• Anonym (Svärmor)

Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?

Jag har fått en alldeles underbar svärdotter, hoppas jag får behålla henne! Nu är det snart jul och jag vill köpa julklappar till henne. Hon är ung, liksom min son. Problemet för mig är ekonomin, jag är sjuk och har inte många kronor kvar varje månad. Sonen vet och accepterar att det är som det är, men jag skäms, hon är ganska ny i familjen, och vill ge henne något fint. Vad hade ni blivit glada för i den åldern? Vad kan man ge till en ung, vacker, begåvad kvinna som har stor potential? Alla tips mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 17:45
    Hoppsan, jag glömde skriva att hon är 19 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 19:39
    Ni är fantastiska! Jag blir så glad att det finns så många fina människor där ute. Det finns hopp för framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 15:32
    Tack för alla vänliga ord om mig. Ni har fantastiska tips allihop!

Jag hittade en vacker, enkel dagbok, den idén var fantastisk, så det får min underbara svärdotter i julklapp. Den fina dikten jag fick förslag på ska jag skriva in på pärmens insida. Har även köpt en presentförpackning med duschkräm och hudkräm. Sen ska jag koka kola, och lägga i en fin burk med en rosett, till henne. Tror ni det blir uppskattade julklappar? De kostar inte så mycket så jag är lite orolig.

• Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?
  • Anonym

Jag är ny svärdotter och jag förväntar mig ingenting av mina nya svärföräldrar. De är supergulliga mot mig när jag är där och det räcker långt.

Men om du verkligen vill ge henne något skulle jag föreslå:
    -Chokladkartong
    -En flaska vin
    -Ett par fina billiga örhängen
    -En bok
    -Ansiktskräm/nagellack eller något annat litet.

Ge henne inget dyrt för det kommer bara göra henne generad om ni inte känner varandra så bra ännu.

• versan
    Här kommer flera tips på billiga Julklappar.

Ljusbricka med dekorerade ljus.
    Har tex när till Dollarstore så har dom billiga ljusbrickor eller så tar man ett fint fat.
    Blockljus finns billiga på Ikea.
    Kostar ca: 100kr

Gör ett collage av foton på henne & sambon sätt i en fin ram.

Trisslotter går väl alltid hem om fantasin tryter.

Smaksätt olivolja med citron eller kryddor som rosepeppar, kryddkorn osv...
    Printa ut en vacker etikett och skriv att den är hemmagjord, sätt fast en rosett och knyt fast några torkade citronskivor på.

Ge bort en Tidningsprenumeration. (jag fick det förra julen & det var superroligt & smålyxigt att få välja själv. Små boxarna finns på macken & ica att köpa. tror dom kostade 149:-

Ge bort ett hemmagjort Presentkort på varfri städning, massage, barnpassning, Hundpassning, eller vad som kan passa mottagaren. Kanske inte passar just nu när dom är unga.  men vem lääängre fram

Eller ett presentkort på en valfri Lunch ute på stan tillsamans med dig.
    Kosnad 70kr x2 hehe... du måste ju också äta.

Äter dom godis så hemgjord knäck/godis eller kakor i fin ask eller så lägger du det i en cellonfanpåse.

Har dom egen Julgran hemma?
    Köp 2 Julkulor & skriv deras namn snyggt med en Gul eller silver penna.
    en fin tradition är att få hänga upp sina "egna" kulor med namn i granen.

Kan du virka eller sticka så kan du sticka en halsduk i Vitt i det där gosiga materialet. Chenille. myyyys.

eller ett par tossar som hon kan ha om det blir kallt om fossingarna. 
    Såg ett par fina röda eller Vita nyss på Kaphal för under 80kr.
    Kostade ca 79kr.

Har dom badkar?
    badbomb, badskum m.m...

Eller Dusch?
    Duschkräm, osv...

Vilken budget har du att lägga ut på en julklapp Max?
    Skriv vilka affärer du har möjlighet att gå till så kan du få flera tips.
    Eller vill du hellre ha hemgjort så säg till så kan jag skicka in flera tips.  
  • versan

Ja just ja! HUR gammal är hon.
    lättare att träffa rätt då med grejer.

• mama86
    versan skrev 2009-12-10 17:47:05 följande:
    Ja just ja! HUR gammal är hon. lättare att träffa rätt då med grejer.
    kanske ska be dig om present råd nästa gång. du verkar bra på det där.
  • white cheese

Jag gillade idén med något gammalt smycke, gärna nåt som har gått i släkten! Det hade jag blivit jätteglad över. Det är ju verkligen en gåva med mening i!

• mejmej

köp något finare schampo eller sådant. Kostar inte så mycket men kanske inget man köper till sig själv. (jo endel gör det men de flesta inte)

• versan
    mama86 skrev 2009-12-10 17:54:01 följande:
    kanske ska be dig om present råd nästa gång. du verkar bra på det där.
    Jajamensan!
    Världsbäst på det...
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 17:44:41 följande:
    Här kommer flera tips på billiga Julklappar. Ljusbricka med dekorerade ljus. Har tex när till Dollarstore så har dom billiga ljusbrickor eller så tar man ett fint fat. Blockljus finns billiga på Ikea. Kostar ca: 100kr Gör ett collage av foton på henne & sambon sätt i en fin ram. Trisslotter går väl alltid hem om fantasin tryter. Smaksätt olivolja med citron eller kryddor som rosepeppar, kryddkorn osv... Printa ut en vacker etikett och skriv att den är hemmagjord, sätt fast en rosett och knyt fast några torkade citronskivor på. Ge bort en Tidningsprenumeration. (jag fick det förra julen & det var superroligt & smålyxigt att få välja själv. Små boxarna finns på macken & ica att köpa. tror dom kostade 149:- Ge bort ett hemmagjort Presentkort på varfri städning, massage, barnpassning, Hundpassning, eller vad som kan passa mottagaren. Kanske inte passar just nu när dom är unga.  men vem lääängre fram Eller ett presentkort på en valfri Lunch ute på stan tillsamans med dig. Kosnad 70kr x2 hehe... du måste ju också äta. Äter dom godis så hemgjord knäck/godis eller kakor i fin ask eller så lägger du det i en cellonfanpåse. Har dom egen Julgran hemma? Köp 2 Julkulor & skriv deras namn snyggt med en Gul eller silver penna. en fin tradition är att få hänga upp sina "egna" kulor med namn i granen. Kan du virka eller sticka så kan du sticka en halsduk i Vitt i det där gosiga materialet. Chenille. myyyys. eller ett par tossar som hon kan ha om det blir kallt om fossingarna.  Såg ett par fina röda eller Vita nyss på Kaphal för under 80kr. Kostade ca 79kr. Har dom badkar? badbomb, badskum m.m... Eller Dusch? Duschkräm, osv... Vilken budget har du att lägga ut på en julklapp Max? Skriv vilka affärer du har möjlighet att gå till så kan du få flera tips. Eller vill du hellre ha hemgjort så säg till så kan jag skicka in flera tips.  
    Oj! Jag häpnar, vilka tips. Kan jag ge bort tossor verkligen? Är det inte för töntigt med en svärmor som ger sånt? Jag vill verkligen ge något hon kommer att bli glad för, Budgeten är liten, så gärna ett par tre presenter för ett par hundra, men jag vill inte att hon ska se mig som snål, missunnsam och ovälkomnande. Hade jag råd hade jag gett henne och sonen en resa i julklapp, men jag får drömma vidare ett tag till.
  • Anonym (Svärmor)

white cheese skrev 2009-12-10 17:56:12 följande:

Jag gillade idén med något gammalt smycke, gärna nåt som har gått i släkten! Det hade jag blivit jätteglad över. Det är ju verkligen en gåva med mening i!
    Smycken har jag. Jag är bara rädd att hon ska tycka att hon fått gamla saker av mig... alltså sånt jag inte vill ha, även om det inte är så.
  • Anonym (t)

Ett gammalt släktsmycke är för tidigt.

jag tycker du ska ge henne något som är kopplat till dina känslor för henne så att hon förstår att du gillar henne. Ett exempel är något din son gjorde i skolan när han var liten. Du har antagligen sparat en hel del sånt? alltså något med klart affektionsvärde. eller en fin dagbok där du skriver några rader (i slutet, inte i början eftersom det inte är din dagbok) om att du välkomnar henne till familjen och skulle bli så glad om hon ville samla sina minnen i boken och påminna dig om händelser i familjen längre fram när du har glömt dem.

Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?