Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

LCHF

hittade ett inlägg i min blogg därjag beskriver vad jag äter en vanlig dag -- för dig som frågade:

Vad äter jag en normal dag? (ska jag räkna en dag då jag äter fisk kanske? Eller blir nån ledsen på ögat då?)

Frukost: 3 kokta ägg mosade med 50 gram smör eller äggmjölkslatte på samma mängd.
    Lunch: Kanske lite tonfiskröra (majonnäs, creme fraiche och tonfisk) med salladsblad, kokt ägg och gurka eller varför inte kokosvåfflor med hallon och grädde?
    Middag: 2 laxfiléer med bearnaise. Riven kål och tomat vid sidan. Eller så kanske det blir nachos? (isbergssallad istället för chipsen)

Mina portioner är dessutom en tredjedel av vad de var tidigare.

När jag blir sugen under dagen? Ost med smör på. Linfrökex med ost på. Gurkstavar med dipp. Kaffe med en skvätt grädde.
    Kvällsgotta? Hallon och creme fraiche. Sockerfri gräddglass.
    När jag är olydig? Jordgubbar. Mörk choklad. Ugnstekta äpplen.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    The Kittycats skrev 2010-02-16 19:02:22 följande:
    Och jag "fuskar" också en hel del som gravid... Är sugen på surt mest hela tiden, och inget som är LCHF-vänligt.Tycker det är så tråkigt då jag nu alldels för ofta är dålig i magen, och utanpå är magen alldeles "fläbbig" och svullen av väldigt mycket mer kolhydrater än vad jag brukade äta förut.
    jo. samma här. Man känner sig mer uppblåst ochförbannar sig självför att man inte klarar fettet just nu. Men nu i vecka 19 så har det faktiskt börjat bli bättre!
  • Lady Dahmer
    Sirling skrev 2010-02-16 19:39:41 följande:
    Lady D: vad är äggmjölkslatte?
    WELL jag är glad att du frågar!

I med en tsk (eller två) snabbkaffe i en kopp. Häll på äggmjölk och rör om.

äggmjölk?

Äggmjölk!

3 råa ägg
    50 gram smör eller Kokosnötsolja
    3 dl. kokande vatten (eller 2)

Mixa ihop äggen och fettet med hjälp av din mixer.
    Häll sakta på det kokande vattnet medans du fortsätter mixa.

Klart! Du kan häva i kanel eller vanilj eller kardemumma eller annat gott om du vill.
  • Lady Dahmer
    Tant Elin skrev 2010-02-16 20:14:41 följande:
    en fråga, ska man äta mellamål eller inte?är det bättre att äta rejält tre ggr/dag eller ska man äta lite mindre och klämma in 1-3 mellamål?Idag har det blivit en svullardag för mig, sitter och mår rätt illa nu...frukost: kaffe m äggmjölk, keso m gräddemm: en burk makrilllunch: köttgryta, wokgrönsaker, en klick smörmm: keso m grädde och temiddag: omelett m bacon, liten gräddskvätt och riven ost, grönsalladkvällsmål: keso m grädde och tePå tok för mkt grädde idag Är det bättre att vräka på mera fett till måltiderna och hoppa över mellanmålen?
    du ska äta när du blir hungrig och tills du är nöjd. Om det är tio gånger på en dag eller bara en spelar mindre roll.

Glöm allt du lärt dig om tre stora mål och mellanmål mellan målen. 
  • Lady Dahmer
    Tant Elin skrev 2010-02-16 20:22:15 följande:
    grejen är att jag är hungrig/sugen hela tiden........äter dock mest för att ha nåt att göra tror jag
    ät då!

tids nog så kommer din kropp att anpassa sig. Och du kommer blir bättre på att lyssna på kroppens signaler.

Jag åt konstant första veckorna på lchf. Och sen är det ju så att kroppar funkar olika, en del våll äta lite men ofta och andra gör tvärtom. Inget är rätt eller fel sålänge du lyssnar på din kropp.
  • Lady Dahmer
    juzze skrev 2010-02-16 20:32:05 följande:
    lady dahmer: diggar din blogg och har läst den länge. Men du, kan du inte lägga in lite fler goa recept på receptsidan? Har lite svårt för allt kött, äter gärna vego eller fisk/skaldjur men har svårt att komma på middagsidéer. Pliiiz?
    jag är så jävla lat. jag ska bättra mig.
  • Lady Dahmer
    Tant Elin skrev 2010-02-16 20:27:15 följande:
    har ätit LCHF sen i augusti.....inte gått ner nånting. Har dock inte mera än 1-2kg att gå ner (lyxproblem) Min IBS har dock blivit mkt bättre!
    ahhh då är det inte säkert att du går ner, men hälsoeffekterna är ju tillräckligt!
  • Lady Dahmer
    Sirling skrev 2010-02-16 23:47:44 följande:
    Lady D: låter skumt men då ni är minst två här som brukar dricka det måste jag ju prova jag med
    det låter vidrigt men är så himmelskt gött!
  • Lady Dahmer
    saltflingan skrev 2010-02-17 10:05:04 följande:
    Strikt "törs" jag inte köra iom att jag helammar och jag har fortfarande inte hittat någonstans där det står ungefär hur mycket kolhydrater man ska äta då.Åhh promenader....om du bara visste vad vi längtar efter det! Vill ha vår NU!! Vi har varit insnöade i nästan 2 månader nu. Går inte att komma ut med vagnen och jag törs inte gå med honom i sjal eftersom vägarna är ren is här ute på landet.Att börja väga det jag äter känns inte som det har någon poäng än så länge eftersom jag fortfarande är i den fasen att jag är konstant hungrig. Men så länge procentsatserna är de rätta så borde det ge resultat, men inte ens det. Jag är primärt inte ute efter att gå ner i vikt utan att må bra, men det är så segt när man inte märker något alls. Just därför jag vill köpa stickor för att testa om jag trots allt är i ketos.
    det som kan hända när man ammar är att mjölken kan smaka skumt  för en del bebisar när man hamnar i ketos, (min unge brydde sig inte) men kolhydrater behövs inte för amningen. Mjölken innehåller liksom socker ändå!
Svar på tråden LCHF