Inlägg från: Fru Gustavsson |Visa alla inlägg
  • Fru Gustavsson

LCHF

men guuud, skrattar mig fördärvad åt denna uppfinning Ägglimpa!!!
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Fru Gustavsson

från japan hur gör man såna tro? haha...!!!

• Fru Gustavsson
    Ogift Fru skrev 2010-01-16 20:17:36 följande:
    Limphöns?
    *kreverar av gapskratt*
    helene306 skrev 2010-01-16 20:17:19 följande:
    Särar äggulan i ett rör och har vitan i ett annat och pressar ihop under tryck (har för mig de gjorde så på ett företag här i stan) så det förekommer även i Sverige. Kolla äggen när ni får några när ni äter ute, vissa ser väldigt perfekta ut
    åhååå... hmm.. men då är de färdigkokta och allt? hmm.. kanske ska shoppa hem lite ägglimpor så frukosten går snabbt och lätt
  • Fru Gustavsson
    Karo Lina skrev 2010-01-17 13:10:08 följande:
    Nu måste jag bara tipsa om ett recept igen!Idag lagade jag omelettrulle med baconröra till lunch. Guuuud vad gott det var och vad mätt man blir!Jag stekte omeletten som en pannkaka på båda sidor och sen bredde jag bara på bacon med lök, CF, keso och philadelphiaost på och rullade ihop. Helt fantastiskt gott!
    alltså det lät hur gott som helst! måste jag testa i veckan... jag är nog inte helt på topp, idag sov jag till 14:30!!!!!!! Kändes inte bra, blev faktiskt lite skraj när jag såg vad klockan var... det borde vara en omöjlighet att sova så länge om man inte varit uppe hela natten, och det har jag inte...

så olustkänslan sitter i och jag är inte ett dugg sugen på mat idag heller men har petat i mig lite fläskpannkaka (LCHF förstås) och massa kaffe. Ska upp i ottan imorrn för första dagen på praktiken, men hur ska man kunna somna när man redan sovit som en gris?

Vad har ni ätit, och vad ska ni äta idag?
  • Fru Gustavsson
    NoMercy skrev 2010-01-17 17:21:17 följande:
    Taskigt med sömnen, jag önskar att jag hade fått sova så länge...men just nu är det skit med min sömn....Vill du dela med dig av receptet på fläskpannkakan?
    ja, kanske ska jag inte gnälla över sömnen, menade bara att det kändes sjukligt att sova så där fruktansvärt länge...men antar att kroppen tar igen det man behöver om den får tillfälle vilket min fick idag...

jo absolut ska jag dela med mig av fläskpannkakareceptet, det är från Airam:

http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html
    och jag lovar att den är lika god, om inte godare, att äta KALL!

Säg vad du tyckte om den när du provat den!
  • Fru Gustavsson
    curiosa skrev 2010-01-17 19:39:21 följande:
    Ny här Och imorgon börjar jag mitt nya liv och lever efter lchf.Har gått på svält diet i två veckor men det håller inte att va hungrig hela tiden.Så nu tänkte jag att jag skulle testa detta istället.Det som hållt mig tillbax har varit att det inte funnits några mackor. Men efter att i veckan läst om nötbröd och oopsis så tänkte jag köra.Nötbrödet är klart och ligger på kylning och 6 st oopsis ligger i ugnen (de ser häligt höga och goda ut)Hoppas på att detta skall vara nått för mig så att jag kan gå ner de kg som jag känner att jag behöver bli av med.
    välkommen i gänget! nää svältdieter är inget skoj, been there, done that, det enda de gett mig är fler och fler överviktskilon och en mindre mysig kropp
  • Fru Gustavsson

jag känner på mig att jag kommer att rasa i vikt kommande tid, denhär praktiken som jag tjatar om (är sjukligt nervös, nästan gråtfärdig av prestationsångest..), kommer göra att jag måste äta på mer regelbundna tider än innan, kommer inte att skippa några luncher (som jag annars lätt gör, för att sen äta maaassor på kvällen), jag kommer vara för trött för att sitta uppe och snaska på kvällarna osv...
    bara jag inte går ner för mkt för fort, det är en tanke jag inte gillar.. min sladdriga pås- mage vill inte riktigt hänga med i viktminskningen trots att den gått ganska sakta ändå...

• Fru Gustavsson
    sunflower33334 skrev 2010-01-17 20:35:15 följande:
    Lycka till på praktiken En Liten Blå, jag hoppas det går bra (och blir lite nyfiken på vad du ska göra)!
    tack snälla du, jag ska ut på praktik på lasarettet, läser till usk
  • Fru Gustavsson
    NoMercy skrev 2010-01-17 21:55:33 följande:
    Tack, det ska jag absolut göra! Gör ju supergoda kesoplättar annars (som någn kallade pannkaka här högre upp) så det här borde ju vara typ samma men smidigare att göra.
    åt de plättarna vill jag testa! och jag har börjat digga fläskpannkakan mer än äggåbaconmuffins, mycket frasigare och mindre meckiga att göra, perfekt att slänga i sig tidiga morgnar OCh att ha som lunchlåda (med lite lingonsylt som jag syndar med mellan varven)
  • Fru Gustavsson
    Tristanya skrev 2010-01-17 23:35:20 följande:
    postade detta i en annan tråd men slänger in det i denna också o hoppas på snabba svar!hej allihopa! har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.har ätit lchf kost i tre omgångar nu ,första gången för över ett år sen, sen ett uppehåll på flera månader, körde en omgång i somras o nu igen, gått ner ca 20kg o är väldigt stolt o glad över det.nu till min fråga..verkar ha stannat i viktnedgången, väger ca 76 kg nu o gått ner från ca 79. har fortfarande övervikt kvar så tycker inte att min kropp borde ha hittat sin "idealvikt". jag är ca 166cm lång.trodde att jag skulle rasa lika mycket i vikt denna gång som dom tidigare, men icke.. hållt på sen i början av december, o vet att jag kommit över den första "fasen" när man vänjer sig av med kolhydraterna.men vill ju så gärna tappa mer i vikt, börjar känna att motivationen sviker nu när jag står still i vikt.en typisk dag för mig ser ut såhär:frukost: mezeyoghurt med grädde o lite vaniljpulver, te lunch: rester eller ca 2 ägg,några skinkskivor, några ostskivor o lite majonäs.middag: kyckling, fisk, kött, korv (försöker inte äta det mer än nödvändigt men svårt) eller liknande med sås. kväll: ibland bara te med grädde eller nån skiva ost.har börjar dricka kaffe/latte o där kan det nog va en bov (men sååå gott), blivit lite väl mycket unnande av choklad (mörkare)..snälla, hjälp mig tappa några kilon till! försöker inte dricka mjölk till maten då jag vet att mjölkprodukter kan störa viktnedgången.. ska jag byta ut min mezeyoghurt på morgonen mot ägg/baon/ost isället? älskar dock mezeyoghurten med grädden o håller mig mätt på det länge.blev mycket nu men hoppas ni kan hjälpa mig!
    ja för vissa är det mejeriprodukter som kan stoppa upp viktnedgången, du äter yoghurt, grädde, latte. Kan vara en bov. Och som du skriver att du unnat dig väl mkt choklad...
    Sen är det så att man står still periodvis för att sedan gå neråt igen, har hänt mig flera gånger trots att jag äter enligt regelboken.
    Vad har du ätit i dina "uppehåll"? Kolhydrater gissar jag? LCHF är ju lite mer en livsstil än en diet som man sedan kan hoppa in och ut ur, eller hur man ska uttrycka det, kanske bara tar ett tag för din kropp att förstå att det är lågkolhydratkost som är på tapeten igen.
    Varför har du gjort uppehåll? *nyfiken*
  • Fru Gustavsson

huuua, mitt i praktiken nu, och slarvar lite med maten ska erkännas. Orkar liksom inte äta känns det som och det är ju iiiinte bra.
    Igår såg det ut såhär:
    frulle: kall fläskis o svart kaffe
    lunch: kall fläskis
    middag: ja.. fläskis ... igen. No good..

idag, inte mkt bättre:
    frulle: kall fläskis, gräddkaffe
    lunch: två kotletter med bea och gurka
    middag: har inte ätit än, blir nog bara ägg med smör.
    Fyy så jag känner att jag äter för lite.. får skärpa till mig innan blodsockerfallet överfaller mig och tvingar mig att äta nåt onyttigt

• Fru Gustavsson

hej människorna! Ser att ni redan redovisat vad ni ätit idag, så ska inte fråga
    Min dag är nästan en kopia av de övriga, bara orkar inte laga mat när jag kommer hem, plus att jag verkar få tillfällig demens när jag ska komma ihåg att handla hem mat!
    Imorrn bara måste jag handla vettigt käk, för idag var det:

kokt ägg med smör, svart kaffe till frulle
    en kall bit fläskis till mellis
    två karré med cremefraiche- bea till lunch
    och stekt ägg med bacon till middag

och imorrn får jag lov att ta det enda jag har i frysen till lunch, och det är knappt godkänt: falukorv med vitkålssallad. (hade falu & fiskpinnar att välja på...)
    Näe! Imorrn ska jag handla hem nya ägg, keso, bacon, kött, kyckling, makrillfilé och ett stort pkt smör!!!

• Fru Gustavsson
    Emmi2 skrev 2010-01-20 21:43:22 följande:
    Alltså, nu när jag har läst den här tråden så blir jag så peppad så jag hänger på!!!Har provat gå ner i vikt (handlar om dom sista 4 kg efter senaste grav som var, ehum, tre år sedan) med Cambridge, men det funkar ju inte! Eller, det funkar, men sen går man upp i vikt igen.Så nu avbryter jag den skiten och har gått och kokat mig några ägg hehe.En fråga, hur mycket har ni gått ner i vikt, och hur "fort" har det gått? Behöver lite pepp :)
    jag har hållit på sen maj förra året och gått ner 15 kilo eller möjligen mer, har inte vägt mig på några veckor nu
  • Fru Gustavsson
    Cam82 skrev 2010-01-21 17:11:19 följande:
    Jag måste fråga, jag har ju gått upp en del nu när jag har ägglossning(hörde att de var fler som går upp då) gått upp ca 0,6 kg, när försvinner dessa? (för jag antar att det är vätska) när ägglossningen passerat? Jag har inte fuskat eller nåt så det kan inte bero på det.
    antar också att det är vätska.. jag går alltid upp runt mens, men de kilona (1- 2) lägger sig alltid efteråt.. känner mig som en spärrballong just nu

Ang. matkontot, mitt har också blitt klart billigare... massa ägg, bacon, storpack fläskfärs osv.. lite lite bröd och mjölk o pasta osv till sonen men nada till mig...

Idag har jag ätit:

frulle: (orkade inte göra nåt, uppe i svinottan) keso, ett kallt kokt ägg m smör och några ostskivor

lunch: syndig falukorv i brist på annat, med vitkålssallad på CF.

middag: fläskfärsröra med grädde, smör och smält ost.
  • Fru Gustavsson
    Cam82 skrev 2010-01-22 19:18:59 följande:
    Är det ingen som vill svara ?
    joo.. kan svara hur det var för mig... jag började viktnedgången med en vecka icke LCHF, körde den vanliga fettsnåla dietvarianten och gick ner ett par kilo, sadlade genast om till LCHF och sen har jag gått ner ett kilo då och då, stått still en månad eller så och sedan rasat två-tre kilo då och då.. så ingen regelbunden minskning utan mer smygande..

Fastare kropp ja.. det kände jag i somras, även fast  jag hade massa övervikt var kroppen fast och skön på nåt sätt.. nu är den inte lika fast och skön, men klart slankare. Fler vars bröst verkar bli större? Mina känns enorma, och de var inte i närheten av små från början heller.. eller är det för att kulmagen försvunnit som de står ut mer? Lyckligtvis verkar de inte tendera att vilja hänga med öronen utan har behållit formen...
  • Fru Gustavsson

ätit idag:

frulle: 3 kokta ägg med smör och svart kaffe

lunch: köttfärsröra med smält ost

middag: två karrébitar rakt upp o ner, var för trött...

usch vad jag äter dåligt... får skärpa till mig känner jag, gillar inte att vara hungrig på morgonen nån timme efter frulle och gillar inte att slarva med kvällsmaten heller.

• Fru Gustavsson
    Vårflickan84 skrev 2010-01-22 20:57:13 följande:
    är knäckebröd okej att äta?
    näe.. vill man knapra bröd är finncrisp det bästa.
  • Fru Gustavsson
    curiosa skrev 2010-01-22 21:43:25 följande:
    Ska på både restaurang och bio imorgon.Restaurangen är om där kan jag nog hitta kött och sallad men på bion, vad kan man smaska på där??Har ni några tips och ideer??
    jag brukar äta ölkorv och ost, valnötter.
  • Fru Gustavsson

hej LCHF- kamrater!
    Hur har helgen varit och vad har ni stoppat i er?

Jag har varit ledig med min son och haft det gött, idag var väl första dagen på hela veckan jag kunde känna mig nöjd med vad jag ätit (har inte fuskat men kanske inte ätit så stabilt som jag brukar och bör)

frulle: 3 kokta ägg med smör, gräddkaffe
    lunch: ugnstorsk med smaksatt cf, ost och grädde
    middag: två jättekarrékotletter med vitlökssmör

ahhh nu är det smask med gräddkaffe igen.

Är nyfiken på om jag gått ner något de senaste veckorna!!! (har bett sonens far att ta hit vågen vi har i vårt föredetta hus nu i veckan) Så snart visar det sig...
    Jag hoppas att jag minskat åtminstone ett kilo sedan sist, allra helst två.
    Sätter ju upp delmål, 5 kg i taget. Hade nått mitt tredje delmål sist jag vägde mig, till sommaren hoppas jag på att ha passerat det fjärde

• Fru Gustavsson

ketchup och chilisås är ingredienser som finns i vissa lchf- recept och det är inga stora mängder man använder direkt, så tycker inte du har syndat så fasligt..

Svar på tråden LCHF