• Anonym (Svärmor)

Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?

Jag har fått en alldeles underbar svärdotter, hoppas jag får behålla henne! Nu är det snart jul och jag vill köpa julklappar till henne. Hon är ung, liksom min son. Problemet för mig är ekonomin, jag är sjuk och har inte många kronor kvar varje månad. Sonen vet och accepterar att det är som det är, men jag skäms, hon är ganska ny i familjen, och vill ge henne något fint. Vad hade ni blivit glada för i den åldern? Vad kan man ge till en ung, vacker, begåvad kvinna som har stor potential? Alla tips mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 17:45
    Hoppsan, jag glömde skriva att hon är 19 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 19:39
    Ni är fantastiska! Jag blir så glad att det finns så många fina människor där ute. Det finns hopp för framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 15:32
    Tack för alla vänliga ord om mig. Ni har fantastiska tips allihop!

Jag hittade en vacker, enkel dagbok, den idén var fantastisk, så det får min underbara svärdotter i julklapp. Den fina dikten jag fick förslag på ska jag skriva in på pärmens insida. Har även köpt en presentförpackning med duschkräm och hudkräm. Sen ska jag koka kola, och lägga i en fin burk med en rosett, till henne. Tror ni det blir uppskattade julklappar? De kostar inte så mycket så jag är lite orolig.

• Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?
  • Anonym (Svärmor)
    Anonym skrev 2009-12-11 08:50:11 följande:
    Åh vad lycklig jag skulle vara att ha dig som svärmor! Själv har man en svärmor som aldrig skulle lägga ner tid på att ordna en julklapp till mig. Nånsin.
    Tack för komplimangen. Får du aldrig något personligt? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gjorde skillnad på egna barn och svärdotter/svärson, alla ska ha klappar och presenter som är personliga, annars kunde jag lika gärna låta bli.
  • Anna Sui

Om hon gillar dig, blir hon glad oavsett tror jag. Jag har en jättesnäll och mysig svärmor. Vi har inte så nära kontakt dock och vi har väldigt olika smak och syn på kvalitet. Men jag blir ändå jätteglad av hennes små ansträngningar. Hur fula de än är Hon vill verkligen väl och det känns i hjärtat. Ibland gör hon fullträffar också såklart.

Jag hade för många år sedan en annan jättegullig svärmor. Vid en födelsedag fick jag en större grej som jag då tyckte var ganska tråkig och inte i min smak direkt. Men jag blev glad ändå såklart. Den här grejen har hängt med mig i alla år och nu när jag är lite mer vuxen (och bildad ) är det en av mina favoriter.

• Anna Sui

Råkade posta...

Vad jag vill säga är att jag inte tycker du ska vara orolig för om det blir fel, jag tror hon kommer känna omtanken ändå.

Det finns ju fina smycken som inte är så dyra, med fina pärlor mm, som kanske kan vara något. Eller kanske kan du köpa pärlor och knåpa ihop något själv. Jag tycker annars att dagboksidén var jättebra.

• lintuli

Tårarna började rinna när jag läste vad du skriver om din svärdotter.

Som ung svärdotter själv skulle jag säga att det viktigaste och bästa julklapp jag skulle kunna få är att veta att min svärmor tycker om mig. (Nu vet jag att hon gör det, men du fattar vad jag menar)

Just därför kanske just något hemstickat, kanske ett par sockar och en halsduk eller sjal i hennes favoritfärg, ta sonen till hjälp. Det skulle i alla fall jag bli glad över. Sen kan du skriva ett fint kort, med någon fin dikt där det kommer fram hur underbar du tycker att hon är.

Och till sist vill jag bara säga att hon kan skatta sig lycklig som har en svärmor som du.

• BlommyNess12

Jag skulle nog bli glad över något som visar att man tillhör familjen, hemstickat var en toppenidé! Eller att du ger dem en gemensam present som liksom visar att du accepterar och ser dem som ett par. Typ biobiljetter så de kan gå på bio eller liknande!

/Från en 19-årig svärdotter

• BlommyNess12

Anonym (Svärmor) skrev 2009-12-11 08:55:58 följande:

Tack för komplimangen. Får du aldrig något personligt? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gjorde skillnad på egna barn och svärdotter/svärson, alla ska ha klappar och presenter som är personliga, annars kunde jag lika gärna låta bli.
    Jag har aldrig fått något av min svärmor! Och då har jag ändå fött henne ett barnbarn och varit tillsammans med hennes son snart 4 år..
  • farytale

Jag har också en svärdotter som jag ska ge julklapp till, dock är hon några år yngre. Men världens goaste tjej. Hon tävlingssimmar och då sonen som bara har studiebidraget som "inkomst" har vi bestämt oss för att vara med på ett par simglasögon.

Jag hade tänkt sticka en fin halsduk, men det hade svärdottern redan gjort själv:)

• Anonym (Svärmor)
    BlommyNess12 skrev 2009-12-11 09:12:08 följande:
    Anonym (Svärmor) skrev 2009-12-11 08:55:58 följande: Jag har aldrig fått något av min svärmor! Och då har jag ändå fött henne ett barnbarn och varit tillsammans med hennes son snart 4 år..
    Vilka svärmödrar det finns... Du är mamma till hennes barnbarn som jag antar hon ser som sin ögonsten. Hon borde skämmas. Du är värdefull, kom ihåg det.
  • Dullan 79

Du låter som en underbar person
    Min svärmor tycker väl om mig men innerst inne tycker hon nog att jag har tagit hnnes son ifrån henne! Ho ger oss så mycke presenter men inget som vi behöver vi har nästan hela huset fullt av prydnads föremål som hon har gett oss och vem får damma dom!!

Tycker tjejen om att läsa?? jag skulle bli överlycklig om jag fick en bok av min!!!

• ASHE

Jag har inga idéer att komma med, men jag vill bara säga att du verkar vara en underbar svärmor.
    I längden är det viktigare än presenter, men jag förstår att du vill göra ett bra första intryck.

Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?