g kh/dag {#lang_emotions_undecided}

• Tant Elin
    Penno skrev 2010-02-18 09:57:58 följande:
    Jag håller på att testa det nu. I stort sett inga mejeriprodukter o massa fett istället. Fast jag måste ju erkänna att klämma i mig så här mycket fett känns lite skrämmande. Väntar nästan på att jag ska vakna upp och väga 10 kg mer!! ;)
    jag väger mig 1-2 ggr/vecka så man märker ju om det börjar dra iväg

Sen om man ökar 1-2kg är inte katastrof, då gäller det bara att se över vad man äter och prova nåt annat

Jag brukar pendla mellan 54-55kg har som max att aldrig få gå över 56kg, men vill gärna ner till 52-53kg
  • Tant Elin

att smaksätta äggmjölken med vaniljpulver och kakao är också kanon Varm skummig choklad {#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden LCHF