• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Pigeon

Jag tror inte det är en plågsam död att kvävas i en plastpåse. Syret i påsen kommer gradvis ta slut, och så blir det mer och mer koldioxid. Till slut somnar djuret och dör sen i sömnen.
    Det är därför det är så oerhört farligt med barn som leker med plastpåsar, de kan ha dem över huvudet och inte märka hur de långsamt blir koldioxidförgiftade och så tuppar de av och dör... annars skulle ju ingen dö av det, om det var ett plågsamt sätt! Då skulle barnet ju bara slita av sig påsen när det kände att det inte fick luft. Men så är alltså inte fallet.

Därmed inte sagt att jag tycker det är okej att avliva sitt husdjur bara för att man tröttnat, finns säkert många som skulle vilja ta hand om dem åt henne om hon skänkte bort dem!! Säger bara att avlivningsmetoden som sådan, inte var mer grym än attt.ex ge dem en spruta. Betydligt värre att dränka dem enligt min mening!!

Själv skulle jag verkligen inte klara att avliva ett djur, minns att jag hade en salamander när jag var liten som bröt käken av någon anledning och plågades svårt, så jag tänkte att det bästa vore om den fick dö. Hade tänkt slå ihjäl den med en sten men klarade inte av det! Jag har för mig att pappa fick göra det till slut...

• elinelversson

nä, fyfan! det vandrar mycket onda människor på denna jord.. usch!

• Anonym (Pumis)

Ungefär som när min förra granne sköt sin hund o
    låtsades inför barnet att det dött när denne var i skolan.
    Nu ett antal år senare har sanningen kommit fram, vidriga föräldrar fy fan

• Labbematte

Men hur KAN man skaffa husdjur om man inte planerar att ge dem ett gott liv tills de dör?

Jag menar - vad tusan är det som FATTAS hos vissa människor? Inte undra på att världen ser ut som den gör...

• Bling1975

Inte för att jag tycker att det är normalt att avliva djur hemma, men det kanske man gör på landet så jag säger inget om det.

Men det är inte det som verkar mest oroväckande utan hennes beteende, det låter mer som de föräldrar som skakar sina barn för att de ska sluta skrika. Något man definitivt inte gör planerat och medvetet utan i panik och för att man mår mycket dåligt psykiskt.

Din vän behöver nog hjälp. Kanske med samtal, kanske med avlastning, det beror nog på hur hennes situation ser ut i övrigt.

• Labbematte

Och då menar jag att de dör av ålder eller sjukdom- och då har man fanimej gett dem veterinärvård som första steg!

• Anonym (djurvän)

Anonym (älskar djur.) skrev 2009-12-15 12:42:03 följande:

Det kan väl inte vara så att hon har varit med om något liknande när hon var liten? Att hon kanske bodde på en gård eller något, då är det inte helt ovanligt att man tar död på kattungar om de blir för många tex, eller nackar en höna eller slakter en julegris (USCH!), kanske hennes far var jägare, och hon så djuren han hade skjutit? Vissa människor, som "håller på" så, tex. vissa bönder och jägare, har en annan inställning till små/ stora djurs liv. De värdesätter inte ett liv som ett liv, utan är man en övertalig kattunge, eller en julegris, ja, då har de rätt att döda...... Inte helt ovanligt beteende, tyvärr. Stackars barn!
    Tycker inte ditt inlägg är relevant. Det är klart att det är fel av mamman att död sina barns marsvin, borde gett bort dem istället eller sökt terapi. Men att skriva att jägare inte värdesätter djuren anser jag är helt fel. Visst det finns idioter hos både jägare men också icke jägare. De som jag känner som jagar har stor respekt för djuren, trot eller ej.
  • Anonym (Överreagerar!)

Jag tycker att det är mer sjukt att antyda att hon skulle vara barnmisshandlare mm än vad det är att avliva sina egna djur.

Varför kontakta polisen eller soc? Vad tror ni att de skulle göra? Ta ungarna ifrån henne? Det är liksom inte ens en möjlighet.

Jag förstår att de som verkligen älskar djur tycker att det låter helt sjukt men djuret plågas INTE av att kvävas i en plastpåse så det är inte djurplågeri heller.

Tycker att ni överreagerar.

Jag har reagerat en gång när det handlade om avliva djur och det var ett ex till mig som berättade att hans familj hade någon slags uppsamlingsgrej för avföringen från deras kor, i den var det något som liksom malde sönder avföringen och när deras katter fick kattungar så brukade de kasta ned dem i den. Det var SJUKT och jag kräktes när jag hörde det. Tänkte på stackarna som ska gödsla deras åkrar med koskit blandat med söndermalda kattungar

• Madida

Blev fruktansvärt illa berörd av detta inlägg. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Hade det varit en vän till mig hade jag nog sagt precis vad jag tyckte om hennes agerande och min respekt för henne hade varit minimal.
    Fruktansvärt!

• Anonym (Ni missar poänge)

FAN, om hon kan döda en djur så kan man inte veta vad hon kan göra mot barnen när de inte kan vara stilla eller sluta skrika.

Ingen NORMAL person skulle döda ett djur i huset och på detta sätt. Din kompis är SJUK och det är ditt jobb att hjälpa henne NU! du kan inte göra som om ingenting hade hänt för att om nåt händer i framtiden kommer du aldrig att förlåta dig själv.

Jag tycker att det hon gjorde var fel men jag tror inte att det är djuret som är det viktigaste här. Hon är förvirrad och behöver hjälp och det är din skildighet att hjälpa henne!

Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.