• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • TantTingeling

Monchichi: Alan. E (?) Beer. "Is your body baby-friendly?" Bok om upprepade mf och misslyackade ivf, och dess orsaker. Finns på de flesta nätshoppar tror jag, kolla bokfynd.nu så hittar du den billigaste. Jag lånade den faktiskt på biblio.

Har inte så bra koll på det där om Hb och upprepade mf, men ska se om jag inte har nåt om det sen. Trombyl borde i vilket fall inte påverka Hb eftersom det har sin effekt på blodplättarna, inte de röda blodkropparna.

MB: V. 23, oj vad härligt! Stort stort grattis än en gång!

Feia: Heja, heja! 3 cm är fantastiskt!

Hammoleket: Det är säkert ingen fara med avtagande illamående, men lättare sagt än gjort såklart att inte oroa sig.

Irma: Vilken klok vän du har, blev alldeles rörd när jag läste om det. Tackar som frågar om hur det är med mig :)

Ego: Tyvärr är det inte så bra här, eller egentligen är jag nog mer avtrubbad kanske. Jag har mitt 4:e på gång nu :(. Har haft blödningar i en vecka, sen 5+3, å inga gravvesymtom. Ska på gyn och få det konstaterat, förhoppningsvis imorron, fick tid idag men kunde inte. Jag har f.ö. fortfarande inte fått kromosomprovsvaret. Har blivit lovad hysteroskopi som ett led i utredningen så det blir väl det nu. Ska rapportera imorron kväll.

Vinkar till alla och hoppas på ett riktigt bra år för oss alla! *kram*

• icka76

TT: Skickar en kram även här.

Om man har för högt HB, vad hjälper i så fall mot det om inte trombyl gör det? Är det inohep eller fragmin då? Jag har alltid haft högt Hb brukar ligga runt 140-150. Ska be att de testar det när jag är där nästa gång.

• Strix

TT - beklagar verkligen! Kan du få igenom en undersökning av embryot? Jag har fått det en gång. Vet inte riktigt vad det innebar, men de kollade skrapet och sa att de inte hittade något konstigt. Önskar att jag hade varit mer luttrad då och frågat mer specifikt vad det innebar men det var i början av raden med MA och jag hade dålig koll.

• BettanB

Klippt från Monchichis artikel:

Plasma volume expansion and lowered
    hemoglobin concentration are
    physiologic responses to pregnancy.
    Plasma volume expansion is considered
    important for fetal growth, and
    several studies have reported an increased
    incidence of low birth weight
    associated with a high maternal hemoglobin
    concentration. The mechanism
    by which expansion of the plasma
    volume enhances fetal growth is not
    known, but reduced blood viscosity
    may favor blood flow in the maternal
    intervillous space. High hemoglobin
    values are associated with placental infarction,
     and pregnancy hemodilution
    may, by preventing thrombosis in
    the uteroplacental circulation, promote
    fetal nourishment and growth.

Så jag tänker som så; ASA kan naturligtvis inte förändra Hb, men det kan kanske motverka att blodet blir så trögflytande som det annars kan bli vid högt Hb? Det är nämligen det jag hört tidigare också; Högt Hb kan vara farligt då blodet helt enkelt blir tjockare och det kan då öka risken för proppar i livmoderns ytteputtesmå ådror. Typ.... Så jag tycker absolut att man skall ha extra koll på sitt Hb och inte knapra järn i onödan. Å andra sidan tror jag detta främst gäller dem som haft senare mf/ma.

Dock!

Moreover, although women with
    the highest initial hemoglobin value had
    the largest drop in hemoglobin concentration,
    the risk of stillbirth was almost
    exclusively confined to this group.
    Thus, high hemoglobin levels in early
    pregnancy may per se be deleterious for
    fetal survival.

*fortsätter-läsa*

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

BettanB....vad bra du oxå läser den. Jag satt och kollade den nyss (har skrivit ut den så jag kan visa läkaren) men jag är så kass på engelska!

" The results from this study suggest that a high hemoglobin concentration in early pregnancy is associated with an almost 2-fold increase in risk of stillbirth"

=Resultaten från denna studie tyder på att ett högt hemoglobin koncentration i tidig graviditet är förenat med en nästan 2-faldig ökning av risken för fosterdöd

"change in hemoglobin concentration during early and late pregnancy was not statistically significant in any model, indicating that first hemoglobin concentration was a stronger predictor for stillbirth compered with changes in hemoglobin concentration during early or late pregnancy"

=förändringen i hemoglobin koncentration under tidig och sen graviditet var inte statistiskt signifikant i någon modell, som visar att första hemoglobin koncentrationen var en starkare prediktor för fosterdöd jämfört med förändringar i hemoglobin koncentration under tidig eller sen graviditet.

OM jag fattar rätt så menar de att det är HB i början av graviditeten som man ska gå på?? Eller...?

Själv hade jag  140 vid inskrivningen..och har för mig att det låg på ca 148 vid missfallet (finns inte i nån journal)

• BettanB

Monchici: Ja, jag fattar också som att tidiga mätningarna är starkast prediktorer. Om jag fattar rätt så var medeltiden för tidig mätning v 10,5 (inskrivningen antar jag).

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

..liten fortsättning..

"high hemoglobi concentrtin at first measurment during antenatal care appears to be  associated with risk of stillbirth, especielly  preterm and  SGA antepartum stillbirth

=hög hemoglobin koncentration vid första mätningen under mödravårdscentralen tycks vara förknippade med risk för fosterdöd, speciellt tidigt födda och SGA antepartum fosterdöd

(tror att antepartum är "före födelse")

• monchichi76
    BettanB skrev 2010-01-05 12:25:02 följande:
    Monchici: Ja, jag fattar också som att tidiga mätningarna är starkast prediktorer. Om jag fattar rätt så var medeltiden för tidig mätning v 10,5 (inskrivningen antar jag).
    okay... Fasen vad svårt att läsa fakta på engelska.
  • BettanB

monchichi: Speciellt läkareengeksla. I övrigt är jag väldigt van att läsa artiklar på engelska, men ibland finns det ju termer som är lite svårare.

Irma: mailade din läkare, men hon har tyvärr inte tid.

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Ego:
    Rapport fr. dagens gynbesök. Ingen graviditet i livmodern, men ev något avvikande i vänster äggstock. Har jag otur sä är det utomkveds, hCG är taget och läkaren skulle ringa i em. Om det är högt så blir det op. imorron el. torsdag. Psykiskt mår jag bra, jag känner nada, har inte ens fällt en enda tår... :-/

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13