• Anonym

Domningar i halva kroppen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 21:04
    Har sedan snart 2 månader domningar i halva ansiktet. Det domnar också i armen på samma sida. Har varit på vårdcentralen och tagit cpr och borrelia-prov och väntar på svar. Någon som känner igen sej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 19:14
    Har fortfarande domningar i halva sidan av kroppen som kommer och går. Är också fumligare och svagare på den sidan. Samt skakar mycket mer på den handen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 12:23
    Sitter nu och ska försöka få tag i neurolog mottagningen för att kanske få en tid framöver.

Tänker inte så mycket på det nu faktiskt. Har mått väldigt bra faktiskt och känner mest domningarna i kinden. de sitter i konstant. Handen skakar väldigt mycket emellanåt. Samt att jag är känslig för ljud och beröring på samma sida.

Ännu inga svar, men det har ju "bara" gått ca 5mån sen det började, vad kan man begära?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:29
    Har fortfarande domningar i halva kroppen konstant i olika grad av och till. Det har också tillkommit kognitiva problem. Och är konstant trött känslig, ej nedstämd utan vid gott mod tack och lov.

Har tagits en del blodprov men inget har visat något specifikt. (Lågt na, hb, högt kolestrol, Crp, socker om jag minns rätt)

Ingen klar diagnos efter över 1 1/2år med vad jag upplever som plötsligt uppkomna och tydliga smtom, vad göra?

• Svar på tråden Domningar i halva kroppen
  • Anonym

Det tog mig 1år och 2 läkare att få diagnosen,...D-vitaminbrist.
    Efter 1 fruktansvärt år har jag nu sedan 4 veckor ätit D-vitaminer
    (D-vitamin=ett livsviktigt hormon)
    och domningarna börjar avta...

Jäklar att jag tappat de sista åren av mitt liv...
    ....men underbart att jag nu vet vad det är. 

• Anonym
    ingvild01 skrev 2010-11-06 18:36:04 följande:
    Har bara läst ts.
    Har själv för några år sedan varit drabbat av samma sak, min venster sida domnade bort mycket, ibland var den helförlamad. Detta pågick under två års tid i perioder, och berodde på stress!
    Jag var under dom två åren på alla utredningar som tenkas kunne, inget annat var fel.
    HUR blev du frisk????

Jag tycker det är otroligt jobbigt att ha dessa domningar',
    dessutom har jag grava minnessvårigheter och kognitiva symtom.

Min nya läkare trodde inte på D-vitaminbrist...så ännu ingen diagnos,,, 
  • Anonym
    ingvild01 skrev 2010-11-06 18:36:04 följande:
    Har bara läst ts.
    Har själv för några år sedan varit drabbat av samma sak, min venster sida domnade bort mycket, ibland var den helförlamad. Detta pågick under två års tid i perioder, och berodde på stress!
    Jag var under dom två åren på alla utredningar som tenkas kunne, inget annat var fel.
    HUR blev du frisk?

Jag har haft detta i snart 2år och inte blivit klokare.

Det som skett är dock att huvudvärken och domningarna minskat,
    har dem fortfarande men nu mest när jag är trött eller när jag är utvilad.
    Har också fortfarande en extrem trötthet.

Därmot har jag fått värk i händer, smalben, armar.
    Stötar i kroppen när jag stöter i och använder armar och ben tex.
    Kroppen domnar av när jag tex vilar eler när jag sätter mig på golvet,
    men inte som vanligt när ett ben domnar av och det gör jätteont när det kommer till liv.
    Istället är jag domnad och sen går domningarna över...

Fortfarande mest väsnter sida av kroppen...

Ingvild01: känner du igen dej???
  • Anonym

jag undrar hur de har gått för dig ts?? känner igen mig mkt

• solrosen14

Jag har samma problem som du, mitt började i feb 2010 (var det väl...) det kommer och går men finns där hela tiden. just nu är jag inne i en period där det är värre. Hör gärna av dig om du vill komma i kontakt med en likasinnad.

• madeleinesophie

Samma problem med huvudvärk alltid på samma sida, haft det sen 2007.. Mitt ansikte kunde domna bort... Det sjuka är att mina domningar har försvunnit när jag börja med antideppresiva.. Problem med ångest då är domningar vanligt.

• Lilla W

Hej allihop! Tänkte bara tipsa om att läsa på om polyneuropati. Stämmer inte in på alla era symtom men vad jag kan se har ingen nämnt detta i tråden.

Min mamma har levt med den diagnosen i 10 år. Bortdomnade fötter, ben, ena handen, armen. Varför hon fått detta vet man inte, frisk som en nötkärna annars och har alltid varit. Hon har gjort allt från magnetröntgen, ryggmärgsprov, B12 sprutor, alla möjliga vitaminkurer och tester. Hon har lärt sig leva med besvären bl.a med mycket motion, sorgligt men det positiva är ju att det är ofarligt. (Eftersom det inte beror på diabetes, borrelia etc.) Står väldigt bra om det på 1177.se

Kram på er!

• ingvild01
    Anonym skrev 2011-08-11 18:56:25 följande:
    HUR blev du frisk?

Jag har haft detta i snart 2år och inte blivit klokare.

Det som skett är dock att huvudvärken och domningarna minskat,
    har dem fortfarande men nu mest när jag är trött eller när jag är utvilad.
    Har också fortfarande en extrem trötthet.

Därmot har jag fått värk i händer, smalben, armar.
    Stötar i kroppen när jag stöter i och använder armar och ben tex.
    Kroppen domnar av när jag tex vilar eler när jag sätter mig på golvet,
    men inte som vanligt när ett ben domnar av och det gör jätteont när det kommer till liv.
    Istället är jag domnad och sen går domningarna över...

Fortfarande mest väsnter sida av kroppen...

Ingvild01: känner du igen dej???
    Förlåt ts, att jag inte följd tråden vidare, men nu är jag här :)
    Domningarna försvann efter en total kollaps,rasade bara ihopa,och blev sängliggande vårdtagare i 3 mnd.
    Den extrema tröttheten känner jag igen, har den själv i perioder,och exakt som för dig ts så har jag drabbats av värk i smalben och armar, samt har lite nedsatt känsel i hela vänster sida av kroppen.
    Du får gärna inboxa mig om du vill.
  • timia77

Hejsan
    Nu är ju denna tråd rätt så gammal men jag vill ändå göra ett inlägg. Jag har kontstant domningar i högerkroppshalva, yrsel, känslan av att huvudet trycks framåt mm till och från i ca 12 år. Jag har blivit utredd för MS, Borelia, neurolog, migrän mm.

Nu har jag gått hos en naprapat ett tag och hon lyckades få mina symtom att försvinna. Sen råkade jag gå till en annan naprapat och alla symptom kom tillbaka. Han var väldigt hårdhänt och knäckte min nacke vädligt hårt.

Nu är jag tillbaka till min gamla naprapat och jag hoppas att hon kan få ordning på detta igen. Jag föll verkligen ner i ett svart hål igen när mina symptom kom tillbaka.

Återkommer om jag blir bättre igen..

/Maria 35 år

• Anonym

samma problem nu efter 3år
    ska göra en röntgen för att se om det kan vara diskar som bråkar i nacken

någon annan som har tips ??? 

• fenurila K o L t

Har precis likadant och först trodde de på stroke men har avfärdat detta och nu väntar jag på svar ifrån MR. Neurologen på Sahlgrenska är mycket förbryllade över detta. Jag hoppas att de kan komma på vad detta kan vara.

Hur har det gått för dig??? någon diagnos??? har du problem fortfarande??? 

Det riktigt suger om vissa regler
  • Houdini

Jag har samma problem, höger sida av kroppen är som om jag fått tandläkar bedövning.

Jag är utredd för stroke borelia och gud vet vad, jag har hela tiden själv trott att det berodde på psyket men det avfärdade läkarna direkt men de kunde inte ge mig någon diagnos. Jag har PÅ och har kunnat sätta mig över de "vanliga" symtomen så jag misstänkte att det var psykets sätt att säga hej ;) det slog nämligen till när jag var på ett kalas med en del okända människor första gången.

Sen hända samma sak en närstående person den enda skillnade är att hennes fall diagnoserades direkt som psykiskt, efter sedvanliga undersökningar naturligtvis.

Så om ni vet med er att ni inte är hundra bra psykiskt tänk på saken det kan vara psyket som försöker bråka med er.

Just nu är jag pga mediciner väldigt drabbad av ångest och PÅ och jag får de märkligaste fysiska besvär. Bla halsbrännan från helvetet men den har vi ganska säkert prickat in som psykiskt istället för traditionella PÅ symtom.

Det är ganska fasinerande hur kroppen och psyket är funtade och vad de hittar på för att jävlas med en ;)             

• Anonym

Har numera en distinkt rysning som drar från sidan av ansiktet/huvudet och rakt ner i arm och ner i benet.

Just nu väntar jag på MRi nacke för att se om det är diskbråck...
    ...för mig kommer det oftast när jag anstränger mig fysiskt.
    Och jag har också en svaghet i vänster sida av kroppen plus att den sidan vridits inåt,
    foten, armen, handen, tummen...

Känns det igen? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-17 09:14:27 följande:
    Har numera en distinkt rysning som drar från sidan av ansiktet/huvudet och rakt ner i arm och ner i benet.

Just nu väntar jag på MRi nacke för att se om det är diskbråck...
    ...för mig kommer det oftast när jag anstränger mig fysiskt.
    Och jag har också en svaghet i vänster sida av kroppen plus att den sidan vridits inåt,
    foten, armen, handen, tummen...

Känns det igen? 
    Jag har gått med ungefär samma sak under många är, i somras blev det värre med smärtor i överarmen dåligt grepp i handen osv.
    Gjorde en MRI på nacken som visade på en fullständigt stel och rak nacke (den ska vara krökt) två sänkta diskar, klämda nerver som påverkar biceps och halva handen, benpålagringar på kotorna i nacken.

Vad jag förstår är det så en nacke ser ut som varit utsatt för yttre våld som någon form av olycka, kan möjligtvis bero på en mindre olycka jag var med om för 30 år sedan.
    Bra att ha fått att det fanns något som visar varför det gör så ont, tråkigt att det var själva skelettet och inte musklerna. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-17 09:38:10 följande:
    Jag har gått med ungefär samma sak under många är, i somras blev det värre med smärtor i överarmen dåligt grepp i handen osv.
    Gjorde en MRI på nacken som visade på en fullständigt stel och rak nacke (den ska vara krökt) två sänkta diskar, klämda nerver som påverkar biceps och halva handen, benpålagringar på kotorna i nacken.

Vad jag förstår är det så en nacke ser ut som varit utsatt för yttre våld som någon form av olycka, kan möjligtvis bero på en mindre olycka jag var med om för 30 år sedan.
    Bra att ha fått att det fanns något som visar varför det gör så ont, tråkigt att det var själva skelettet och inte musklerna. 
    oj då...
    Kan du få någon hjälp med det? Sjukgymnastik? Annat?
    Skönt iallafall att få svar på vad det handlar om!
    Då kan man ju lättare lära sig leva med det och försöka acceptera det och finna sätt att leva med det...

Kan du jobba osv? 
  • Anonym (TS)

Fortfarande samma problem men inget svar vad det är...

Läkaren har remiterat till psykolog för att utreda aspergers - antagligen för att jag också har extrem värmeintolerans...men inget! av det jag läst på nä'tet om aspergers stämmer in på mig...

Och kan man få aspergers helt plötsligt i livet efter 30år utan...?

• Marcusl

Hade också domningar över halva kroppen.

Fick veta att jag hade pseudomigrän precis innan jag skulle ta studenten.

De utförde många olika tester bl.a magnetröntgen där dom såg att jag hade en tumör som låg intill hypofysen.

Har opererat bort tumören för tre år sedan och nu är domningar borta.

Svar på tråden Domningar i halva kroppen