• Anonym

Domningar i halva kroppen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 21:04
    Har sedan snart 2 månader domningar i halva ansiktet. Det domnar också i armen på samma sida. Har varit på vårdcentralen och tagit cpr och borrelia-prov och väntar på svar. Någon som känner igen sej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 19:14
    Har fortfarande domningar i halva sidan av kroppen som kommer och går. Är också fumligare och svagare på den sidan. Samt skakar mycket mer på den handen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 12:23
    Sitter nu och ska försöka få tag i neurolog mottagningen för att kanske få en tid framöver.

Tänker inte så mycket på det nu faktiskt. Har mått väldigt bra faktiskt och känner mest domningarna i kinden. de sitter i konstant. Handen skakar väldigt mycket emellanåt. Samt att jag är känslig för ljud och beröring på samma sida.

Ännu inga svar, men det har ju "bara" gått ca 5mån sen det började, vad kan man begära?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:29
    Har fortfarande domningar i halva kroppen konstant i olika grad av och till. Det har också tillkommit kognitiva problem. Och är konstant trött känslig, ej nedstämd utan vid gott mod tack och lov.

Har tagits en del blodprov men inget har visat något specifikt. (Lågt na, hb, högt kolestrol, Crp, socker om jag minns rätt)

Ingen klar diagnos efter över 1 1/2år med vad jag upplever som plötsligt uppkomna och tydliga smtom, vad göra?

• Svar på tråden Domningar i halva kroppen
  • Anonym

Tack för flera bra tankar kring detta.

Jag är inte direkt ute efter en diagnos,
    däremot kan det ju hända att någon känner igen sej
    och då man jag spåna vidare...

Tex ska jag googla på vad en neurolog är,
    så lite kan jag liksom... 
    Och alltid lär man sej någonting.

Försöker att inte oroa mej men just för att det sitter i ansiktet är det så närvarande.
    Dessutom känner jag liksom hela tiden den sian av kroppen mer än den andra.

Håller dock tummarna att det är mer stressrelaterat än MS,
    min nära släkting dog till följd av sin progressiva sort av MS vid 40 ungefär...

Det positiva är att jag har en vad det verkar mycket bra läkare som verkar ta det på största allvar! Känns skönt.

• FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-27 18:55:57 följande:
    jag har domningar i höger arm och ibland i ansiktet, detta tror dom beror på att jag är överrörlig och på gränsen till ehler danlos syndrom. har även värk i leder-
    ot min kompis har ehler danlos men du är nog inte henne?
  • Roppedoppedi

*räcker upp en hand*
    Sen den 12 jan är jag sjukskriven pga domningar och smärta i höger arm samt fram över höger kind.
    Ring och lillfingret har börjat tappa känsel och handen känns mer fumlig.
    Hittills har jag träffat tre olika läkare, varit på röntgen samt MRT utan att de kommit fram till vad det är. Nu senast togs det även prov för borrelia.
    Den 9/2 ska jag till neurologen då de misstänker att jag har en nerv i kläm.

Våra symtom låter i mitt tycke väldigt lika om än på olika sidor av kroppen!
    Jag har dock inte hört ett ord om varken migrän eller MS!

• Anonym
    Roppedoppedi skrev 2010-01-27 23:12:05 följande:
    *räcker upp en hand* Sen den 12 jan är jag sjukskriven pga domningar och smärta i höger arm samt fram över höger kind. Ring och lillfingret har börjat tappa känsel och handen känns mer fumlig. Hittills har jag träffat tre olika läkare, varit på röntgen samt MRT utan att de kommit fram till vad det är. Nu senast togs det även prov för borrelia. Den 9/2 ska jag till neurologen då de misstänker att jag har en nerv i kläm. Våra symtom låter i mitt tycke väldigt lika om än på olika sidor av kroppen! Jag har dock inte hört ett ord om varken migrän eller MS!
     har samma sympton som dig, har du värk någon annanstans? jag har i höfter, knän och ländrygg också. har fått diagnosen ehler danlos, men jag tror jag har en nerv i kläm någonstans också.
    jag har tagit massor med prover och gjort tester för att kolla om jag har karpaltunnel osv men inget visar något.
  • Anonym
    FH Mamma skrev 2010-01-27 20:47:08 följande:
    ot min kompis har ehler danlos men du är nog inte henne?
    nej ;)
  • Anonym

dom har testat mig för ms, fibromyolagi och reumatism.

• Roppedoppedi
    Anonym skrev 2010-01-27 23:17:35 följande:
     har samma sympton som dig, har du värk någon annanstans? jag har i höfter, knän och ländrygg också. har fått diagnosen ehler danlos, men jag tror jag har en nerv i kläm någonstans också. jag har tagit massor med prover och gjort tester för att kolla om jag har karpaltunnel osv men inget visar något.
     Just nu äter jag morfin så jag känner inte särskilt mycket alls, tyvärr....
    Har dock tyckt mig märka smärta och stelhet i nacke och svank på höger sida men jag litar aldrig på mig själv när jag känner saker utan brukar ofta avfärda det som inbillningssjuka så det har jag gjort med även detta.

Äter dexofen 2tabletter 4ggr/dag så jag kan verkligen inte känna ngt alls så jag vet heller inte OM jag blir bättre.
    Idag testade jag (återigen....) att skippa smärtisarna men fram emot eftermiddagen så började hande domna så pass att det inte funkade längre.

Jag var in och läser om EDS och hajjade till lite då de skrev om överrörliga leder eftersom jag har det. Däremot stämde absolut inte det om skinnet.
    Men jag håller tummarna för att det är en nerv i kläm! Då kan jag ju bli bra igen!
  • Anonym
    Roppedoppedi skrev 2010-01-27 23:21:28 följande:
     Just nu äter jag morfin så jag känner inte särskilt mycket alls, tyvärr.... Har dock tyckt mig märka smärta och stelhet i nacke och svank på höger sida men jag litar aldrig på mig själv när jag känner saker utan brukar ofta avfärda det som inbillningssjuka så det har jag gjort med även detta. Äter dexofen 2tabletter 4ggr/dag så jag kan verkligen inte känna ngt alls så jag vet heller inte OM jag blir bättre. Idag testade jag (återigen....) att skippa smärtisarna men fram emot eftermiddagen så började hande domna så pass att det inte funkade längre. Jag var in och läser om EDS och hajjade till lite då de skrev om överrörliga leder eftersom jag har det. Däremot stämde absolut inte det om skinnet. Men jag håller tummarna för att det är en nerv i kläm! Då kan jag ju bli bra igen!
    stämmer inte med skinnet för mig med men med överrrörligheten, hypermobiitetssyndrom tror jag dom kallade det ;)
    jag har valt att inte äta några smärtstillande alls då jag blir så jäkla dåsig av minsta lilla, och sen så vill jag inte äta smärtstillande för att kunna jobba och sen bli värre utan att märka det. då känner jag hellre av kroppen signaler och tar det lugnare med lyft och monotoma rörelser.
  • Roppedoppedi
    Anonym skrev 2010-01-27 23:24:54 följande:
    stämmer inte med skinnet för mig med men med överrrörligheten, hypermobiitetssyndrom tror jag dom kallade det ;) jag har valt att inte äta några smärtstillande alls då jag blir så jäkla dåsig av minsta lilla, och sen så vill jag inte äta smärtstillande för att kunna jobba och sen bli värre utan att märka det. då känner jag hellre av kroppen signaler och tar det lugnare med lyft och monotoma rörelser.
    Jo jag har pratat med läkarna och att hitta ngt annat smärtstillande för jag är aptrött hela tiden!
    Just nu är det dock inget alternativ att sluta med dem, då skulle jag nog inte fungera riktigt.....

Vad finns det för hjälp/botemedel för EDS då? Jag läser och läser där inne men det är massa knasiga ord :D
  • Anonym
    Roppedoppedi skrev 2010-01-27 23:28:13 följande:
    Jo jag har pratat med läkarna och att hitta ngt annat smärtstillande för jag är aptrött hela tiden! Just nu är det dock inget alternativ att sluta med dem, då skulle jag nog inte fungera riktigt..... Vad finns det för hjälp/botemedel för EDS då? Jag läser och läser där inne men det är massa knasiga ord :D
    det verkar väl inte finnas ngt direkt botemedel men att stärka kroppen är väl det man kan göra. styrketräna, promenader och inte ha ett monotomt arbete t.ex.
    vad jag har förstått så har man brist på kollagen i kroppen, dålig bindväv. Typ, så jag ska försöka hitta ett kosttillskott tänkte jag som stärker leder och muskler ex. vitaepro från vitaelab verkar vara ett sånt.
Svar på tråden Domningar i halva kroppen