• Anonym

Domningar i halva kroppen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 21:04
    Har sedan snart 2 månader domningar i halva ansiktet. Det domnar också i armen på samma sida. Har varit på vårdcentralen och tagit cpr och borrelia-prov och väntar på svar. Någon som känner igen sej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 19:14
    Har fortfarande domningar i halva sidan av kroppen som kommer och går. Är också fumligare och svagare på den sidan. Samt skakar mycket mer på den handen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 12:23
    Sitter nu och ska försöka få tag i neurolog mottagningen för att kanske få en tid framöver.

Tänker inte så mycket på det nu faktiskt. Har mått väldigt bra faktiskt och känner mest domningarna i kinden. de sitter i konstant. Handen skakar väldigt mycket emellanåt. Samt att jag är känslig för ljud och beröring på samma sida.

Ännu inga svar, men det har ju "bara" gått ca 5mån sen det började, vad kan man begära?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:29
    Har fortfarande domningar i halva kroppen konstant i olika grad av och till. Det har också tillkommit kognitiva problem. Och är konstant trött känslig, ej nedstämd utan vid gott mod tack och lov.

Har tagits en del blodprov men inget har visat något specifikt. (Lågt na, hb, högt kolestrol, Crp, socker om jag minns rätt)

Ingen klar diagnos efter över 1 1/2år med vad jag upplever som plötsligt uppkomna och tydliga smtom, vad göra?

• Svar på tråden Domningar i halva kroppen
  • Anonym

Tror nog det har med STRESS att göra på ett eller annat sätt...

Eventuellt ÄMNESOMSÄTTNINGSPROBLEM eller MS...
    Bara vänta och se....
  • Anonym (A)

TS,
    kollade de B12?
    Jag har B12-brist och fick nästan exakt de symtom du beskriver. De hittade ingenting först. Kobalaminet var dessutom normalt men jag hade en ambitiös husläkare som även kollade min metylmalonsyra som var alldeles för hög, vilket tydligen kan indikera B12-brist.

När det väl upptäcktes var jag fruktansvärt dålig. Jag hade domningar, (värk i vänster ansiktshalva precis som du, vilket enligt en artikel jag läst i ämnet kan vara ett symtom på B12-brist) och t.o.m. svårt att gå. Efter fem täta B12-injektioner kände jag mig som en ny människa.

Jag mår fortfarande inte bra dock utan har konstant värk i lederna. Jag ska snart träffa en reumatolog. Det finns en koppling mellan B12-brist och vissa former av reumatism.

Det är otroligt jobbigt att inte veta vad som är fel så jag tycker inte alls att det är konstigt att du vill bli testad. 
    Hoppas att du får hjälp snart!    

• Anonym (A)

Jag blev extremt trött innan domningarna kom kan jag tillägga och det är också ett vanligt symtom vid B12-brist.

• Anonym

Nån som haft dessa problem pga STRESS och sen kunnat gjort något åt det???

B12-brist skulle jag vilja kolla,
    men antar att neurolog kommer först...
    Kan ju inte ringa och tjata med doktorn hela tiden känner jag,
    hon borde ju kunna sitt jobb liksom...
  • Anonym (Jag med!)

Hej!

Jag har samma problem som dig, men jag har fått det efter en trafikolycka. Ringde min naprapat o berättade att jag domnade från örat o ut mot vänster näsvinge o mungipa har oxå känselbortfall i halva tungan domnar även ner i vänster arm mm. Lillfingret känns som sockerdricka o även dom 2 bredvid har börjat nu. Man blir ju så fundersam o orolig. Men naprapaten sa i mitt fall att det kommer från nacken o muskelfästena bakom örat o lyssnarmuskeln som han kallar den går från käken o ner. Ska dit i morron o hoppas att jag blir o må bättre. Jag kommer följa dig för obehagligt o olustigt är det!!

• Anonym (A)

TS, nej B12-brist är jättenkelt att kolla på VC. Jag önskar att min första husläkare hade tänkt på det innan han skickade mig till neurologen. Då hade jag sluppit alla förbaskade tester där fast å andra sidan var det väldigt skönt när de inte såg några tecken på MS. De var också tvungna att ta ryggmärgstest för att helt utesluta Borrelia som inte alltid syns i blodprovet.
    Är du säker på att de inte kollade B-12? För många läkare är det nästan rutin vid de här symtomen, förutom min puckade förra husläkare.

• Anonym

Visste inte ens om detta med B12 förut...

...ska nog ta och ringa min doktor imorgon,
    känns också lite onödigt att gp igenom neurologisk undersökning inklusive MR och det där med ryggmärg, huh slipper gärna om det går!
    Finns det nåt annat jag ska ta upp med henne då med???
    Har funderat på något med ämnesomsättningen,
    bl.a på symptom jag haft länge + galaktorrén då
    har en släkting som haft något med bi-nånting,
    men de tog THS-test så det kanske är allt...???
  • Anonym

...släpar benet lite nu också samt värker som molande i det emellanåt...

• Anonym (Jag med!)

Hej!

Hur går det för dig ts?

• Anonym
    Anonym (Jag med!) skrev 2010-03-09 10:38:17 följande:
    Hej! Hur går det för dig ts?
    Väntar på neurolog - antagligen tid i maj...   :,(
    (då har jag väntat i 7månader...  nu 5mån)
    Ringde min doktor hon trodde inte på B12-brist.
    Annars så har jag inte haft så kraftig känning i armen och hela kroppen,
    mest i kinden där det är lite avdomnat för det mesta plus då att benet och armen på den sidan släpar något...
    Trött på att vänta och inte veta  :,(
    Blir inte det minsta klokare av att googla för massor saker stämmer delvis,
    men ej helt...
Svar på tråden Domningar i halva kroppen