• Anonym

Domningar i halva kroppen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 21:04
    Har sedan snart 2 månader domningar i halva ansiktet. Det domnar också i armen på samma sida. Har varit på vårdcentralen och tagit cpr och borrelia-prov och väntar på svar. Någon som känner igen sej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 19:14
    Har fortfarande domningar i halva sidan av kroppen som kommer och går. Är också fumligare och svagare på den sidan. Samt skakar mycket mer på den handen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 12:23
    Sitter nu och ska försöka få tag i neurolog mottagningen för att kanske få en tid framöver.

Tänker inte så mycket på det nu faktiskt. Har mått väldigt bra faktiskt och känner mest domningarna i kinden. de sitter i konstant. Handen skakar väldigt mycket emellanåt. Samt att jag är känslig för ljud och beröring på samma sida.

Ännu inga svar, men det har ju "bara" gått ca 5mån sen det började, vad kan man begära?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:29
    Har fortfarande domningar i halva kroppen konstant i olika grad av och till. Det har också tillkommit kognitiva problem. Och är konstant trött känslig, ej nedstämd utan vid gott mod tack och lov.

Har tagits en del blodprov men inget har visat något specifikt. (Lågt na, hb, högt kolestrol, Crp, socker om jag minns rätt)

Ingen klar diagnos efter över 1 1/2år med vad jag upplever som plötsligt uppkomna och tydliga smtom, vad göra?

• Svar på tråden Domningar i halva kroppen
  • Anonym

Attans B12 skulle jag bett om, har hört om det.

Doktorn tog ämnesomsättningsprov och beroende på provsvar får jag eventuellt remiss till neurolog...

• Anonym

Fast B12... när man har domningar i ansikte och arm... Jag är skeptisk. Och tycker inte man ska beställa prover hit och dit.

Tycker det låter bra att du får remiss till neurolog dock. Domningar i halva ansiktet och armen på samma sida ska man inte ha utan förklaring.

• FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-26 23:01:07 följande:
    Fast B12... när man har domningar i ansikte och arm... Jag är skeptisk. Och tycker inte man ska beställa prover hit och dit. Tycker det låter bra att du får remiss till neurolog dock. Domningar i halva ansiktet och armen på samma sida ska man inte ha utan förklaring.
    Varför inte det är bara några droppar blod och en tur till labbet. Är det akut kommer svaret snabbt.

Bättre att testa så man iaf vet vad man inte har tycker jag.
  • UlletGullet

Min son har MS och han har domningar i ansiktet som kommer och går. Halvsidig ansiktsförlamning var ett av skoven han hade och domningar i armar och ben är mycket vanliga. Jag tycker du ska be om att få bli kontrollerad av neurolog för att utesluta neurologiska problem, inte för att det behöver vara MS utanför att vara på den säkra sidan.

• Anonym
    FH Mamma skrev 2010-01-27 10:44:56 följande:
    Varför inte det är bara några droppar blod och en tur till labbet. Är det akut kommer svaret snabbt.Bättre att testa så man iaf vet vad man inte har tycker jag.
    Rent principiellt ska man bara ta prover och göra undersökningar som är befogade utifrån symptombild.

B12brist ger inte fokala känselbortfall utan en metabol påverkan på nervsystemet i allmänhet vilket medför exv domningar som inte korrelerar med en neroanatomiskt fokal lokalisation.

Man kan undra om det spelar någon roll i enstaka fall och se det som några droppar blod hit eller dit, en röntgenundersökning hit eller dit osv. Men eftersom alla hävdar sig vara det där undantagsfallet så får sjukvården stora problem med vad skattemedlen ska räcka till om "alla" får vara det där fallet där det inte spelar så stor roll om man kollar lite extra bara för att man är nyfiken/inte låter sin oro stillas av en bedömning utan lever i tron att det är labprover och röntgen som ska visa vad man har.

En diagnos är egentligen viktigast att ställa då prognosen förändras av om man vet vad det är eller när det finns behandling mot symptomen. Vissa diagnoser går itne ens att ställa förrän tiden gått och det visat sig vad som hände i fortsättningen. Tex kriteriediagnoser, där man kanske uppfyller några kriterier men inte alla. Två år senare kanske man uppfyller kriterierna och vips har man diagnosen, fast man egentligen haft sjukdomen hela tiden. Det blev bara inte bekräftat från början - eftersom det inte gick. Hade man satt diganosen redan då men inget mer hade hänt så hade man alltså satt fel diagnos. Hänger ni med.

Budskapet till TS är alltså: Lita på neurologen i att utesluta det åtgärdbara och se därefter tiden an utan oro. Alla av oss kan bli sjuka imorgon, i vad som helst, vi vet det bara inte ännu. En del som gått och oroat sig för diagnoser/en diagnos får helt plötsligt något annat som kom som en blixt från klar himmel. Andra får aldring någon ytterligare sjuka förrän de är gamla, oavsett om de oroat sig eller ej.
  • FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-27 16:17:09 följande:
    Rent principiellt ska man bara ta prover och göra undersökningar som är befogade utifrån symptombild. B12brist ger inte fokala känselbortfall utan en metabol påverkan på nervsystemet i allmänhet vilket medför exv domningar som inte korrelerar med en neroanatomiskt fokal lokalisation. Man kan undra om det spelar någon roll i enstaka fall och se det som några droppar blod hit eller dit, en röntgenundersökning hit eller dit osv. Men eftersom alla hävdar sig vara det där undantagsfallet så får sjukvården stora problem med vad skattemedlen ska räcka till om "alla" får vara det där fallet där det inte spelar så stor roll om man kollar lite extra bara för att man är nyfiken/inte låter sin oro stillas av en bedömning utan lever i tron att det är labprover och röntgen som ska visa vad man har. En diagnos är egentligen viktigast att ställa då prognosen förändras av om man vet vad det är eller när det finns behandling mot symptomen. Vissa diagnoser går itne ens att ställa förrän tiden gått och det visat sig vad som hände i fortsättningen. Tex kriteriediagnoser, där man kanske uppfyller några kriterier men inte alla. Två år senare kanske man uppfyller kriterierna och vips har man diagnosen, fast man egentligen haft sjukdomen hela tiden. Det blev bara inte bekräftat från början - eftersom det inte gick. Hade man satt diganosen redan då men inget mer hade hänt så hade man alltså satt fel diagnos. Hänger ni med. Budskapet till TS är alltså: Lita på neurologen i att utesluta det åtgärdbara och se därefter tiden an utan oro. Alla av oss kan bli sjuka imorgon, i vad som helst, vi vet det bara inte ännu. En del som gått och oroat sig för diagnoser/en diagnos får helt plötsligt något annat som kom som en blixt från klar himmel. Andra får aldring någon ytterligare sjuka förrän de är gamla, oavsett om de oroat sig eller ej.
    Jag tycker inte man ska ta prover till höger och vänster men om man faktiskt har problem så är det väl lika bra att kolla det mesta??

Min neurolog trodde inte jag hade min sjukdom som hans underläkare sa, kanske för att jag inte var alkoholist.

Men oftast har nog neurologen och andra läkare mest rätt.
  • Anonym
    FH Mamma skrev 2010-01-27 17:28:18 följande:
    Jag tycker inte man ska ta prover till höger och vänster men om man faktiskt har problem så är det väl lika bra att kolla det mesta??Min neurolog trodde inte jag hade min sjukdom som hans underläkare sa, kanske för att jag inte var alkoholist.Men oftast har nog neurologen och andra läkare mest rätt.
    Eftersom "samma syptom" (för ett otränat öga) kan uppträda vid massor av olika tillstånd så skulle man ju nästan alltid hamna i situationer där man skulle "kolla det mesta" som du skriver. För att sjukvården ska överleva och männsikor inte skadas/överkonsumera vård så måste vården befolkas av yrkespersoner som gör kvalificerade bedömningar och följer vissa rutiner och riktlinjer, enligt en logik och kunskapsbas som det har tagit dem minst 7 1/2 år att tillägna sig. 

Men det är ju rätt OT så vi kanske ska släppa det. Vill inte uppfostra dig utan bara belysa det här från en annan synvinkel.  
  • Anonym

Min första tanke var också ms.. tyvärr! Hoppas inte, men kolla upp ordentligt. Kompisens mama har det. En aggressiv variant och hon blev fort rullstolsbunden. Kompisen fick sin diagnos för ett par år sedan. Hennes verkar inte alls lika aggressiv dock, hon har haft skov två ggr, med domningar i halva sidan.

• Anonym

jag har domningar i höger arm och ibland i ansiktet, detta tror dom beror på att jag är överrörlig och på gränsen till ehler danlos syndrom.
    har även värk i leder-

Svar på tråden Domningar i halva kroppen