Velour skrev 2010-03-19 23:37:16 följande:
Det känns främmande för mig. Har också haft något intressant som jag velat dela med klassen, men nog fan står jag där och stammar ändå...Hur ska man göra för att bli mer säker på sig själv när man får spotlighten på sig?
"Hur ska man göra" frågan i det inlägget triggar alla cylindrar hos mig
Det bästa tipset nerbantat och förkortat till den milda grad är:
Innan du går upp ska du föreställa dig att du sitter på en biograf där du ser en film om dig själv. Där du håller en föreläsning inför klassen och det går så otroligt bra, de står upp och apploderar efteråt. Det är fullständig succé och allt du säger går hem!! Läraren ger dig toppbetyg och alla älskar ditt framförande. Sitt där i biosalongen och lägg märke till detaljer i hur du står när du pratar, hur du gestikulerar, hur du känner. Hur du upplever tillfredsställelsen av att ha framfört något som resulterade i fullständig succé.
När du sedan på riktigt ska gå upp, så har du redan gjort detta. Du vet hur det kommer att sluta. Du vet hur man står och hur man gestikulerar när man är bäst. Det tar udden av tunghäftan och osäkerheten, för du har redan gjort det innan och dessutom var du bäst.