• flingansnö

Järfällatråden 8

Ok, här kommer en ny tråd! Hoppas jag är först nu

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m47452052.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Evani -
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 060324, Emil 080317, Anton 090603
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Panzermensch - Caroline (-83), Kallhäll - Elvira 051231, Ida 071120, Olivia 090421Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

• Svar på tråden Järfällatråden 8
  • Lilla

Flingan: var finns sjukgymnasten Petra? (jag fick ett tfnnummer av dig, men undrar var hon har sin praktik)

Utteröga: kul att de är så på! Och då förstår jag ang. namnförslaget.

• flingansnö

LillaT: Petra håller till på birgittavägen 3. Det är i hyreshusen mitt emot sjukhuset, på bottenvåninge. Man får en portkod när man fått en tid. Det är inte så flashigt, men man får sköööööna nålar.... eller ja de gör rätt ont, men det blir bra efteråt. Ska dit i morgon!  

• flingansnö

Jag måste bara få bolla en sak med er... Jag var till läkaren med Gustav idag, och Gustav var inte så samarbtesvillig, så hon pratade mest med mig, och G var i korridoren utanför med farmor och farfar. På slutet lekte hon lite med G och han fick bygga torn och sånnt, vilket han ju klarade galant. Nu till min frågeställning, hon skrev två remisser, en för hörselundersökning, vilket jag tycker känns toppen, men också en till öppenpsyk.... för att det ska träffa G och kanske vara med på förskolan och se hur han är. JAg förstår att detta görs för att man ska kolla om han har autism eller liknande störning, men jag känner att det är helt onödigt. Han behöver inte det. Gustav är ju sen i språket, han har svårt att kommunicera med ord, men han är social, empatisk, varm och go. Han vet hur man får och inte får bete sig bland folk, han skäms om han gör fel, ja han är liksom helt normal.... Jag blev så paff av detta.... vad tycker ni? 

• Lilla

Flingan: ok, tack. Jag har ju inte träffat G på över ett år så jag känner honom inte, men det är klart att du/ni känner honom bäst och jag tror också att ni är medvetna och uppmärksamma så jag förstår att det känns jobbigt att de ska kolla detta med autism. Sa de det rent ut eller är det vad du tror? Du får försöka se det som att det är positivt att de vill kolla upp olika saker, men såklart det känns tufft när man själv vet att det inte är det som är problemet. Men han går väl hos en logoped också?

• flingansnö

LillaT: Ja, nu har jag tänkt och det är klart att det är bra att de kollar allt. Känns bara som att det blev så stort..... Farmor och farfar fick inte veta ngt om psykiatrin, men däremot så berättade jag om logopeden och att det blir en hörselundersökning, och ja.... Farmor stissar upp sig såklart, och farfar han bara lallar på i sin värld. Jag kan bli så arg på honom, han skiter verkligen i vad man säger, och bara kör på vad han tänker och vill. Hon börjar ju prata om saker som hon tolkar som att Gustav minsann visst pratar, och i henens värld är det säkert så, men drygt är det.... Nu vet de iallafall så jag kan be om hjälp om det är tider som är jobbiga och så.

• Stora syster

Flingan, ska du inte prata med de som skickar remissen till psykologen då om hur det känns? Eller kanske vänta tills ni får tala med pdykologen och berätta för henne? Sen e det väl inte bara för att utreda om ev autism man gör koll med psykolog? Det handlar väl mycket om barnens samspel och hur språket används i leken som påverkar hur man börjar prata! Loke o hans bästa kompis snackade bara massa låssasgrejer ett bra tag, både hade ett riktigt dåligt tal, men deras dagmamma gjorde helt enlkelt så att jhon tvingade dem att skiljas åt så att de var tvungna att tala ordentligt, både mot andra och mot varann. (när bara de lekte behövde de jju inte anstränga sig eftersom de snackade samma konstiga extremt slarviga språk...) Det funkade bra för Loke, men kompisen fick gå till logoped. Nu pratar han mkt bbättre...

• Marina

Jessilicious välkommen hit, här är massa nya vänner om du vill ha, vi träffas då och då vissa mer än andra..

Jag är en mamma till tre pojk 8 pojk 2.5 flicka 1 år flytta själv hit från skåne för 2.5 år sen och kände då ingen men tack vare fl har jag nu massa vänner =) och öppna förskolan såklart..Dit måste du gå..

Var bor du? Vi bor i Viksjö..

Flingan oroa dig inte, dom kollar så mkt än autism, och det kan jag nog garantera att han inte har, ingen tydlig sån iallafall..
    Finns tre stora områden ett barn ska ha problem med för att få diagnosen autism

* Sociala samspelet
    * kommunikation
    * beteende

och det är jättesvårt att avgöra på barn under 3 år för dom kan ha problem med dessa områden av andra anledningar.. Säkert mycket som lossnar för G så fort han kommer igång hos logoped..

Mamma till André, Liam och Isadora
  • annhan

Hej allihopa!!

Hittade till denna tråd genom en länk från Annelie E Så nu är jag här!
    Blivande Järfällabo, vi har nyss köpt radhus i Viksjö, men flyttlasset går inte än - utan i månadsskiftet maj/juni. Men det kanske är okej att titta här i tråden redan nu..? Vill gärna lära känna trevliga mammor/familjer i kommunen!  Just nu bor vi i Märsta, och är i full färd med försäljning av vårt parhus. Det blir mycket framöver.. men det går det med..

Ja, vem är då jag? Heter Anna och är 32, gift, två söner - Filip nyss fyllda 4, och Viktor 10 månader.
    Funderar just nu över barnomsorgen. Det är tänkt att jag ska börja jobba igen i höst, och vi vet inte riktigt vilken förskola vi ska köa till, alternativt dagmamma. Vi kommer att bo på Rågången, så vårt närmaste dagis blir Högby förskola. Vi var där på besök idag, jag hade ringt och bokat ett besök - för att vi skulle se hur det var, hur det verkade. Fick ett bra intryck, dock var Filip tjurig och inte på sin  bästa sida.. Men så kan det vara ibland.. Det är i alla fall tänkt att de ska skolas in i augusti.
    Har ni några synpunkter om just Högby förskola?

Ni verkar vara ett härligt gäng här, jätteroligt tycker jag! Hoppas ni har rum för mig också.. jag är en trevlig prick i alla fall.. hehe.

Nu sover grabbarna, och jag ska zappa runt lite bland tv-kanalerna innan det är dax att sussa. Har varit igång sen 05.. Zzz..

Ha en trevlig kväll allihop!

~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Stora syster

Välkommen Annhan! Bara att hänga på här så mkt du vill!

Min bebis blir tonåring idag! (dags att sluta tro att hon är min bebis, men iaf!) Kan knappt fatta att hon e så stor! Känns på ett sätt som att det var igår hon kom hit, samtidigt som det var ett helt annat liv, en annan Karro som fick henne typ. Konstigt det där! Ska iaf in o sjunga min vackra sång för henne vid nio. Sen städa undan det värsta, handla det jag missade igår och sen middag med mamma och syster o systerdotter! Yippie!!

Svar på tråden Järfällatråden 8