• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • icka76

jazzy: Exakt!

En annan sak jag blir grinig på är alla de bm som säger att om man inte blöder eller har ont är det ok. Jag har läst de mest befängda saker som bm har sagt. Bla sa en bm till en tjej som inte hade några symtom kvar men hade minskad lust att göra saker, att då är allt ok, din minskade lust visar att bebisen lever, helt otroligt. En annan sa att symtomen alltid försvinner direkt när fostret dör, bullshit! Varför säger de så, kan de inte bara göra ett VUL/UL istället med att fara med osanningar?

• Irma
    odd: Det är faktiskt lite skönt att komma igång med träning och sånt. Fast det ända man vill är att försöka igen och vara gravid, jag vet.
    Hammoleket: Håller tummarna att RUL går bra
    Vad bra korkade en del är alltså. Tur att du skriver att du fått en hel del förstående omkring dig också! annars blir man ju mörkrädd :-O Jag har tur i oturen att jag var 24 när vi började försöka, ingen som förväntade sig att vi försöker. Och sen jobbar jag mest med män, dom tänker inte så mkt på graviditeter/barn som tur är eller det pratas inte så mycket om det iallafall.
    Icka: Att det är fel på fostret är väl det alla blir itutatde när dom får missfall. hur många gånger har man inte hört den *suck*
  • Strix

Ja, det är frustrerande att så många vet så lite. Jag är mest upprörd över alla de läkare som vi har träffat vars enda ordination när vi har berättat om missfallen har varit IVF. Man behöver inte vara läkare för att fatta att IVF inte skyddar mot missfall.

• Strix

Ja, det är frustrerande att så många vet så lite. Jag är mest upprörd över alla de läkare som vi har träffat vars enda ordination när vi har berättat om missfallen har varit IVF. Man behöver inte vara läkare för att fatta att IVF inte skyddar mot missfall.

• icka76

Feia: Eller alla de läkare som säger att det är ren otur. Man undrar ju vad de s.k. fertilitetsläkarna och bm får lära sig om mf under ubildningen. På SU är de bara intresserade av att göra barnen inte hur det går efter.

• Irma

icka: Precisdet sa jag till den läkaren jag har nu. Att på repro är dom bara intresserade av ivf. Hon höll med mig lite, men menade att dom inte hade kunskapen. Ja, vad ska man säga? Sluta upp med missfallsutredningar då!!!

• grisolle

Har också fått frågan "är du säker på att du var gravid, då?" när jag berättade att jag fått missfall - eh, ja, det är jag! Helt sanslöst... Men jag håller med om att det pratas för lite om missfall!

Vad brukar ni säga att det kan bero på (eftersom ni inte verkar gilla argumentet att det var fel på fostret)? Jag känner att jag behöver bygga på min argumentbank lite...

• Strix
    icka76 skrev 2010-03-02 18:43:26 följande:
    På SU är de bara intresserade av att göra barnen inte hur det går efter.
    Exakt!
  • snigelkatt

grisolle - min läkare tror ju att mina missfall kan bero på microblodproppar i moderkakan som gör att celldelningen avstannar.
    kan motas med ASA tex trombyl.
    Nu fungerade det dock inte med medicinering denna gång, fick ju MF ändå.
    Ska höra med läkaren om jag kanske ska börja med Trombyl och progesdteron redan efter ÄL nästa gång.

Jag börjar även tro att mitt immunförsvar är för starkt. Att mina vita blodkroppar attakerar embyot i tron att det är ett virus.

ego - min lillasyster ringde igår och berättade att hon var gravid.... Missförstå mig rätt, självklart blir jag jätteglad för hennes skull - hon är ju min älskade syster, MEN de har bara varit i hop sen i somras, och de flyttade ihop för 2 månader sen. Jag blir SÅÅÅÅ avundsjuk och ledsen att det ska vara så jäkla lätt för vissa, när man själv kämpar år efter år med massa missfall

KRAM till alla er alla, tack för att ni finns!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13