Inlägg från: Sagalin |Visa alla inlägg
  • Sagalin

LCHF

Jag har lärt mig att det är max 20g kolhydrater per dag som gäller vid viktnedgång.

Energiprocenten= E% ska fördelas följande

Proteiner 25E%
    Fett 70E%
    Kolhydrater 5E%

Det enklaste att få fram E% är att kostregistrera.

• Sagalin
    Jen nifer skrev 2010-01-26 20:44:28 följande:
    jag känner likadant, inget fusk. Inte ens varit nära på :) Så kanske va de här verkligen rätt:) Bra med promenader istället för snask!De ända som ja kan tycka är jobbigt de är helgerna, förr åkte vi ofta och köpte hem kina mat lr liknande.
    Att köpa en kebabsallad eller kycklingsallad kanske funkar istället?
  • Sagalin
    IssaBL skrev 2010-01-26 23:41:47 följande:
    Jag började med lchf förra måndagen och har faktiskt mått illa, men har inte ens tänkt på att det kunde vara kosten..men nu har jag ju fåt min förklaring :) Vägde mig idag och har gått ner 3 kilo på 8 dagar så jag känner mig nöjd! Men, vad gör man åt en trög mage? Jag har börjat äta krossade linfrön i fil, kan det hjälpa?
    Dricka tillräckligt med vatten är viktigt.
    En del tillsätter kokosfett i tex kaffet och det kan hjälpa mot trög mage.

Ost kan göra att man blir hård, så undvik att äta för mycket i början när magen ställer om sig.
  • Sagalin

Om man inte äter c-vitamin som kosttillskott, vilken födokälla är då bäst?

Jag märker när jag äter väldigt strikt att mitt tandkött blir lite konstigt, vill inte får skörbjugg.

• Sagalin
    Lullisgirl skrev 2010-01-27 18:42:42 följande:
    Jag har kört väldigt stickt i snart en månad. Ätit bara ovanjord grönsaker och inte så mycket mjölkprodukter. Jag har mått jättebra. I dag var jag till svärmor som ätit LCHF över ett år och  gått ner sina kilon (och äter nu mindre strikt). Hon bjöd på fisksoppa och sa att den var LCHF gjord. När jag sen tog min portion så var där morot och ärter i. Jag ville inte lämna så jag åt allt. När vi sen for hem 2-3 timmar senare fick jag fruktansvärd huvudvärk o lite illamående. Kan detta ha varit pga grönskaerna jag åt eller var det bara en tillfällighet?
    Hade hon buljongtärning eller någon fond i?
    De kan innehålla E621 och det tål inte inte jag.
  • Sagalin
    HannaS83 skrev 2010-01-27 21:19:53 följande:
    Hej jag har hallit pa med Atkins nu i 4dagar! och redan gatt ner 2kg :) Tänkte göra Lchf men kunde inte hitta nagon bok här (bor i schweiz) Far jag hänga pa här? Vad e det för skillnad egentligen pa lchf och atkins?
    Man äter mer proteiner i Atkins än i LCHF.
  • Sagalin
    rasajj skrev 2010-01-27 23:34:45 följande:
    Det stammer nog inte.. Atkins (iallafall orginaleversionen, innan han dog och foretaget togs over av hans fru) var mycket fokus pa fettet ocksa. Precis som det svenska LCHF. Jag gor egentligen ingen skillnad pa Atkins och LCHF mer an just namnet och att infon om LCHF ar pa Svenska. Sjalv kallar jag det bara for Low Carb. Det racker.
    Nja jag var lite för snabb.
    I Atkins introducera man kolhydrater när man nått målvikt det gör man inte i LCHF.
  • Sagalin
    jagäraf skrev 2010-01-28 07:06:03 följande:
    Det beror väl på hur man ser det. Under viktnedgång äter man max 5 gram kolhydrater/100 gram i lchf. När man nått sin målvikt kan man äta max 20 gram/100 gram och det kan väl också ses som att man introducerar kolhydrater i sin kost?
    Va, du menar väl 20gram kolhydrater per dag eller är jag helt ute och cyklar?!
    Jag skulle nog inte klara av att äta livsmedel med 20g kolhydrater/100gram.
  • Sagalin
    Jen nifer skrev 2010-01-28 08:31:18 följande:
    20g per dag gäller ju nu när man vill ner i vikt.. nu ska man ju äta livsmedel med max 5/100g och sen är de 20/100g i livsmedel som ja lärt mig iaf.. men ja kan ju blanda ihop ibland :D
    Låt säga att man äter 400gram livsmedel med 20gram/100g =80gram kolhydrater plus lite annat då är man uppe i över 100gram/dag Då tror jag man slängs ur ketos.
  • Sagalin
    jagäraf skrev 2010-01-28 09:20:11 följande:
    Ni som skriver det där med max 20 kolhydrater per dag, var har ni sett det?Enkelt kan man säga så här: fördelningen av kalorier från det du äter ska per dag innehålla procentuellt max 5 från kolhydrater, ca 20-30 från protein och resten från fett. Alltså när man vill gå ned i vikt.Felet de flesta gör är att de skär ner på kolhydraterna men ökar inte fettintaget tillräckligt mycket och får därför ett överintag av protein vilket medför att kroppen kommer att lagra in fett eftersom proteinet ökar insulinpåslaget mer än fett.Allt detta enl min käre make
    Det står på massor av sidor att man ska hålla sig till max 20g kolhydrater vid viktnedgång...
Svar på tråden LCHF