• Anonym (Svärmor)

Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?

Jag har fått en alldeles underbar svärdotter, hoppas jag får behålla henne! Nu är det snart jul och jag vill köpa julklappar till henne. Hon är ung, liksom min son. Problemet för mig är ekonomin, jag är sjuk och har inte många kronor kvar varje månad. Sonen vet och accepterar att det är som det är, men jag skäms, hon är ganska ny i familjen, och vill ge henne något fint. Vad hade ni blivit glada för i den åldern? Vad kan man ge till en ung, vacker, begåvad kvinna som har stor potential? Alla tips mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 17:45
    Hoppsan, jag glömde skriva att hon är 19 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-10 19:39
    Ni är fantastiska! Jag blir så glad att det finns så många fina människor där ute. Det finns hopp för framtiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 15:32
    Tack för alla vänliga ord om mig. Ni har fantastiska tips allihop!

Jag hittade en vacker, enkel dagbok, den idén var fantastisk, så det får min underbara svärdotter i julklapp. Den fina dikten jag fick förslag på ska jag skriva in på pärmens insida. Har även köpt en presentförpackning med duschkräm och hudkräm. Sen ska jag koka kola, och lägga i en fin burk med en rosett, till henne. Tror ni det blir uppskattade julklappar? De kostar inte så mycket så jag är lite orolig.

• Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?
  • Anonym (Svärmor)

Anonym (t) skrev 2009-12-10 18:43:54 följande:

Ett gammalt släktsmycke är för tidigt. jag tycker du ska ge henne något som är kopplat till dina känslor för henne så att hon förstår att du gillar henne. Ett exempel är något din son gjorde i skolan när han var liten. Du har antagligen sparat en hel del sånt? alltså något med klart affektionsvärde. eller en fin dagbok där du skriver några rader (i slutet, inte i början eftersom det inte är din dagbok) om att du välkomnar henne till familjen och skulle bli så glad om hon ville samla sina minnen i boken och påminna dig om händelser i familjen längre fram när du har glömt dem.
    Vilken fantastisk idé! Den tror jag på. Tack.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:04:50 följande:
    Tja enligt reklamen på Tv så går det bra. Och när jag var 19 så gick jag jämnt i tossar. Frysen flicka jag. Kolla med din son om hon är kall av sig. han borde fått veta vid detta laget om hon har kalla fötter. Jag har en svärmor Och jag äääälskar hennes stickade tossar i bomull. (OBS! STICKA INTE I ULL kliar som sjutton! Men en del gillar ull...men inte jag.) Hon brukar sticka åt mig med jämna mellanrum & jag är fortfarande lika glad i dom. Ett år stickade hon ett par i Vitt & dom hade jag på Nyårsaftonen till mina fina kläder hos ett par vänner. Jag var nog 25år då. Det slutade med att vännerna (flickorna som också frös om fötterna) också ville ha ett par.
    Vilken affärsidé. Det låter riktigt härligt! Tar idén till mig, tack!
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:07:16 följande:
    Håller med här Vänta med släktsmycken till senare. Det är ju inte så kul om man ger bort ett dyrbart smycke tex... Och så råkar det ta slut. Men nu målar vi inte .... på väggen här. Klart att det håller mellan dom.
    Precis! Hon är fantastisk och helt rätt för min son. Hon har så många bra egenskaper och jag blir glad varje gång jag ser henne.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:17:03 följande:
    Ts vad för sorts Person är hon? Sportig, Sticka egna svarta Pulsvärmare med pärlor i (Om hon är ute mycket eller har kalla händer tex..)   Romantisk, (Samma som ovan men vita pulsvärmare/handledsvärmare men i mera romantisk tappning.) Tuff, Goth, Rock Tjej... hihi... Ja vad är hon vad gillar hon tro?  Om du inte törs satsa på Tossar så en halsduk mjuk Go skön... och vit eller svart så den passar till alla kläder. 
    Det är det här som är svårare.. Hon är välklädd när hon ska ut. Går gärna i mjuka byxor, fina, hemma. Alltid klanderfritt klädd och alltid vänlig. Jag är rädd att hon tackar för även hemska julklappar av respekt för svärmor, därför behöver jag råd.
  • Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:24:24 följande:
    Jag har fått smycken av min Högt älskade Svärmor. Och jag tycker inte att jag har fått gamla saker. Men detta beror kanske på hur man är som person. Själv älskar jag gamla saker med själ isig & som jag vet har en Historia bakom sig. Auktionsgalet fruntimmer är jag. Åter till historien. Och då hade jag & sambon varit tillsamans i ca 10 år jag var 27år då. Och gissa om jag värdesätter dom smycken. Jag är så rädd om dom så det är inte klokt.  Fick en guldring (prinssesfattning) som hennes man hade gett henne när dom förlovade sig. Och ett år fick jag en brosch (ej värdefull men för mig är den det, ett annat år en guldsmycke.
    Jag kommer att ge henne fina smycken, men tror att det är för tidigt. Jag vill ju inte skrämma henne eller att hon ska känna sig tvingad att stanna hos min son.
  • MajaMaria79

Åhh vad glad jag hade blivit för hemstickade raggsockar. I hela mitt liv har jag önskat att jag haft någon närhet som kunde sticka ett par till mig. Men hittills har det inte inträffat.

Så gulligt att någon har sig tid och stickar just till en själv. Så jag tror helt klart att hon hade uppskattat det, hon också.
    Eller som någon skrev, pulsvärmare. De kan dekoreras jättefint med små pärlor och grejer.

känner att jag bara skriver samma sak som andra redan skrivit. Men jag tror verkligen att dte är bra idéer.

• versan
    Anonym (Svärmor) skrev 2009-12-10 19:33:51 följande:
    Precis! Hon är fantastisk och helt rätt för min son. Hon har så många bra egenskaper och jag blir glad varje gång jag ser henne.
    HÄRLIGT!
    Underbart med en svärmor som dig.
    Skriv det i boken & dedikera den till henne.
    Skriv något fin som passar in på henne tex...

En underbar tid du har framför dig

Spara åren som går så fort

Skriv ned dina vackraste pärlor

i minnenas Bok om dig.

En gåva från mitt Hjärta

Skänker jag nu till dig.

Välkommen till familjen

Vill jag nu säga dig.

kramar

• Anonym (Svärmor)
    versan skrev 2009-12-10 19:46:33 följande:
    HÄRLIGT! Underbart med en svärmor som dig. Skriv det i boken & dedikera den till henne. Skriv något fin som passar in på henne tex... En underbar tid du har framför dig Spara åren som går så fort Skriv ned dina vackraste pärlor i minnenas Bok om dig. En gåva från mitt Hjärta Skänker jag nu till dig. Välkommen till familjen Vill jag nu säga dig. kramar
    Jag ska absolut se till att göra så. Du är en fantastisk inspirations och glädjekälla. Hoppas du vet det och att du har människor omkring dig som uppskattar dig! Får jag be dig om hjälp när jag skriver? Om jag nu inte tar det du skrev rakt av?
  • Anonym (Svärmor)
    MajaMaria79 skrev 2009-12-10 19:45:24 följande:
    Åhh vad glad jag hade blivit för hemstickade raggsockar. I hela mitt liv har jag önskat att jag haft någon närhet som kunde sticka ett par till mig. Men hittills har det inte inträffat. Så gulligt att någon har sig tid och stickar just till en själv. Så jag tror helt klart att hon hade uppskattat det, hon också. Eller som någon skrev, pulsvärmare. De kan dekoreras jättefint med små pärlor och grejer. känner att jag bara skriver samma sak som andra redan skrivit. Men jag tror verkligen att dte är bra idéer.
    Samtidigt är det sånt jag känner är svårt att ge. Kanske tycket hon att jag är snål och inte bryr mig om henne. Jag vill verkligen att hon ska veta att hon är älskad av mig med.
  • Anonym

vilken underbar svärmor du är.

Svar på tråden Vad ger jag nya svärdottern i julklapp?