Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

LCHF

Topdog skrev 2010-02-15 21:26:12 följande:
    Jo, jag förstår till fullo vad LCHF går ut på. Det går ut på att man ska äta så få kolhydrater att kroppen hamnar i ketos, vilket är ett svälttillstånd som varit till stor nytta för människans överlevnad under årtusenendena när tillgången på kolhydrater var väldigt liten/obefintlig under vintern.
    riktigt så är det inte. Jag är i ketos när jag äter konstant. Jag svälter alltså inte. Om du läst lite böcker i ämnet så varnar man just för svält och uppmanar att man ska äta MER om man misstänker att man hamnat i svältläge.

SVält innebär ketos, men ketos innebär inte svält.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Jen nifer skrev 2010-02-15 21:54:34 följande:
    det är precis min tanke med, då gör den ju allt för att hålla kvar det som finns.
    japp och det är det som kan vara en risk när man gått på lchf länge, att man till slut äter för lite. Men då ska man öka på fettet lite. Samma sak när man når plattåer, då kan det ofta handla om att kroppen blir lite orolig (för mycket viktnedgång) -- tillsätter man lite mer fett så blir kroppen lugn och släpper till.
  • Lady Dahmer
    Penno skrev 2010-02-16 15:32:46 följande:
    Ok, tänkte bara hur mycket fett egentligen som man kan stoppa i sig. Hur mycket fett tillsätter ni andra till t.e.x frukost på äggröra av 3 ägg? Själv tillsätter jag ca 1 mck smör och 1 msk grädde... Till maten lunch/middag skulle jag tro att det blir ca 0,5 - 0,75 dl gräddsås med cremefraiche i. Om jag inte tar gräddsås till maten så blir det kryddsmör, ca 1 msk.
    gör jag t.ex äggmos (kokta ägg och smör) så tar jag 50 gram smör till tre ägg.

det låter som att du äter för lite fett
  • Lady Dahmer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:19:37 följande:
    Får man äta frukt, vilken och vilka grönsaker äter man???
    frukt nej. Eller en om dagen är ok (dock inte banan eller vindruvor) men jag rekommenderar inte att du gör det på rutin, speciellt inte i början när du behöver giftas av från kollisar.

Grönsaker så är tumregeln - allt OVAN jord. Alltså inga rotfrukter (men som sagt, det kan ätas ibland) Och inga större mängder. Grönsaker är ett tillbehör. 

Vissa grönsaker som t.ex röd paprika är på gränsen. De innehåller ganska mycket kolhydrater.

TY är turkisk yoghurt.

För en kort sammanfattning om vad vi generellt äter under en dag:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf#matsedel

och läs gärna mer här om just lchf:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
  • Lady Dahmer

Typisk meny för mig skulle vara:

frukost: äggsmör (tre ägg mosat med 50 gram smör) eller creme fraiche med lite lchf-musli på.

Lunch: Tonfiskröra (lite lök, tonfisk, majonäs) med gurka eller kanske omelett eller varför inte stekt lax med bea?

Middag: typ samma som lunchen

om jag blir sugen under dagen: ägg, ost (gärna ostskivor med smör på! mums!)

• Lady Dahmer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:36:35 följande:
    Haha detta låtr så galet ;) går man verkligen ner på den här kosten??? Låter ju helt underbart! Ost med smör på, hur gott låter inte det =) Låter som en drömdiet ju =)
    hahah visst är det det! Det är den första dieten jag lyckats hålla. (nu fuskas det mer dock, jag är gravid och har svårt ibland att äta)
  • Lady Dahmer
    Päron1986 skrev 2010-02-16 18:18:25 följande:
    Lady Dahmer jag la till din blogg på min bloglovin :)
    härligt. Min huvudblogg är fantastiskt bra. Jag brukar ofta läsa den och nicka lite åt min egen förträfflighet  I min huvudblogg så hittar du även reflektioner och andra tankar om lchf som inte står i lchf-recept-bloggen.
  • Lady Dahmer
    Päron1986 skrev 2010-02-16 18:25:23 följande:
    ah, faktiskt så tipsade min något beskäftiga 16åriga dotter om din blogg men hon trodde inte jag skulle tycka om dig, för du var så rak på sak. hur hon uppfattar mig då, vill jag inte veta för jag tycker då att JAG är rak på sak. Men hon menade väl att två starka viljor... eller något sånt :)Nu ska jag absolut in å läsa den :)
    hahaha härligt!

jag är brutal men snäll. *fladdrar beskedligt med ögonfransarna*
  • Lady Dahmer
    helene306 skrev 2010-02-16 18:53:49 följande:
    Japp! Den är hur bra som helst men det bästa är att jag mådde så bra! Visst ville jag ner i vikt men nu i efterhand vill jag mer tillbaka till känslan att må så bra, slippa sötsuget och känna mig lätt i både kropp och knopp. Nu fuskar jag för mycket ... *rusar in till lady dahmers blogg*
    jo precis! iom min graviditet så har jag fuskat en del (svårt att äta ägg) men fan vad man får betala. Magont, gaser, allmänt obehag.

Jag mår så otroligt bra på lchf att viktnedgång har blivit sekundärt.
Svar på tråden LCHF