• Midka

Tråddödare forts....

Jagbyttenick skrev 2010-01-20 21:48:32 följande:
    Åh, det är ju bara värdelöst ju! Det viktigaste är ju att du kommer fram till rätt resultat ju. Jo jag fick samma sak eftersom jag bytte skola och den ena skolan lärde ut "liggande stolen" och den andra lärde ut "trappan" Vilket lett till att jag enbart kan räkna division i huvudet och på miniräknare.
    Nu finns det ytterligare ett sätt. Vet inte hur det fungerar men nu lärs varken stege eller trappa ut.. !
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 21:57:59 följande:
    Och om man inte klarade det? :-O
    Man kan säga att utbildningen har ändrats...
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:02:16 följande:
    Vad stod du på exakt?
    En jä.. lyftkran för att göra ett bungy. Åkte upp på 60 m, blev sjukt höjdrädd, tvingade mig själv (en månad senare) till ett nytt hopp men på 120. Kan säga.... inte min grej.
  • Midka
    Velour skrev 2010-01-20 22:04:05 följande:
    Hur går det till? För när man tittar så ser man ju hur högt upp man är, vilket är skitläskigt. Jag brukade titta ut från flygplansfönstret och tänka "shit, vad vackert, men vad HÖGT".
    Hjärnan kan inte avståndsbedömma på det sättet. Det var kanske inte tänkt så från början, vem vet?

Du fattar med logiken att du är högt upp men du kan omöjligt bedömma hur högt.

Prova bedömma hur högt ett träd är.. ungefär samma grej fast omvänt.

Vi fick lära oss att kolla på träden när vi var på väg ner i skärmen. Träden ger en hint om hur lång det är kvar till mark nivå.
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:08:12 följande:
    Så fler överlever nu eller? :-0
    *ler*

Jag såg aldrig någon som gick i backen utan skärm men några landade hårt med skärm. En hade trassel i linorna = ganska hård landning, en skulle stila lite och gjorde en cool inflygning där man svänger i sista stund och sen glider ner sista metern, han bedömde höjden lite fel så han girade ner med höften först i ca 70 km/h rakt i backen. Det ljudet och den känslan när vibrationerna fortplantade sig i backen sitter fortfarande kvar... Men, han överlevde och hoppade vidare några år senare. Det tog minst ett år för honom att bli tillräckligt hel för att kunna jobba igen.
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:09:30 följande:
    Trägeln vinner...
  • Midka
    Velour skrev 2010-01-20 22:19:41 följande:
    Men vad hemskt!
    Ja och nej. I förhållande till nästan vad som helst är fallskärmshoppning väldigt lite skadedrabbat. Han gjorde i alla fall illa sig undertiden han hade kul... Det är värt något.
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:20:05 följande:
    Outch...Det finns ju också människor som skärmflyger med instrument för att se hur långt det är kvar till marken. Men intstrumentek diffar mer och mer ju längre man flyger och ju mer man varierar i höjd. Och en del litar för mycket på intstrumenten och ser de att det är tio meter kvar till marken så bromsar de inte. Så har många brutit benen...
    Instrument är förädiska. Titta bara på vad GPS ställer till. Folk kör båt upp på land för att den sagt att det inte ska ligga någon ö där, eller bilar som körs både här och där...

Som jag förstått har det varit svårt att göra tillförlitliga höjdinsturment till drägliga priser. När vi hoppade hade vi något som liknar en kompass på armen, som en stor kolcka
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:24:49 följande:
    Ja, det ska vara roligt att ha ont...
    Nej, det ska göra ont att ha roligt....
  • Midka
    Scratchy skrev 2010-01-20 22:31:32 följande:
    Jag?
    Faan! Mina batterier tog slut i datorn....

Sicken jäkla dålig ursäkt....
    Tyvärr är det sant!!
Svar på tråden Tråddödare forts....