Inlägg från: MammaAlex |Visa alla inlägg
  • MammaAlex

    Septemberbarn 2009 del 2

    Vad jobbigt att han vaknar och är ledsen. Speciellt när man inte vet varför.  Även här har vi disskuterat det där med att hålla vaken. Ibland håller jag A vaken kanske en halvtimme extra men oftast inte. För som du säger Strimma så är det inget som gör att han sover längre på morgonen, möjligtvis bara lite tröttare på fördmiddagen efter så att han sover mer då.... Men jag ser ju hellre att han sover på morgonen. Idag började han snacka halv 5 och var sen vaken till kvar över 8 och sov sen till strax innan 9. Så då sov jag med, men blir tidigare läggning ikväll. Det är dessutom så att när han vaknar tidigt så bajsar han, tror det är lite svårt att styra när han behöver det ;)

    Även vi var hos svärföräldrarna igår. A var på topphumör. Skönt! De passade honom medans vi var på handboll. Var tom så att han sov när vi gick och det hade gått jättebra ändå. Bestämdes även att jag skulle följa med svärmor och mina svägerskor till Ullared.... Hon lovade betala lite av Alexanders shopping ;) Tror bestämt att jag gillar min svärmor igen *hihi*

    Nu ska vi ut och gå i solskenet!


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Sephiroth: Vad roligt att träffa din mamma! Hoppas ni får det riktigt mysigt =) Tråkigt at inte träffa din pappa dock.
    I morse var det också uppstigning kl. 5 men efter lite ersättning somnade han om vid 6 och har sovit till halv 9. Så med andra ord har han ju inte sovit färdigt kl 5.
    Tänkte igår på det att Loke är ledsen när han vaknar. A brukar vara det ibland på dagarna och då tror jag det beror på att han vaknar fast att han vill sova längre. Typ att han vaknar av att ha tappat nappen och sen kan han inte somna om, eller om han vaknar av att telefonen ringer (då brukar han bli hysterisk).
    Tack för tipset om katrinplommon, det är ju helt klart värt att testa. Tror ju inte att det kan bli värre faktiskt =) Vad skönt förresten att Loke äter igen.

    Idag ska vi till BVC, ska bli roligt. Ska fråga om en lite "punkt" som A har precis vid mellangärdet. Den känns väldigt tydlig på honom. TYp som en knuta eller nåt. Jag tror inte det är någon fara men maken är lite orolig. Tänkte även fråga om revbenen kan ändra form. Det är nämligen så att min morfar och mamma har/hade revben på ena sidan som är skålade innåt istället för utåt som är nmormalt och detta har även jag och mina två syskon fått. Tycker det är lite roligt att få veta om han kan få det med=)


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Trist o va Gräsänka... Hur länge skulle han vara borta?

    Vi har varit på 6-månaderskontroll idag. Han är nu 70 cm och väger 8,8 kg... Följer kurvan perfekt=)

    Vi har även varit på babycafé. Fick höra att Alexanders kompis Nelix (som är två månader yngre) har blivit galet lång... Han är 73 cm!!! men väger bara 7,7 kg så han är smal.Ganska häftigt med tanke på att han var mindre än Alex när han föddes=)

    Här har solen lyst idag med. Så himla skönt är det.Masn blir ju så mycket piggare. Nu är det dags att laga middag blir kycklingfilé i sötsur sås med ris till. Smaskens!


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    SÅ ROLIGT att "se" dig igen Pamsa. SKönt att det börjar vända lite. =)

    Vår dag består av en soft förmiddag med promenad och i eftermiddag ska vi träffa min bästa kompis (när vi var små) och umgås lite, hon ska ha bebis i mitten av maj =)

    Igår fick jag en hel kasse med skor (minst 15 par pojkskor och typ 10 par flickskor) Det gillar jag. Kassen kom från min kusin vars ena son också är född i september så det stämmer ganska bra med Alexanders storlekar.

    Jag har börjat fundera igen på det där med mat... Bör man kanske ge en mindre portion "vanlig" mat även på kvällen istället för gröt? Hur gör ni?
    För tillfället äter Alex så här
    7.00 Gröt med frukt
    9-10 halv portion ersättning (typ mellanmål)
    13 en liten burk mat och frukt
    17 Gröt med frukt
    ca 20 3/4 protion välling och 1/4 portion ersättning

    De morgnar han vaknar tidigare än halv 7 får han ersättning först....

    blir så irriterad att den mesta barnmat från 6 månader är i stora burkar. A hade säkert gärna ätit en hel men kan klarar ju sig utan problem 4 timmar på en liten så varför ge mer.... det finns ju bara typ 3-4 sorter i liten. Känns ju dumt att slänga maten.

    Majskroka fick Alex smaka första gången när han var 4 månader (då höll jag) men han får inte så ofta, blir bättre och bättre dock på att inte kladda. Rån har vi inte provat, kanske skulle köpa en paket.


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Sephiroth. Japp även jag har sådana tycker med att de är kanon=)

    Tråkigt att han inte gillade vällingen. Går den att blanda med den som du gör själv? Han kanske kan välja sig sakta vid smaken. Hoppas han tar den så småningom!


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Ja HURRA för Loke och för Alexander=) Denna dagen har jag på något sätt längtat grymt mycket efter, vet inte varför. Kanske för att de är bebisar men ändå lite stora...
    Vi firar idag med att vaccinera A mot svininfluensan, sen ska han hem till sin mormor när vi ska till banken en runda, Sen åker vi också hem till mamma och äter tårta för det är hennes födelsedag idag!

    Angående kvällsmat så åt vi spaghetti och köttfärssås igår. Maken är mästerkock när det gäller det. Mycket chilisås och tacokrydda o vitlökssalt m.m.=)

    Idag är här dimmigt o grått. Fast det var det på morgonen igår med och sen blev det hyfsat soligt.

    Hoppas verkligen Lokes tänder tittar ut snart. Känns som att ni har fått kämpa tillräckligt länge nu! Kramar till er!


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Stackars Saga det är inte skoj att vara övertrött.

    Ja de skålarna från Ikea är ju billiga med. 12 kronor för ett paket med 6 skålar.

    Bubba80: Vad hittade ni på igår? ROligt att få träffa syskon m.fl. Alexander har inga kusiner än men  jag hoppas så att det snart kommer!


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Grrr En bra natt vart på G men maken kunde inte gå upp så tredje gången hans klocka ringde så vaknade skrutten också. Han som sovit till Halv 7 sedan i tisdags... Men men han somnade om vid halv 7 istället=)

    Vi har börjat med välling. Ger det på kvällen. Började med 50/50 och har sen ökat mångden välling, dock blandade vi dem inte utan gav i olika flaskor och det fungerade bra. A är väldigt sugen på att hålla flaskan själv vilket resulterar i endel utanför men det är väl sånt man får ta.

    Sprutan igår gick kanon! Han sa inget alls och har inte visat någon reaktion ännu. Skönt.


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex
    Sephiroth skrev 2010-03-19 07:22:38 följande:
    Fan vad skönt med sprutan! =) Jag vaknade kl 6 imorse. Ja, av mig själv alltså. Loke sov fortfarande, men jag var så arg när jag somnade, och ännu argare när jag vaknade, så jag kunde inte sova. Jag sa upp kontakten med min "bror" igår. Fattar inte att jag inte gjort det tidigare. Han tror seriöst att jag är avundsjuk på att han sitter och dricker sig full på en torsdag. "du är bara sur för att du har en unge som tar all din tid".  Är det NÅGON härinne som en skulle kunna tänka sig tanken en DÅLIG dag, att hellre supa sig full än att "skaffat" barn? Och det här är bara ett av hans många idiotiska påståenden. Han har heller inte hälsat på en enda gång sen Loke föddes. Däremot åker han till stan och hälsar på sin kompis barn. ARGH! Jag är så arg så jag kokar. Undrar hur länge man kan vara arg innan man svimmar.
    Men HALLÅ hur tänker han? Utan att veta så mycket om det skulle jag nästan kunna tänka att det istället är han som är avundsjuk på dig. Att du har en underbar familj att bry dig om och som tycker om dig. Klart man aldrig ångrat att man skaffat barn även om man är trött på dem ibland. Men nä, jag har aldrig ens tänkt tanken "tänk om vi låtit bli" Det är aldrig roligt att somna och vakna arg, det förstör så mycket för en själv. Hoppas du har någon nära dig som du kan prata av dig med! Det behöver man i sådana här situationer. Och skriv massa galla här!
    Massor av kramar till dig från oss!!!!
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex
    Sephiroth skrev 2010-03-19 07:53:11 följande:
    Jag vet inte om han tänker alls faktiskt. Han verkar seriöst tro att jag hellre skulle "supa", som han säger. Och såklart att man ibland känner sig jäkligt trött, och ibland till och med arg, på sina barn. Men aldrig någonsin att jag har ångrat att jag födde honom. Han är utan tvekan det finaste jag någonsin kunnat tänka mig att få. Dessutom sa han bara att han har viktigare saker för sig än oss. Samt att det inte är någon förlust om vi inte ses. Alltså tar jag det som om att det är rätt val att inte ha någon kontakt med honom.
    Ja jag kan inte annat än att hålla med dig. Förstår att det känns tungt men det är inte värt att få höra alla de kommentarerna som du fått höra (läste lite på din blogg också) Verkar som att han behöver mogna väldigt mycket! Sen kanske han kan förstå vad det är du har som inte han har.
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Japp det var svinet vi tog. Tyckte att han började grymta lite så det var lika bra ;)
    Vi tänkte lite att i och med att vi ska till Spanien så är det ju ganska skönt att han har den med...


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    vår bvc sa att de små som får vaccinet i benet istället för armen reagerar mindre på det och Alex har än så länge inte reagerat. Här kommer de bara erbjuda tom barn födda i oktober så som någon sa har man ingen speciell anledning så tror jag inte att det är så allvarligt)=)

    blev konstigt detta eftersom jag har en klätterapa i famnen=)


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex
    {#lang_emotions_cheers} Skål Balder! Jag har precis avslutat en cider=) Visst är det härligt att få en paus med träningen

    Pamsa: Härligt med avklarad Tenta! Aldrig fel att få ett godkänt=) Jag är imponerad av att du orkar plugga!

    Faktiskt var jag med om märkliga ungar när jag hade min första klass. Av 10 elever hade jag två som knappt åt något. De tyckte inte om något. Absolut inte spaghetti och köttfärsås eller pannkakor. *haha* Den ena hade satt i halsen när hen var liten och var livrädd för att göra det igen. Även riskorn blev delade.Detta gjorde ju att måltiden tog VÄLDIGT lång tid och inte mycket blev ätit. Där var ytterligare en elev i klassen som hatade sås. Ingen såsig mat kunde ätas utan allt skulle vara torrt.. Jag är inte själv något jättefan av sås men litegrann behöver jag... Men men de mådde ju bra och var pigga ändå, föräldrarna var inte oroliga så då fanns det ju inte så stor anledning för mig heller att vara orolig.

    Emma: Måste säga att jag är väldigt imponerad av dig med! Jag orkar inte ens väga mig längre.  Får ta tag i det någon annan gång...

    Ha en trevlig fredagskväll!
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Ikväll har Alex satt i halsen för första gången (förutom när han fått bröstmjölk) Jag gav honom några stavar av melon för jag tänkte att om han fick av någon bit så skulle de vara hala och lätt åka upp eller ner igen. Efter ett tag började han hosta och fick upp en bit, sen en bit till och sedan ytterligare en bit. Han andades dock i mellan så de satt ju inte riktigt. Han tyckte dock att det var supergott så han ville gärna haft mer men då fick han majskrokar istället. Har annars avvaktat med dem då han just nu ska banka allt i bordet=)

    Vi har en opel Vectra combi och bytte till vanlig bilstol för snart en månad sen. Han trivdes verkligen inte i babyskyddet och bara skrek och kämpade emot när man satte honom i den. Vi har en acta cosmic xtp tror jag. I alla fall en sådan med ratt så man kan lägga den lite ner. Godkänd från 0-18 kg bakåt och till 25 kg framåt-

    här kör vi 74 rakt igenom förutom några bodies från pop i 68 och en adidasdress i 68... Har en body från geggamoja i 74/80 som ajg vill börja använda men den är jättestor.... Han är en snittbebis, följer storleksrekomendationerna exakt på de flesta kläder=) Borde kanske döpa honom till Svensson

    I ytterkläder kör jag på samma overall från Lindex (fix) som Balder77. Ska vi bara åka bil har vi en vindjacka och fleece under. Tycker också om när man kan vika över fötter och händer=)


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex
    Myart skrev 2010-03-21 09:22:15 följande:
    Läskigt att han satt i halsen, jag har inte vågat gett vår lilla kille något sånt. Men det är ju hög tid för det snart, speciellt när tänderna är påväg fram :)
    Nej, jag hade med lite dåligt samvete efteråt. När jag gav hon så tänkte jag inte att han skulle få av några bitar utan bara att han skulle suga av saften. Så gör han med gurkstavar. men han löste ju det själv så=)
    Förstår inte hur de gör som aldrig ger puréer...

    Idag blir det nog en löprunda för mig. Sen ska vi ha återträff med gamla damlaget så det blir nog en massa tragg och minnen där=)

    Dags för frukost!
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Då ska jag prova smörgås redan imorgon... Hoppas det funkar=)

    Anete80: Vi började med morot när han var 4 månader, körde på olika grönsaker i nästan en månad innan vi utökade till lite kött och gröt. Jag fick rådet på BVC att om de inte gillade maten var det bättre att ge tex gröt eller frukt än att inte ge alls. Alexander kräktes när han fick broccoli så det har jag inte gett på ett tag, tänkte börja snart igen.

    Tridde: Hoppas han blir frisk snabbt igen och att det gått bra på intervjun.

    Idag har jag varit hos tandläkaren... *suck* Har inte varit där på typ 3 år (gick till en annan innan) Det slutade med att jag ska tillbaka på måndag för att laga några småhål, en annan dag för att dra ut en visdomstand (han sa att hålet gått ner på roten och att det var ett under att jag inte haft ont) Dessutom tyckte han att jag skulle skaffa bettskena. Enda positiva med detta var att jag med lagningar och utdragning kommer upp i en summa över 3000 så jag får bettskenan för halva priset (1500) GAHHH Vi som behövde köpa nya sommardäck.... Så nu ska gymkortet sägas upp. Planen var även att åka till Ullared nästa tisdag, just nu känns ju inte det jätteskoj. BLÄÄÄÄÄÄ


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Åh glömde ju att skriva att vi också har sempers milda havrevälling. Tänkte prova nestlés gonattvälling någon dag eftersom vi fick hem prov på den i förra veckan=)


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Vi kör också med sittvagn. Har en Emmaljunga Duo Edge. Han sitter upp när han är vaken och sen lägger jag honom antingen halvt eller helt när han är trött eller somnar..


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Japp jag gnisslar tänder.

    Pamsa: Jag tycker med att bål och snittar låter toppen! Snittar med rökt lax och lite färskost i är min stora favorit=)

    Vi har Alexander i baksätet. Har krockkudde fram så det var ett lätt val=) Vi har en spegel i baksätet så att man lätt ser honom. Nu sen han får sitta upp i bilen är mycket mer nöjd och kan vara vaken  en lång stund utan att gnälla.

    Nä nu sover han igen så nu ska jag passa på att duscha. Idag blir det babycafé och sedan påskpyssel med mamma och svägerska=)


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • MammaAlex

    Grattis på den stora dagen Pamsa!

    Och grattis Loke till att tanden äntligen är på väg ut!

    Idag ska vi få besök av Alexanders kompis. Skönt att bara vara hemma och ta det lugnt=)

    Tack och lov så kommer jag få tillbaka på skatten. Trist bara att de pengarna kommer att gå åt till tandläkaren.


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 del 2