Anonym (flata) skrev 2009-12-26 18:49:51 följande:
Mad as snow: Jag tycker att det är så uppenbart att jag pratar ur ett subjektivt perspektiv i trådstarten, just för att man inte kan fastställa generella sanningar om det här, men tydligen har många inte förstått. Jag vet ingen heterosexuell relation som jag skulle känna mig bekväm i men flera lesbiska som jag tycker är sunda. De kompisar som jag känner som är bi verkar mer harmoniska och tillfreds tillsammans med tjejer än med killar. Då får jag ju bortse från alla icke-fungerande relationer och halvrelationer för i dem kan ju både män och kvinnor bete sig idiotiskt. Inte ens mina älskade killkompisar och bröder som jag i så många andra avseenden tycker är fantastiska lyckas bete sig på ett sätt i relationer som jag tycker är riktigt bra. Inte för att alla inblandade tjejer är änglar, men ändå. Jag tycker fortfarande att könsrollerna vi ännu präglas så av suger. För övrigt vet jag ingen tjej som fått spö eller blivit våldtagen av en annan tjej men flera som blivit det av killar. Jag vet inte exakt vad statistiken säger om våld i lesbiska relationer, men min upplevelse och erfarenhet säger något annat. Det betyder så klart inte att jag har rätt och statistiken fel, men som du nog förstår kan det vara svårt att ta till sig statistik man inte kan förhålla sig till. Det gör även mig förvirrad!
Jag förstår vad du menar nu när jag har läst tråden och dina övriga inlägg.
Angående våld i lesbiska relationer så är det att jämföra med män som blir slagna av sina kvinnor, själva mekanismen bakom varför det inte upptäcks. Om du kommer in på akuten med din blåslagna flickvän så agerar samtliga som om du är den tröstande väninnan. Ingen ställer de frågor som är livsviktiga att ställa i en sådan situation, precis som när en blåslagen man sitter i väntrummet med sin flickvän. Man tror helt enkelt att kvinnor inte slåss. Och att du säger att du inte vet någon som har fått spö kan handla om att du helt enkelt inte känner någon som blivit slagen, men likväl kan det handla om att du helt enkelt inte letar efter de signalerna på samma sätt som när det gäller en heterorelation. De studier som har gjorts i det här ämnet pekar just på det och är alla överens om varför kvinnor kan slå och förtrycka sina kvinnliga partners utan att någon reagerar. För ingen ser det. Det är tillräckligt svårt att bli trodd när det gäller detta i heterorelationer, där man ändå mer traditionellt accepterar att män är kapabla att slå. Det finns otroligt mycket mer att säga om detta, men knappast genom ett foruminlägg här. Men det finns många intressanta siffror gällande detta på de sociologiska institutionerna i landet.
Jag tror dig när du säger att du tycker att lesbiska relationer är sundare. Min erfarenhet, där hälften av min bekantskapskrets består av flator och då jag under många år nästan uteslutande umgicks med flator, säger motsatsen. Eller snarare: att det inte skiljer sig så vansinnigt mycket från heterorelationer. Jag har sett precis lika många dysfunktionella och fyrkantiga relationer där. Det har bråkats om städning, ekonomi, sex och otrohet lika mycket som i de heterorelationer jag känner till. Jag har sett kvinnor bli otroligt illa behandlade av sina partners, där svartsjuka och kontrollbehov har regerat, där notorisk otrohet och lögner har frodats. Vissa har klagat på den klassiska LSD (Lesbiska Sängdöden), då man har blivit mer som systrar och passionen har tagit slut. Men jag har också sett precis lika många goda relationer, där man är jämställda och kärleksfulla mot varandra, där passionen är varaktig och spännande och där man har en otrolig respekt för varandra.
Jag ser problemet med könsroller i framför allt heterorelationer, där det är lätt att ta till det man är van vid. Men lesbiska relationer är ingalunda befriade från dessa könsroller, då man kan ta till både klassiskt manliga och klassiskt kvinnliga positioner i relationen. Precis som man faktiskt gör i heterorelationer, vilket sällan diskuteras. Jag vet många heteropar där mannen har en typisk kvinnoroll och där kvinnan beter sig som en typisk man (jag lever i ett sådant äktenskap, där framför allt jag har en förmåga att bete mig som en riktigt klassisk man). Det är därför Queerstudier intresserar mig och jag tror att vi alla skulle ha nytta av att luckra upp myterna kring dessa olika fack vi stoppar våra sexualiteter: där vi befriar en hel grupp från problem ("åh vad lätt livet hade varit om man var lesbisk!" är en typisk kommentar från heterobrudar), och klistrar på goda män i heterorelationer en massa stigma från historien som de ska släpa på trots att de inte gjort sig förtjänta av det.
Alla människor bär på bra och dåliga egenskaper, vi är alla slavar under kulturen. Även i lesbiska relationer blir människor illa behandlade tar sig an roller som de känner sig tvingade att bära på. Men jag är medveten om att skygglapparna sitter väldigt hårt där, på alla håll i samhället eftersom vi har ett ständigt behov av att kategorisera och svart och vitmåla oss själva och varandra.