• lemco

Matvägrande 1-åring!!!

Min son är 1 år och matvägrar...
    han äter endast välling och modersmjölkersättning...
    Allt annat spottas ut...
    Har provat att låta honom vara hungrig innan jag provar att ge mat, men det spelar ingen roll vad jag än gör, han spottar ut ALLT!!!
    Finns det fler i min situation?
    vore skönt att prata med andra med samma problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:03
    Har matvägrat ALLT i 3 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 18:54
    Äter nu endast låglaktos majsvälling.

• Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!
  • limfi

Ibland gör de så att de matvägrar, det kan vara nån utvecklingsfas eller nåt annat. Min dotter började spotta ut maten och det visade sig att hon hade öroninflammation. Så det kan vara olika saker som kan vara orsaken. Prata med Bvc om du är orolig!

• Ejin

åhh va skönt att läsa att jag inte är den enda med en omöjlig unge... Min dotter är ett år exakt (i måndags ) och hon vägrar helt plötsligt ALLT som kommer på sked.. t.om fruktpure... Hon äter liiite plockmat.. dock inte som hon kan bli så mätt på... och sen välling, välling , välling... sista två dagarna har hon dessutom börjat vägra vällingen eftermiddag och kväll och vi vet inte vad vi ska ta oss till.. känns som man prövat med allt..

För ett par månder sedan åt hon bara välling morgon och kväll och resten vanlig mat men nu har det låst sej totalt... fattar inte...

• caspersmamma 08

Min son är 1,5 och han äter endast ersättning, han kan stoppa gladligen mat i munnen men han spottar ut det igen.
    riskaka, äppelbit, chips är det han sväljer ibland men mycket av det åker också ut efter han har tuggat och haft det i munnen ett tag.

Ejin: Kan det vara tänder som är på gång?

• Ejin
    solstrålen 76 skrev 2009-12-30 19:26:37 följande:
    Min son är 1,5 och han äter endast ersättning, han kan stoppa gladligen mat i munnen men han spottar ut det igen. riskaka, äppelbit, chips är det han sväljer ibland men mycket av det åker också ut efter han har tuggat och haft det i munnen ett tag.Ejin: Kan det vara tänder som är på gång?
    nja.. jag tror inte de.. hon har fått ca 10 tänder (hon låter mej inte titta så det är svårt att veta exakt) men inte en enda gång har hon vägrat äta då...

Dock var hon förstoppad för ett par veckor sedan så att hon kräktes av de...hon vägrade även då att äta.. vi gav microlax och då gick det över men nu är det samma igen.. grejen är bara den att hon bajsar ju och inte så hårt heller...  men kanske kan det sitta nått hårt som en plugg längre upp???? jag vet inte. det verkar konstigt..

Men svår med maten har hon alltid varit.. men välling brukar ju alltid gå i iaf...
  • Chesses

Min dotter är precis lika dan! Hon åt jätte bra fram tills hon var ca 11 månader sen: nix ingen mat för mig inte! Trotts att jag prövat allt! Välling välling välling här också. Ibland slinker en banan eller macka ner.  Försöker man ge henne mat så viftar hon bara bort skeden med handen eller som tidigare inlägg skrivit så får hon plockmat också kollar intressant stoppar i munnen men *vips* så spottas det ut igen! Jag jag förstår sig TS

• lemco

Han har varit så här i typ 3 månader nu, innan kunde han äta:lite banan,clementin,fruktpure,lite gröt, men sen sa det bara stopp...
    ibland tuggar han på russin, men sen spottas det ut...
    nu vägrar han välling sen några dagar,bara ersättning som gäller...
    va skönt att det finns fler i vår situation...
    vi får berätta vad som händer dag för dag...förhoppningsvis vänder det snart...

• Ejin

här går de knappt ens i välling idag... lite spagetti o köttfärs gick i förmiddags för vi lät henne plocka med händerna men det blir ju inga mängder direkt...sen några ärtor och majsbitar... verkligen en gigantiskt middag... not..
    Sen har hon smuttat lite på sin välling vid ett par tillfällen.. fattar inte vad som är fel....¨

jo förresten.. kakbitar går ner.. konstigt

• Mamma till två mirakel

Här är en mamma till som är förtvivlad,min son blir ett år nästa fredag och livnär sig på bara välling...han smakar iofs gärna på det vi äter men äter sig aldrig mätt på annat än välling....
    Känns jätte jobbigt då alla frågar varför han bara får välling....man skäms ju och känner sig som en dålig mamma....
    Hoppas verkligen det vänder snart,hur tar ert dagis ställning till mat frågan??
    Jag har hört att man inte får sätta barn på dagis om de inte äter fast föda...kan det stämma verkligen??
    Har lite panik nämnligen då vår son ska börja dagis 15/2 och tills dess ska han då äta mat??? hjälp...

Dessutom har min son inte sovit en enda hel natt ännu sedan han föddes,och det börjar ta kål på oss....

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • lemco

Ang dagis, det e min skräck, för dom kan ju inte ge välling/ersättning...
    När min dotter var liten så var hon likadan...
    hon kom hem från dagis, hungrig, oftast åt hon inte...
    min dotter e nu 12,o fortfarande liten i maten o superkräsen...
    men när hon var ca 3 år började hon äta LITE mer mat...

• Strumpan08

Det måste vara någon fas vid 1 år, för min tjej gör också så, hon är snart 13 månader. Jag sliter mitt hår med henne, burkmat har vi slutat med sen hon började vägra, för hon vägrar allt på sked. Plockmat går oftast bra, men inte alltid det duger heller. Gröt har hon slutat äta, hon vill inte ha smörgåsar som hon tidigare ÄLSKAT, och dricker endast välling till kvällsmål.. Tycker hon äter så lite och det gör ont i hjärtat ibland, men jag tänker som så, att skulle hon vara hungrig så skulle hon äta.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!