Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-02-03 20:28:30 följande:
    En annan grej. De allra flesta språk i världen har förändrats och modifierats. Tyder språkförändringar bara på att ursprungsspråket är svagt och fattigt eller tyder på att ett språk utvecklas i takt med andra utvecklingar i samhället?För om vi ser hur det ser ut i Saudi idag. Hur långt har de kommit vad gäller civiliserat beteende och utveckling (nu menar jag inte tekniskt)? Nog därför som de har haft lätt att även konservera sitt språk
    Äh, bullshit. Persiskan var ett starkt språk rent ordmässigt.

Börja inte prata om árár-folket. Har fått min dagliga dos av dom idag. {#lang_emotions_wink}

Orkade du läsa mina inlägg jag skrev ikväll. Har du inte läst alla, läs det sista inlägget och länken i den. Jag grät som en idiot på jobbet idag när jag hittade artikeln. {#lang_emotions_frown}

Jag har fått några stycken på jobbet engagerat i detta debatt så dom sitter och letar efter artikel och "bevis" åt mig också och mailar vart efter dom hittar nåt så nu har jag en hel mapp med hemsidor om iransk historia. {#lang_emotions_smile}
    Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-03 20:37:15 följande:
    Ja, jag vet att persiskan är stark. Men språkförändringar sker i takt med andra utvecklingar, därför jag skrev det där om Saudi och arabiskan, att de aldrig utvecklades (fast nu tar jag väl mig vatten över huvudet eftersom Scratchy tydligen har en del kunskap vad gäller arabiskan). Jag ville mest driva med Saudierna och arabiska språket Jag läste alla dina inlägg ikväll och den där länken har jag läst förut. Det påverkade mig också. Så väldigt tragiskt!
    Du kan få en till artikel som är super intressant. Den ska jag klistra i den andra tråden imorgon.

http://www.iranchamber.com/literature/articles/persian_parsi_language_history.php

Den här är intressant och araberna gjorde persernas kultur rikare???!!! My ---

Another example is the word "Salaam" which has been borrowed from the Arabs and is used by Iranians as a salute when two friends meet each other, instead of the Parsi salute "Rouz-e-gar Neek" and "Dorood". In Arabic "Salaam" means Peace but no Iranian is aware of its meaning or origin. The Arabs who lived as a tribe were always at war with each other; they always had their sword ready by their side. When they came close enough to each other they had to call out "Salaam" meaning I come in peace otherwise he was considered an enemy who had to be killed. Not replying to a Salaam, even among the Iranians who do not know that the word means peace, is considered as a sign of enmity.

Översättning från google:

Ett annat exempel är ordet "Salaam" som har lånats från araberna och används av iranier som en salut när två vänner möts, i stället för Parsi salute "Rouz-e-gar Neek" och "Dorud". På arabiska "Salaam" betyder fred, men ingen iranska är medveten om dess innebörd eller ursprung. Araberna som levde som en stam var alltid i krig med varandra, de hade alltid sitt svärd redo vid sin sida. När de kom så nära varandra att de var tvungna att ropa "Salaam" mening jag kommer i fred annars han ansågs vara en fiende som måste dödas. Inte svara på en Salaam, även bland iranierna som inte vet att ordet betyder fred, betraktas som ett tecken på fiendskap.

Jag skrattade så jag dog. {#lang_emotions_laughing}
  • I Blackrose I
    Sedek skrev 2010-02-03 20:46:36 följande:
    Hej tråden
    Hej sedek ;)

Jag skulle precis gå. Du har 7 inlägg som väntar på dig om du vill fortsätta diskussionen i "språkkrig-tråd".
  • I Blackrose I
    Sedek skrev 2010-02-03 20:50:26 följande:
    Hej på dig!Är inte på diskussionshumör, inte än i alla fall...
    * Hänger läpp * {#lang_emotions_frown}
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-03 20:52:40 följande:
    Hahah, jag kunde faktiskt tänka mig att det gick till på det sättet. Perserna behövde inte göra så
    Undrade hur en som inte kunde prata stum? gjorde på den tiden fast denne kanske man begravde levande när man fick reda på "handikappet"?! det gjorde dom ju med flickor så varför inte med handikappade.

Nej, ska sluta kasta skit på árár-folket.

Önskar alla en trevlig kväll. Ska hoppa i en varm bad och bara koppla av en stund.

Natti natti.
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-03 20:55:55 följande:
    Roses, vet du att nazisterna bildade pakt med muslimerna i sin utrotning av judar?(det här är väl för allvarligt för tråden, men men...)
    Yes, jag vet. Jag är historie-fanatiker när det gäller muslim-historia och iran-historia.

Dom kom överens med hitler att om histler lät araber/muslimer vara så skickade muslimerna iväg judar.

Jag ska också akta mig för att uttala mig om så allvarliga saker här på FL. Att påstå araber förstörde Iran är nåt helt annat än att säga att dom skickade iväg judar till hitler. Det sista är ännu mera tabu än armeniers-folkmord av muslimska turker.

Ha det gott nazi.
  • I Blackrose I
    Sedek skrev 2010-02-03 21:01:09 följande:
    Tror inte du hade fått ut så mycket av mina diskussionsinsattser om persiska/arabiska. Jag kan säkert fejka kunskap ett tag men det brukar bli genomskinligt efter ett tag...Så du kan nog dra in den där läppen igen.
    Oj, nån som inte är på humör ikväll. {#lang_emotions_embarassed}

Jaja, jag ska gå.
  • I Blackrose I

Hej guys

Kan ni se min inlägg?

• I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-04 18:19:53 följande:
    Hej! Ja det kan jag. Hurså?
    Hej nazi

Märkligt, jag skickar iväg inlägg i språktrådet, inlägg´siffran går upp men inlägget publiceras inte. Konstig. Inläggen är uppe i 109stycken men det senaste är 101. Konstig. Blir tokig. Vill skicka iväg inlägget och börja laga mat. Grrrrrrrrr
  • I Blackrose I

mäh :(

Svar på tråden Tråddödare forts....