• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • monchichi76
    TantTingeling skrev 2010-01-05 14:17:37 följande:
    Ego:Rapport fr. dagens gynbesök. Ingen graviditet i livmodern, men ev något avvikande i vänster äggstock. Har jag otur sä är det utomkveds, hCG är taget och läkaren skulle ringa i em. Om det är högt så blir det op. imorron el. torsdag. Psykiskt mår jag bra, jag känner nada, har inte ens fällt en enda tår... :-/
    Nej nej nej så tråkigt!!! Jag hoppas du får göra en operation imorgon, det är inge skoj att behöva gå och vänta..  Att du känner att du mår bra i övrigt är ju toppen..men ta dig tid att sörja om det kommer senare. Kram
  • BettanB

TT: Skickar en extra kram här med. *kram* Hoppas nu innerligt att du åtminstone skall slippa ett x.

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Ego: Rapporterar här oxå:

Nu har gynnisen ringt. hCG var mindre än 1, så misstanken om utomkveds kan avskrivas.  *Pustar ut lite*. Han trodde att det möjligen kan vara rester av gulekroppen som sitter i äggledaren. Och möjligen är det alltså där graviditeten suttit. Han tyckte att jag kunde ta provera för att få igång mensen och eftersom jag har det hemma så är det väl lika bra. Han tyckte att man skulle göra ett nytt VUL efter mens för att se att "vad det nu är" i min äggledare har försvunnit med mensen. 

Med facit i hand så har jag nog fått mitt missfall redan innan jag tog sista testet den 26:e, eftersom det stod "gravid - 1-2 veckor sen befruktning". Jag då borde varit 3 v. efter befruktning. Konstigt att det känns så bra, undrar om man kraschar sen?
    Med facit i hand så har jag nog fått mitt missfall redan innan jag tog sista testet den 26:e, eftersom det stod "gravid - 1-2 veckor sen befruktning". Jag då borde varit 3 v. efter befruktning. Konstigt att det känns så bra, undrar om man kraschar sen?

• BettanB

TT: Skönt att det inte var x i varje fall.
    Ja, det känns kanske lite mindre om man är mer förberedd. Helt sjukt att man skall behöva vara det dock. När f*n skall man kunna tro på en graviditet egentligen?

Piratpartist, javisst!
  • icka76

Appropå det här med högt hb. Jag har aldrig tagit nått när jag varit gravid, vad jag vet. Men jag har ju ofta högt annars. Jag hoppas de vill ta ett på mig när jag ska dit annars får jag inga min vanliga läkare och säga att jag känner mig hängig och vill kolla blodvärde.

• snigelkatt

Hej Hej!
    Får jag hänga på här också?
    Känner igen flera av er från andra trådar man hängt i senaste åren, kul att "se er" igen, bla. bebislängtan och irma - hoppas allt är bra med er

Fick mitt 4e MF förra veckan, och väntar nu på Missfallsutredning på SU. (de mottog min remiss i slutet på november, och vi skulle få komma inom 3 månader)

Vill fylla mig med så mycket information som man bara kan, och alla ni härinne samt i tråden "30+ med upprepade MA/MF..." har ju en vääääldig massa bra kunskap om detta (tyvärr får man väl nästan säga....)

Tack för att ni finns

• TantTingeling

Monchichi o Bettan:Ang Hb: Högt Hb i sig behöver inte betyda att man har tjockt blod, man kan ju tillex ha högt Hb för att man är uttorkad. Man tittar också på andra värden i blodstatus, t.ex. EVF, som mäter hur mycket volym de röda blodkropparna har. Och är det också högt så brukar man gå vidare och kolla EPO. Jag har inte hittat nån artikel i min lunta om Hb och missfall, och jag hittade inget heller vid snabb sökning på pubmed, men ska kolla mer sen. Artikeln ni diskuterat gäller väl dödfödda barn, och inte mf/ma som jag förstår det (har inte läst den)?

Snigelkatt: Välkommen hit oxå!

• BettanB
    TantTingeling skrev 2010-01-05 16:51:58 följande:
    Monchichi o Bettan:Ang Hb: Högt Hb i sig behöver inte betyda att man har tjockt blod, man kan ju tillex ha högt Hb för att man är uttorkad. Man tittar också på andra värden i blodstatus, t.ex. EVF, som mäter hur mycket volym de röda blodkropparna har. Och är det också högt så brukar man gå vidare och kolla EPO. Jag har inte hittat nån artikel i min lunta om Hb och missfall, och jag hittade inget heller vid snabb sökning på pubmed, men ska kolla mer sen. Artikeln ni diskuterat gäller väl dödfödda barn, och inte mf/ma som jag förstår det (har inte läst den)? Snigelkatt: Välkommen hit oxå!
    Jo, den gällde dödfödda (men även prematurt födda om jag fattar rätt), men jag ser inte varför man inte skulle ta och kolla noggrannare när det gäller mf också. Det är så förtvivlat dåligt forskat på upprepade missfall, så man får ju tjuvkika på andra områden också. Kan högt Hb i tidig graviditet öka risken för dödfött barn tillföljd av proppar i livmodern, så tänker jag att det skulle kunna inverka på risken för mf/ma också. Borde forskas mer.
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13