• Lilja07

Viktväktartråden med ProPoints

Någon mer som ska börja eller har börjat med VV ProPoints?
    Någon som vill vara med & följas åt?

Jag ska börja nu i dagarna.  Vi stöttar & hjälps åt, byter recept osv.

**Mamma till Sanna & Felicia **
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 21:06
    Här är recepttråden. Skriv gärna in era goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50070044.html
  • Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints
  • tessanpower
    Mumu skrev 2010-03-09 10:20:44 följande:
    Jag är, som alltid, glad för minus överhuvudtaget. Men klart att det är mycket roligare de veckor som minuset är på över ett kilo, än de där två veckorna när jag fick 0,4 och 0,5 på två veckors vardera minskning. Men hittills är det minus vid varje vägning och det är jag superglad över! Jag har trots allt ett medel på över -0,7 varje vecka än så länge . Jag har hållit mig bra den här veckan, trots en MASSA saker som hade kunnat få mig av banan. Min pappa fick en hjärtinfarkt i helgen så jag har tillbringat mycket tid på sjukhuset. Och sånt skulle definitivt kunnat få mig att tröstäta, jag är en riktig känsloätare som gärna vill trösta mig när nåt är jobbigt. Och så fick jag också besked om att min morbror varit med om en jättesvår arbetsplatsolycka och måste lära sig gå på nytt. Min dotter är sjuk och ingen vet riktigt vad som är fel med henne (inget allvarligt, men ni vet ju hur det är med sjukdomar, man oroar sig). Så jag är som sagt glad att det enda övertrampet jag gjort i helgen är thaimaten som jag hämtade på väg från sjukhuset i söndags. Den åt jag egentligen för mycket av känner jag. Men skitsamma, i sammanhanget så är det ett acceptabelt avsteg. Jag HADE ju kunnat vräka i mig godis och chips. Eller rättare sagt, jag SKULLE ha gjort det för ett halvår sen.
    Oj, vad duktigt av dig :) Håller med om att det där med att äta när känslorna är upp och ned. Jag har tidigare ätit när jag varit stressat, trött, ledsen, arg osv. Det har nästan försvunnit nu efter jag har börjat med PP. Så skönt att faktiskt gå och lägga sig när jag är trött istället för att trycka i mig läsk för att piggna till igen. Heja oss alla!
  • sesam76

Måste bara få fråga varför det heter Pro points nu? är det jättestor skillnad mot förut?
    Jag har alltid varit vv men nu har jag haft en svack o det finns inget vv i den här stan..dom la ner..jag har läst om det nya programmet men för att få reda på vad det är för skillnad så måste jag skriva in mig via nätet..men känneri nte för det bara för att få reda om jag missar ngt..

• RiNan
    sesam76 skrev 2010-03-09 12:24:46 följande:
    Måste bara få fråga varför det heter Pro points nu? är det jättestor skillnad mot förut? Jag har alltid varit vv men nu har jag haft en svack o det finns inget vv i den här stan..dom la ner..jag har läst om det nya programmet men för att få reda på vad det är för skillnad så måste jag skriva in mig via nätet..men känneri nte för det bara för att få reda om jag missar ngt..
    Alltså varför de bytt namn fattar jag inte men det kanske är för att folk ska greppa att det är ett nytt system. Skillnaden mot förut är jättestor. Pointsen är uträknade på fett, kolhydrater, protein och fibrer medan de förut bara räknades på kcal och fett vilket gör att alla matvaror har nya värden. Sen så får man äta mycket mycket mer, man får inte spara några points under veckan men däremot får man en stor veckobonus varje vecka som man får fördela hur man vill. Hur många points man får äta/dag är inte heller lika lätt uträknat som förut då man typ bara gick på vikt och ev kön (är inte så säker på det sista), idag går man på vikt, ålder, längd och kön. Så två som väger lika mycket och är lika långa får äta helt olika ifall de är olika gamla.

Nätet är jättebra. Där får du ju all info, pointsen uträknade, där har du alla guider och pointsräknader. Jag skulle skriva in mig på nytt och köra på ny kula
  • Kärnan

Hoho! Nu har min bebis tittat ut för två veckor sen - så idag registrerade jag mig på nätet. Tänkte köra igång seriöst när jag har läst in mig lite.. kanske imorgon. Jag helammar ju så jag har massor med points.

Någon som ammar här? Hur ser en matdag ut för dig? Jag har inte riktigt satt mig in i programmet än så jag fattar inte riktigt hur mycket man får äta..

• tessanpower
    Kärnan skrev 2010-03-10 15:10:08 följande:
    Hoho! Nu har min bebis tittat ut för två veckor sen - så idag registrerade jag mig på nätet. Tänkte köra igång seriöst när jag har läst in mig lite.. kanske imorgon. Jag helammar ju så jag har massor med points. Någon som ammar här? Hur ser en matdag ut för dig? Jag har inte riktigt satt mig in i programmet än så jag fattar inte riktigt hur mycket man får äta..
    jag ammar och för mig har programmet funkat bra. Jag äter bara hälfen av alla amningspoints för min lilla tjej äter så sällan.

Så här äter jag;
    Frukost 12 pp
    Middag 9 pp
    Mellanmål 3 pp
    Middag 9 pp
    Mellanmål 3 pp

Man är ju väldigt mycket mer hungrig när man ammar :)
  • Kärnan
    tessanpower skrev 2010-03-10 15:25:43 följande:
    jag ammar och för mig har programmet funkat bra. Jag äter bara hälfen av alla amningspoints för min lilla tjej äter så sällan. Så här äter jag; Frukost 12 pp Middag 9 pp Mellanmål 3 pp Middag 9 pp Mellanmål 3 pp Man är ju väldigt mycket mer hungrig när man ammar :)
    Ja man är väldigt hungrig när man ammar
    Oj, 12 points till frukost - vad äter du då? Jag är fortfarande inställd på gamla pointssystemet så 12 p låter så mycket... Men det är ju skillnad på points o propoints har jag märkt.
    I morgon ska jag sätta igång. Nu ska fläsket bort
  • happy 78
    Kärnan skrev 2010-03-10 15:10:08 följande:
    Hoho! Nu har min bebis tittat ut för två veckor sen - så idag registrerade jag mig på nätet. Tänkte köra igång seriöst när jag har läst in mig lite.. kanske imorgon. Jag helammar ju så jag har massor med points.Någon som ammar här? Hur ser en matdag ut för dig? Jag har inte riktigt satt mig in i programmet än så jag fattar inte riktigt hur mycket man får äta..
    Förlåt att jag frågar men ska du inte vänta lite om bebisen kom för två veckor sen? Det tar ju massor på krafterna att inte få sova o dessutom helamma. Jag skulle aldrig ha klarat det så tidigt..satte igång när sonen va 11 månader.Tänk vad jobbigt att inte få fika,vilket man gjorde typ jämt i början..
    Hoppas det går bra i allafall!
  • Trollsländan

-2,4 kg!!! Har nått mitt 10% mål och satt ett nytt delmål. Känns så bra och jag mår så bra, har bättre hållning och orkar göra så mycket mer!

• tessanpower
    Kärnan skrev 2010-03-10 16:34:25 följande:
    Ja man är väldigt hungrig när man ammar Oj, 12 points till frukost - vad äter du då? Jag är fortfarande inställd på gamla pointssystemet så 12 p låter så mycket... Men det är ju skillnad på points o propoints har jag märkt. I morgon ska jag sätta igång. Nu ska fläsket bort
    Jag äter
    4 dl lättyougurt med bär eller frukt
    2 ostsmörgåsar
Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints