• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • BettanB

irma: Attans. Vilken tid kan du då?
    Jo, har funderat på att skriva ett mail till henne... Kanske är dags att ta tag i det. Är så himla trött bara...

Monchichi: Beklagar verkligen.
    Kolla på internetmedicin.se efter miniminivån på tester.
    internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=Spec&link=2&linknamn=Gynekologi/Obstetrik
    Åtminstone dem bör man ta. Sen är det alltid god idé att stöta på för heparinbehandling (fragmin/innohep) vid nästa graviditet; oavsett vad proverna visar.

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76

Var in på den sidan som BettanB länkade till mig..

Jag fick en del funderingar och blev lite nervös (än om det är bra att kollas).
     Men görs det alltid en hysteroskopi efter upprepade missfall? Samma med spermaprov, görs det oxå direkt? Eller är det om man misstänker fel?

Vi har ju väldigt lätt att bli gravid verkar det som.

• BettanB

Nej, långt ifrån alltid. Vi har inte fått vare sig det ena eller det andra. Däremot gjordes en hydrosonografi (eller vad 17 det heter); som en spolning, men enbart för livmodern för att se om det finns knutor etc.

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Bettan: Jag kan vara i stan till 16:30(eller senare). Maila DrMH! Barnmorskorna sa något om att hon får mer och mer patienter. Blev lite fundersam på hur många det finns i Gbg-området med våran problematik. Men det kanske finns en hel del som inte är med i våra forum?

• Strix

monchichi - låt din man äta extra zink och en mulitvitamintablett med folsyra i. Det är en säkerhetsåtgärd - inte konstaterat ännu att zinkbrist kan påverka men det finns teorier om det. Annars finns det nog inte mer du kan göra än att invänta utredning. Och ta barnalbyl från ÄL till mens.

hammoleket - vad skönt att allt gick bra! SKK verkar segla upp som en trendorsak bland läkarna nu. Det är bra att det får utrymme! Hoppas bara att det inte blir som med andra saker - att man kollar bara SKK och struntar i andra möjliga faktorer.

BettanB - förstår att det är segt!

Bling - tyckte också det lät väldigt positivt!

Min värk tilltog igår och återkom imorse på väg till jobbet. Fick även jätteont i ryggen. Åkte till DS. En underbar väldigt ung och väldigt söt kvinnlig läkare hjälpte oss. Vi var så säkra på att det var kört. Men, det visade sig att smärtorna antagligen beror på en cysta på höger äggstock som gör att det pressar på andra organ när livmodern växer. Ska inte vara farligt om den inte växer mer. Den lilla krabaten levde och det såg ut som om den vinkade till oss. Tre centimeter var den och det vackraste jag någonsin sett. Just då kändes det som att allt hemskt som vi har varit med om har varit värt det. Blir det bebis denna gång så kommer kanske all smärta från tidigare att läka.

kram till er alla och ett Gott Nytt År!

• Mikes bride

Bling: Vad spännande och positivt det låter! Alla lyckönskningar till er!

Bettan:Klart att det ska bli + igen! Det gör ont i mig att höra att du har det så jobbigt. Jag hoppas verkligen att turen vänder för er del nu när det blir ett nytt år. Klart det ska bli en mini-B!!

Jag är ff sjukskriven i.om att blodtrycket inte vill stabilisera sig, men jag mår bra och känner inte så mkt av det. Är ofta på DS för kontroller hos BM, MF-läkare och BT-läkare och jag känner mig jätte väl omhändertagen faktiskt.
    Pyret verkar må bra och har börjat leva rövare! Är ff skit skraj, det kommer nog aldrig att gå över verkar det som. J-la MF att sabba framtidstron och glädjen för en!

Monchichi: Kolla i behandlingstråden här uppe och var beredd på att stånga huvudet blodigt för sega, bakåtsträvande läkare Närå, det finns några få bra också men det är nog bra att vara påläst och ha ngn egen idé om vilken form av behandling man vill prova. Lycka till och välkommen till tråden!

feia: Vilken lycka!   Tänk att 3 cm kan vara så vackert!

• lia27

snälla hjälp fått lite svar från min doktor,har vis förhöjd <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> TRAK,vad är det?????
    Låter dumt men jag vet verkligen inte o när ja googlar så fattar jag noll av de som står.

• BettanB

irma: för mig funkar 16:30 också; vi kan väl höra vad icka säger. Annars får vi titta på tillfälle senare. Det kommer ju fler möjligheter.

lia: Ditt inlägg blev helskumt, men jag lyckas plocka ut din fråga om TRAK. Det jag hittar helt snabbt är:
    "TRAk/TRAb = antikroppar mot TSH-receptorn. Dessa kan vara stimulerande (Graves sjukdom), men också (mindre vanligt) blockerande. Båda bestäms och skiljs ej med kliniskt använda analyser."

feia: Underbart med vinkande 3 cm.

MB: Härligt att liten mår bra och lever rövare.

Piratpartist, javisst!
  • lia27
    BettanB skrev 2009-12-30 23:52:44 följande:
    irma: för mig funkar 16:30 också; vi kan väl höra vad icka säger. Annars får vi titta på tillfälle senare. Det kommer ju fler möjligheter. lia: Ditt inlägg blev helskumt, men jag lyckas plocka ut din fråga om TRAK. Det jag hittar helt snabbt är: "TRAk/TRAb = antikroppar mot TSH-receptorn. Dessa kan vara stimulerande (Graves sjukdom), men också (mindre vanligt) blockerande. Båda bestäms och skiljs ej med kliniskt använda analyser." feia: Underbart med vinkande 3 cm. MB: Härligt att liten mår bra och lever rövare.
    tack:)
    Förstår fortfarande ej om jag måste ta hormoner mot det,är det farligt?Kan dwt vaara orsak till mina MF?
  • Bling1975

MB - underbart att liten lever rövare där inne så du vet att du har den. Min svägerska som är i v 27 kunde knappt sitta still igår för det var ett sånt liv i hennes mage. Vilken vecka är du i nu?

Feia - grattis till världens vackraste 3 cm!

Monchichi - beklagar verkligen, men här finns det massor med smarta personer att få råd av och vi har en hel del solskenshistorier så välkommen!

Passar på att önska alla ett fantastiskt gott nytt år, jag känner på mig att 2010 kommer att bli fabulöst!

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13