• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Minli

Ja, vad ska man säga. Typiskt fl att överreagera med 150%...

Det var marsvin! Hon orkade inte sköta om dem mera och deras ljud var irriterade. Jag hade visserligen inte kunnat ta livet av dem själv, men hade begärt min man vrida nacken av dem, såsom han gjort med marsvin tidigare. Att hon har dåligt samvete och "bröt ihop" kan väl ha att göra med att hon har dåligt samvete för att de var barnens djur.

Att anmäla någon för att ha avliva sina marsvin... Jag skulle inte kunna hålla mig för skratt om jag jobbat på soc och fått en sådan anmälan. Snart får man väl inte ha råttfällor heller...

(om ts vän däremot tidigare haft psykiska problem och haft tendenser att skada andra så är det ju en annan sak. Men då det inte står nåt om det i ts så antar jag att hon är frisk)

• Mad as snow
    Malleballebuse skrev 2009-12-15 16:57:12 följande:
    En liten stilla undran till er som tycker att det är så förfärligt.Hur tror ni att det gick till förr om åren när nästan alla som bodde på landet hade grisar, höns och andra matdjur?Jag är uppvuxen på gård och sett olika sortes djur möta döden av olika anledningar och sällan har det gått så stillsamt till som i en plastpåse utan blodspill.Sen hade jag nog själv valt att ta eter på en bumullstuss och lagt marsvinen i en tät burk och satt på locket.Så avlivas de flesta smådjur på klinik. Det är också en kvävningsdöd.
    Du ser inte skillnaden mellan att på ett ansvarsfullt sätt avliva djur som ska tjäna som föda och att helt impulsivt med en plastpåse kväva djur med en plastpåse för att man inte orkar lyssna på deras oljud? Du tror inte att det som hände är att tolka som en möjlig indikation på att den här personen inte mår så bra och behöver hjälp?
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • JosieJosie
    Malleballebuse skrev 2009-12-15 16:57:12 följande:
    En liten stilla undran till er som tycker att det är så förfärligt.Hur tror ni att det gick till förr om åren när nästan alla som bodde på landet hade grisar, höns och andra matdjur?Jag är uppvuxen på gård och sett olika sortes djur möta döden av olika anledningar och sällan har det gått så stillsamt till som i en plastpåse utan blodspill.Sen hade jag nog själv valt att ta eter på en bumullstuss och lagt marsvinen i en tät burk och satt på locket.Så avlivas de flesta smådjur på klinik. Det är också en kvävningsdöd.
    Jo men absolut. Misstänker att ni avlivade, lamm kalvar och hästar på samma sätt? Eller? Bara en stilla undran från en som också är uppvuxen på landet.
  • Anonym (lägg ner)

Jo du men vi får vänja oss vid att det är så här på fl - överdrivningarnas mecca...

Minli skrev 2009-12-15 17:44:54 följande:
    Ja, vad ska man säga. Typiskt fl att överreagera med 150%... Det var marsvin! Hon orkade inte sköta om dem mera och deras ljud var irriterade. Jag hade visserligen inte kunnat ta livet av dem själv, men hade begärt min man vrida nacken av dem, såsom han gjort med marsvin tidigare. Att hon har dåligt samvete och "bröt ihop" kan väl ha att göra med att hon har dåligt samvete för att de var barnens djur. Att anmäla någon för att ha avliva sina marsvin... Jag skulle inte kunna hålla mig för skratt om jag jobbat på soc och fått en sådan anmälan. Snart får man väl inte ha råttfällor heller... (om ts vän däremot tidigare haft psykiska problem och haft tendenser att skada andra så är det ju en annan sak. Men då det inte står nåt om det i ts så antar jag att hon är frisk)
  • Bebislängtan82

Antingen är hon sjuk i huvudet på riktigt eller mår hon förbannat dåligt och bör då få hjälp NU av pysk.

• JosieJosie

Också intressant att läsa att så många anser att detta är ett fullt normalt beteende. Min väninna avlivade sina ökenråttor genom att gasa ihjäl dom på gasspisen.
    Hon har en ganska allvarlig borderline diagnos och detta var i en period då hon mådde dåligt. Hennes terapeaut hävdade att det äre tt beteende som kommer med t ex empatistörningar.
    Men ok, det är helt normalt att kunna avliva sina barns husdjur med en plastpåse bara för att man irriterar sig på ljudet. För FL vet bäst.

• Anonym (7)

I Peru och Bolivia föder man upp marsvin för att sen äta dom. Men jag antar (och hoppas) att dom avlivas på ett snabbare sätt än med kvävning.

Jag tycker att du ska fråga henne när hon är lugn, varför hon gjorde det och hur hon kände. Hon behöver ju inte vara psykiskt sjuk för att hon reagerade som hon gjorde men nåt säger mig att hon inte mår bra just nu. Varför skulle hon annars göra det precis när hon visste att hon skulle få besök? Det känns lite som att hon ropar på hjälp, visserligen på ett väldigt annorlunda sätt men ändock.

• Rosenöga

Undrar vad hon sa till barnen? Att ge bort marsvinen hade nog inte varit möjligt det hade väl inte barnen gått med på. Men att göra på detta viset... vilken sorg det måste bli för dem.

Jag tycker man ska tänka sig väldigt noga för innan man skaffar djur. Ja, innan man tar bort dem/dödar dem också. Man kan inte ersätta ett djur med ett annat. De har olika läggning, är olika "personligheter" så det går inte att få en ny helt likadan.

Måste ha känts obehagligt för dig TS, att komma dit. Det kan jag verkligen tänka mig.

• Rosenöga
    JosieJosie skrev 2009-12-15 17:53:06 följande:
    Också intressant att läsa att så många anser att detta är ett fullt normalt beteende. Min väninna avlivade sina ökenråttor genom att gasa ihjäl dom på gasspisen.Hon har en ganska allvarlig borderline diagnos och detta var i en period då hon mådde dåligt. Hennes terapeaut hävdade att det äre tt beteende som kommer med t ex empatistörningar.Men ok, det är helt normalt att kunna avliva sina barns husdjur med en plastpåse bara för att man irriterar sig på ljudet. För FL vet bäst.
    Fullt normalt är det nog inte. Ingen norm att göra så. Men att tro att hon är psykiskt störd om hon inte visat något avvikande beteende tidigare är att gå väl långt.
  • Mad as snow
    Anonym (7) skrev 2009-12-15 17:54:38 följande:
    I Peru och Bolivia föder man upp marsvin för att sen äta dom. Men jag antar (och hoppas) att dom avlivas på ett snabbare sätt än med kvävning. Jag tycker att du ska fråga henne när hon är lugn, varför hon gjorde det och hur hon kände. Hon behöver ju inte vara psykiskt sjuk för att hon reagerade som hon gjorde men nåt säger mig att hon inte mår bra just nu. Varför skulle hon annars göra det precis när hon visste att hon skulle få besök? Det känns lite som att hon ropar på hjälp, visserligen på ett väldigt annorlunda sätt men ändock.
    Mycket klokt formulerat. Att dra slutsatsen att hon är störd i huvudet är lite väl drastiskt milt uttryckt, men att höja på ögonbrynen åt både den faktiska handlingen och hela situationen som sådan tycker jag är rimligt. Det känns inte riktigt bra det hela, om man säger så.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.