Inlägg från: Tant Elin |Visa alla inlägg
  • Tant Elin

LCHF

AtroCious skrev 2010-02-10 22:16:25 följande:
    Jag och sambon började med LCHF idag, har extremt ont i huvudet nu. Kan det vara anledningen? Körde med GI för några år sen, kom ihåg att jag fick ont i huvudet då men inte så här fort...
    kan hålla i sig några dagar, håll ut det går över
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-11 18:01:06 följande:
    åh vad jobbigt. Hoppas då att dottern tål sojaprodukter, är ju vanligt att de som inte tål komjölk inte tål soja... För jag kommer aldrig orka göra special mat till mig och annan till de andra då jag inte orkar laga special idag till dottern som inte tål komjölk och sonen som är laktosintolerant och "vanlig" till oss andra...
    Hur gammal är dottern? Vi fick börja ge soja när våran tös var över 1 år, och hon har inte reagerat nåt på soja

Vi använder uteslutande sojaprodukter, förutom när jag gör någon särskilld mat till mig (när familjen ska äta pannkaka, blodpudding el likn.) då använder jag laktosfritt till mig.
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-11 18:53:02 följande:
    Hon är 13 månader (korrigerad 11 månader). Böjat ge lite sojayogurt till henne nu och än ingen reaktion...Det dietisten sagt är viktigt att det är tillsatt kalcium i mjölken hon dricker iaf.Tänkte börja med de första tiden försöka göra mat som det inte behövs "mjölk" eller "grädde" i och behövs det de så äter jag sallad isf.Sen får jag vid nästa storhandling köpa sojaprodukter istället.
    ibörjan när tösen var liten så lagade vi samma mat åt alla, men sen tog vi ur lite åt henne innan vi hällde i vanlig grädde/ost eller nåt annat med mjölk.

Men det blev för meckigt att hålla reda på vilken det var mjölk i osv så det blev lika åt alla tillslut
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 10:10:51 följande:
    ja jag känner det blir för krångligt med. Har en dotter som är komjölksproteinallergisk och en son som är laktosintolerant. Jag, maken och stora dottern får äta mjölkfritt med då jag inte orkar hålla reda på 2-3 olika rätter för att passa in till alla.. De som tål vanlig mjölk dricker det till maten istället och de som tål ost äter det på macka osv.. Men i matlagningen kör vi allt mjölkfritt för att alla skall kunna äta det..
    ungefär som vi då, dottern mjölkproteinallergi, jag gluten+laktos....inte lätt när vi är bortbjudna
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 10:50:18 följande:
    för oss har det inte blivit några problem då alla vi åker till ser till att göra maten mjölkfri eller har mjölkfritt vid sidan om. Tex potatisgratäng görs en liten mjölkfri till de som behöver det och den andra med vanlig grädde.men svårt när man äter ute tycker jag.Jag har funderat på det med glutenintolerans.. Min läkare säger att jag inte är det men funderar ändå på om det kan hjälpa med glutenfrikost..Men vad är det som räknas till gluten? Är det bara vete eller är det råg, havre osv med?
    Jag är testad mot gluten via blodprov, och har inte glutenintollerans. Men iom att jag har IBS så är jag väldgit känslig mot det så för att inte bli dålig så undviker jag allt mjöl, havre, redningar, pasta osv.

Jag hoppade på LCHF för min mages skull eftersom jag googlat mig fram till att många med IBS blivit så mkt bättre på denna maten. Och jag kan bara hålla med! så bra som jag mår i magen nu har jag inte gjort på länge.

Sen är det bara en stor bonus att få äta grädde, ost, fett och allt som är gott och ha en bra ursäkt till att inte behöva äta överkokt pasta eller saggig potatis
  • Tant Elin
    ardnaxela skrev 2010-02-12 14:43:10 följande:
    Jag är inte testad för gulten allergi, men jag har haft magkatarr till och från i flera år och nu ÄNTLIGEN blivit av med mina besvär. Magen har funkat helt perfekt förrutom kring jul oshc så när ajg fuskat. jag får ont på en gång. Det kanske är glutenallergi men jag brukar tänka att jag är kolhydratsallgergiker istället ;)
    jag är absolut känslig för kolhydrater, försökte byta ut min frukost keso+vispgrädde mot keso+naturell yoghurt. Gissa om magen ballade ur....nej lite kolhydater och mycket fett mår jag bäst på
  • Tant Elin
    Lullisgirl skrev 2010-02-12 15:12:52 följande:
    Måste bara tipsa: Lagar champinjonsås till middagen. Jag rörde ut en gula i lite grädde och redde med. Blev verkligen bra konsistens! :) Är lite trött på blaskig sås nämligen. 1 gula till 1 dl sås blev perfekt. Kom i håg att inte koka såsen när du rört i gulan.
    jag gör sås på vanlig vispgrädde, låter man den koka länge så tjocknar den till och blir kanonbra

Kan även reda av med creme bonjor och liknande
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 18:42:22 följande:
    Tänkte göra lite champinjonsås till middagen idag... Men vad skall jag använda istället för maisena (eller hur det stavas) eller vetemjöl för att få den lite tjockare?
    bara grädde och låt den koka länge så blir den tjock och gräddig
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 18:53:30 följande:
    okej... får "fuska" lite idag då med kolhydraterna idag då... För har bara havregrädde hemma och den är 6 g kolhydrater per 100 g....Finns det föresten någon gräns om hur mycket kolhydrater man får äta per dag?
    kör man strikt är det 20g/dag men alla har olika gräns, man får prova sig fram
  • Tant Elin
    Felicia Adrian skrev 2010-02-12 19:04:16 följande:
    hihi ingen risk att överkskrida det idag då. Har ätit max 5 g idag.
    vad har du ätit då? kött och smör typ? för alla grönsaker och liknande innehåller ju kh
Svar på tråden LCHF