Inlägg från: Sagalin |Visa alla inlägg
  • Sagalin

LCHF

Hämtat från www.alltomlchf.se
    Om man vill äta en strikt LCHF-kost ska man försöka hålla sig till matvaror som innehåller maximalt 5 % kolhydrater per 100 gram. Läs på innehållsförteckningen och fundera dessutom på hur mycket 100 gram är. Som exempel kan nämnas mjölk där 100 gram motsvarar 1 deciliter, och om man då dricker ett par glas mjölk har man snabbt fått i sig relativt mycket kolhydrater trots att mjölken i sig inte innehåller så hög kolhydrathalt (5% för fullfet standardmjölk). Många brukar försöka hålla sig till maximalt 20 gram kolhydrater per dag om man håller sig till en strikt LCHF-kost för att man t.ex vill gå ner i vikt.

• Sagalin
    Emmi2 skrev 2010-01-28 23:24:12 följande:
    Tycker den här dieten är väldigt märklig, men på ett positivt sätt. Jag är alltså tjejen som under en dag kunnat vräka i mig sex-sju mackor, tre bullar, glass, godis, stora portioner mat osv (konstigt att jag inte är fetare, men iaf). Dvs, jag har kunnat äta hejdlöst, ffa kolhydrater.Men nu sitter jag här, 23.20 på kvällen, inte ett dugg hungrig, och inser att jag bara ätit 850 kcal idag!!! Märklig känsla att inte ha hunger, eller sug, efter något. Det är verkligen ett nytt sätt att tänka sig att äta och leva efter.Förrut så åt jag vid känslor, tex tröståt, när det skulle firas, mysas osv. Men vad hittar man på nu, när maten inte längre är ett substitut? Och appropå mat, fira osv. Om man vill ta sig ett glas vin, är det okej, och är det då rött vin som gäller?
    Skönt att vara fri från sockermonstret. Jag var med en macktjej. Kunde lätt äta 4rostisar, efter två timmar var jag hungrig igen och tog två mackor till. Sen var det lunch och ett helt berg med pasta och på kvällen 4-6mackor igen...

Men att bara äta 850kcal/dag är inte bra. Även om man äter LCHF kan kroppen ställa in sig på svält.
    Du borde åtminstone ligga på 1200kcal/dag.
    Vad har du ätit?
  • Sagalin
    Lullisgirl skrev 2010-01-29 08:09:55 följande:
    Det går att krydda med vilken krydda som helst. Förut kryddade jag med grillkrydda men jag vet inte om det kanske är socker o annat skit i den men man kan ju göra sin egen grillkrydda, läs på burken vad som är i.  Pepparrot kan man ta i beror kanske på vad man ska ha den till men till fisk borde det gå superbra.  Tacokrydda? (Finns bra lchf recept på nätet) "bea" smör. Lägg 1 msk torkad dragon i 1 msk vinäger, låt dra en halv timme (eller mer), blanda ner i smör. Salt och pappra. 
    Nu blev jag sugen på beasmör!
    Det ska jag göra till ikväll till de hemgjorda hamburgarna, mums.
  • Sagalin
    USB, grattis vad kul!!!

Näe nu måste jag ta tag i mina kilon som jag gått upp sen november pga att jag äter för mycket, ost bla.

Jag får inte stå och hyvla ost och äta bara för att det är gott!

Jag ska inte hålla på och väga mig eftersom jag börjat träna kondition och styrka så kan det bli lite missvisande på vågen men mitt omfång ska minska inte öka så som det gjort sista tiden. Jag vill kunna ha min vår och sommarkläder i år också.
  • Sagalin
    Penno skrev 2010-01-29 10:20:05 följande:
    Intressant! Jag är bara fundersam nu över varför jag har börjat bli mer hungrig tidigare. Måste nu ta mellanmål o kvällsfika pga hunger/sug. Det behövde jag inte de 2 första veckorna.
    Du  har inte börjat träna eller ska du snart ha mens?
  • Sagalin
    Penno skrev 2010-01-29 11:00:53 följande:
    Nej, har inte börjat träna o har precis haft mensen, så den kan jag inte skylla på... Ja i o för sig... blir bara så snopen att helt plötsligt bara vilja äta, vara hungrig och ffa sugen!!!
    Äter du mycket mejeriprodukter, det kan öka suget.
  • Sagalin
    saltflingan skrev 2010-01-30 23:31:38 följande:
    Receptet på pannacottan kommer från "Smörstekt" av Gun-Marie Nachtnebel.
    Den har jag gjort en gång och det var gott.
    Men det går nästan lika bra att mixa mascarponeost och fysta hallon...
  • Sagalin
    saltflingan skrev 2010-02-01 10:47:37 följande:
    Tyckte din kommentar lät så konstig men nu efter att ha smakat pannacottan förstår jag precis vad du menar.  Själv gillade jag inte den. Förstår inte heller poängen med att blanda gelatin och grädde till mascarponen eftersom den är så tjock och kompakt iaf. Inget jag kommer göra igen, men alltid kul att ha provat. Det var extremt mastigt så jag skulle ha fördelat det på 8 portioner om jag hade gjort den igen.
    Jag skrev kanske lite kryptiskt men jag har för mig att jag var stressad när jag skrev den.

Jag tycker också den blev otroligt mastig och som du skriver är mascarpone i sig väldigt krämig och god.
    Ska vi ha någon efterrätt här hemma blir det ofta mascarpone mixade med hallon och kolhydratsätarna brukar smula lite maränger över.
  • Sagalin
    USB skrev 2010-02-06 11:09:25 följande:
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår.Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Jag har PCO och sen jag började med LCHF fick jag tillbaka min mens. Jag har två barn som jag har fått genom pergobehandling men hade jag ätit LCHF för sju år sedan hade jag nog klarat mig utan hormoner.

Du är snart inne på tredje veckan och då kan man må väldigt dåligt. Äter du tillräckligt med fett, för att gå ner 0,5kg/dag låter ganska mycket.
Svar på tråden LCHF