• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • icka76

Pinglan: Tror aldrig att vi som varit med om mf/ma kan gå igenom en graviditet utan oro. Jag är ständigt orolig och nojar över minsta lilla. Har lovat mig själv att om allt ser bra ut hos läkaren på fredag i v.11+0 då ska jag börja njuta av graviditeten.

• Odetta
    Pinglan83 skrev 2010-03-01 20:00:57 följande:
    Odd: Tack för kraaaamen, jag är bara i v 4+5. Ja jag får ul i v6 och 8 men jag är bortrest nästa vecka så det blir den 15 mars. Hoppas innerligt att allt är bra då, har ännu inte varit på ett enda lyckat ul.
    Jag håller mina tummar för dig! Vet hur nervöst det är innan man får se första gången....och efter det också. Jag vågade knappt gå kissa och när jag väl gjorde det så kollade jag alltid toapappret jätte noga...

Ta en dag i taget är nog mitt bästa tips...och stirra dig inte blind på din almanacka...dagarna går inte fortare för att du räknar hur många dagar det är kvar för...ja, elfte gången idag?

*bamsekram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Irma skrev 2010-03-01 20:09:38 följande:
    Grattis mrsTe!   Odd: Våran läkare ville att vi skulle vänta tills utredningen var klar. Det var jobbigt att vänta, men å andra sidan kan det vara skönt att fokusera på att må bra som människa.  Pinglan: Förstår din oro helt! Det är både bra och frustrerande att vi inte kan påverka våran situation *stor kram*
    gah vad jobbigt att behöva vänta...det är ju jättelänge tills dess att den ens börjar

Men jag har faktiskt satt upp lite mål för mig själv att sysselsätta mig med. Dels ska jag fokusera på skolan och sedan när det gäller hälsan så ska jag gå ner 5 kilo genom att dramatiskt dra ner på mitt sockerintag och börja träna lite

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • hammoleket79

Pinglan: Grattis till graviditeten! Håller tummarna för att vul:et ska se bra ut. Själv har jag rul 16:e mars, så jag går också och räknar ner dagarna nu och oroar mig.

Mrs Te: Grattis! Härligt med en bebis till!

Snigelkatt: Hade tänkt skriva grattis till dig också, medan jag läste ifatt, men sedan såg jag dina senare inlägg. Hur har det gått? Tänker på dig.

Christine: Välkommen hit. Beklagar sorgen. Har du fått hjälp att bli av med det döda fostret ännu? Senast hade jag ett ma där fostren dog i v. 7 eller 8, men det upptäcktes inte förrän i vecka 13. Det började blöda av sig självt kvällen innan jag skulle ta cytotec, men kroppen fick inte ut allt och jag blödde mycket så det blev akutfärd till sjukhuset och skrapning. Den läkare jag fick träffa på det bekräftande vul:et tyckte dock jag skulle ta tabletter dagen därpå, och inte gå och vänta.

Själv har jag klantat mig mot en vän. Hon var gravid i somras, när jag borde ha varit det. Jag  orkade inte skriva till henne (vi e-postar mest, hon bor i ett annat land) förrän vid jul, när jag kort bad om ursäkt och berättade varför. Så visar det sig nu att hon också haft en radda missfall tidigare. Så går det när man håller tyst om missfall vänner emellan...

• icka76

hammoleket: Redan dags för RUL, oj vad tiden går fort. Håller tummarna att allt ser bra ut. När var du på senaste VUL/UL? Visst är det konstigt att man inte pratar om sina mf, jag har valt att vara väldigt öppen med mina och då vågar även andra vara det. Min chef sa lite (i mina öron) spydigt efter mitt första ma att det är sånt som händer. Efter mitt andra sa hon att hon visste hur det kändes för själv hade hon haft 3 stycken!!! Varför sa hon inte det direkt?

• jazzy
    hammoleket79 skrev 2010-03-02 11:04:07 följande:
    Pinglan: Grattis till graviditeten! Håller tummarna för att vul:et ska se bra ut. Själv har jag rul 16:e mars, så jag går också och räknar ner dagarna nu och oroar mig.Mrs Te: Grattis! Härligt med en bebis till!Snigelkatt: Hade tänkt skriva grattis till dig också, medan jag läste ifatt, men sedan såg jag dina senare inlägg. Hur har det gått? Tänker på dig.Christine: Välkommen hit. Beklagar sorgen. Har du fått hjälp att bli av med det döda fostret ännu? Senast hade jag ett ma där fostren dog i v. 7 eller 8, men det upptäcktes inte förrän i vecka 13. Det började blöda av sig självt kvällen innan jag skulle ta cytotec, men kroppen fick inte ut allt och jag blödde mycket så det blev akutfärd till sjukhuset och skrapning. Den läkare jag fick träffa på det bekräftande vul:et tyckte dock jag skulle ta tabletter dagen därpå, och inte gå och vänta.Själv har jag klantat mig mot en vän. Hon var gravid i somras, när jag borde ha varit det. Jag  orkade inte skriva till henne (vi e-postar mest, hon bor i ett annat land) förrän vid jul, när jag kort bad om ursäkt och berättade varför. Så visar det sig nu att hon också haft en radda missfall tidigare. Så går det när man håller tyst om missfall vänner emellan...
    då ligger jag abar några veckor före dig...   har mitt i morgon. Då gör dom det riktade UL oxå, samtidigt
    3 barnsmamma
  • hammoleket79

jazzy: lycka till med rul:et imorgon! Och skönt att allt såg bra ut på ditt fvp.

icka: Mitt senaste rul (de har två här nuförtiden) var för fyra veckor sedan. Allt såg bra ut då, men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. Tänk om den är död nu? Fast magen verkar växa i alla fall. Jag har inte berättat för så många än att jag är gravid (ingen utöver familjen och några få vänner), men nu börjar folk fråga.
    Lustig chef du har. Men kanske orkade hon inte berätta det just då. Några månader efter mitt första mf så berättade jag för min handledare på jobbet, och han sade direkt att hans fru också hade haft ett missfall efter första barnet (de hade då hunnit få ett till). Mitt första mf skedde under en konferensresa på sommaren med jobbet nämligen. Min handledare märkte nog att jag betedde mig konstigt, men frågade inte varför.
    Det är konstigt att det är så tabu att prata om missfall, ja. Att jag inte har varit så öppen beror på reaktionerna jag fick från de allra första jag berättade för, vid första missfallet. Kommentarer från mina närmaste jag tyvärr aldrig glömmer. "Är du säker på att du var gravid?", "Du är väl inte ledsen, det var ju så tidigt (v 6)", "Det var nog bäst som skedde". Sedan tappade jag orken att berätta för fler. Så nästa gång jag fick missfall berättade jag inte för någon. Efter ett tag berättade jag för mamma, men på något sätt skämdes jag för att jag fått missfall.
    Efter mitt sista ma blev jag tvungen att berätta för både vänner, släktingar och folk jag bara känner ytligt. Hade nämligen hunnit sprida till alla att jag var gravid. Så nu har jag fått hög dos både av förstående människor och oförstående. Bästa kommentaren hittills: "Men så dumt att jag frågade om du var gravid, annars hade du ju inte behövt berätta för mig att det blev missfall". Stackars henne som fick veta det.

• icka76

Hammoleket: Tyvärr så speglar deras kommentarer deras okunnighet om mf. Jag har prcis "skällt" lite på en tjej i en annan tråd som sa att mf ALLTID beror på att det är fel på fostret. Men om vi blir fler som vågra prata om det så kanske attityderna kring det minskar. Jag kände en stor skam och skuld efter mitt första ma, men efter det andra så valde jag istället att informera folk om orskaerna till att det kan bli mf, altså att det inte bara beror på fostret.

• jazzy
    icka76 skrev 2010-03-02 17:51:49 följande:
    Hammoleket: Tyvärr så speglar deras kommentarer deras okunnighet om mf. Jag har prcis "skällt" lite på en tjej i en annan tråd som sa att mf ALLTID beror på att det är fel på fostret. Men om vi blir fler som vågra prata om det så kanske attityderna kring det minskar. Jag kände en stor skam och skuld efter mitt första ma, men efter det andra så valde jag istället att informera folk om orskaerna till att det kan bli mf, altså att det inte bara beror på fostret.
    vid mina mf var det INTE nåt fel på fosterna alls...
    3 barnsmamma
  • Mrs Sara

Jag har börjat att bli så nervös också för mitt vul som jag ska ha nästa tisdag, kommer då att vara i vecka 7+0. Tycker att mina bröst inte ömmar lika mycket längre och jag har inte samma molvärk. Är så rädd att det är ytterligare ett ma.

Varje litet steg tar mig närmare målet
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13