• Lilja07

Viktväktartråden med ProPoints

Någon mer som ska börja eller har börjat med VV ProPoints?
    Någon som vill vara med & följas åt?

Jag ska börja nu i dagarna.  Vi stöttar & hjälps åt, byter recept osv.

**Mamma till Sanna & Felicia **
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 21:06
    Här är recepttråden. Skriv gärna in era goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50070044.html
  • Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints
  • Liiza

Va många det går bra för, bra jobbat!!

Jag hade -0,9 i onsdags, supernöjd 
    Bara att "köra på" i samma spår   

Jag behöver hjälp,
    skulle vilja göra glass i glassmaskinen ikväll, 

Någon som har ett bra recept, med lite ProPoints då såklart  

• Karin 81

-0,4 kg, totalt -4,5 kg. Men bäst av allt, jag nådde 5 % idag!

• meesa

Hallå flickor, dog tråden ut eller vad hände??
    Idag har jag tagit ett "omtag". Min viktminskning gick så himla bra, jag har tappat nästan 10 kg nu efter dryga 9 veckor, men sakta men säkert  har jag tappat greppet. Jag började med att tillåta mig småsaker som en chokladbit där, några bitar godis där, en tjejkväll med obegränsat med vin, meandi-visning med efterföljande fika och vips var jag tillbaka i mitt GAMLA mönster *suck* I morse visade vågen visserligen på ett minus, men det var väldigt litet och egentligen ganska förvånande när man tänker på hur jag ätit och levt förra veckan (upptäckte tex ballerina kladdkaka..kunde inte sluta äta..) Igår kväll kände jag att jag kan inte fortsätta så här, så jag skippade mitt dåliga samvete och började om på ny kula i morse, något som jag väljer att kalla "omtag" då Jag såg först och främst sanningen i vitögat, jag ammar inte längre (min son tar en snutt nån gång ibland bara, knappt en gång om dagen ens) så vips försvann en massa PP och VB. Sedan tog jag tag i min andra dåliga vana, att äta smörgås till frukost. Jag bytte helt enkelt ut smörgåsen mot havregrynsgröt och banan. Gott och mättande och PP-snålt. Jag inser att jag måste bli bättre på att äta och förbereda lunch och planera middagen bättre. Nu ska jag bli en duktig viktväktare igen, inte en som halvfuskar sig igenom (även att det faktiskt funkar, man går ner i vikt på smörgåsar och varma koppen emd, men hur bra mår man, ärligt??) Jag känner mig taggad igen..
    Hur känner ni andra er efter denna tiden? Är ni lika taggade som när ni började? Funkar det lika bra och sköter ni er fortfarande?

• RiNan
    meesa skrev 2010-03-08 09:47:48 följande:
    Hallå flickor, dog tråden ut eller vad hände?? Idag har jag tagit ett "omtag". Min viktminskning gick så himla bra, jag har tappat nästan 10 kg nu efter dryga 9 veckor, men sakta men säkert  har jag tappat greppet. Jag började med att tillåta mig småsaker som en chokladbit där, några bitar godis där, en tjejkväll med obegränsat med vin, meandi-visning med efterföljande fika och vips var jag tillbaka i mitt GAMLA mönster *suck* I morse visade vågen visserligen på ett minus, men det var väldigt litet och egentligen ganska förvånande när man tänker på hur jag ätit och levt förra veckan (upptäckte tex ballerina kladdkaka..kunde inte sluta äta..) Igår kväll kände jag att jag kan inte fortsätta så här, så jag skippade mitt dåliga samvete och började om på ny kula i morse, något som jag väljer att kalla "omtag" då Jag såg först och främst sanningen i vitögat, jag ammar inte längre (min son tar en snutt nån gång ibland bara, knappt en gång om dagen ens) så vips försvann en massa PP och VB. Sedan tog jag tag i min andra dåliga vana, att äta smörgås till frukost. Jag bytte helt enkelt ut smörgåsen mot havregrynsgröt och banan. Gott och mättande och PP-snålt. Jag inser att jag måste bli bättre på att äta och förbereda lunch och planera middagen bättre. Nu ska jag bli en duktig viktväktare igen, inte en som halvfuskar sig igenom (även att det faktiskt funkar, man går ner i vikt på smörgåsar och varma koppen emd, men hur bra mår man, ärligt??) Jag känner mig taggad igen.. Hur känner ni andra er efter denna tiden? Är ni lika taggade som när ni började? Funkar det lika bra och sköter ni er fortfarande?
    Härligt att höra tycker jag! Enligt mig så fanns det inget negativt i detta inlägg. Du började falla in i gamla vanor men gick i alla fall inte upp något utan hade trots det ett minus vilket ändå är bra. Sen har du tagit tag i det innan det börjar bli plus som det ofta kan bli för folk som gått ner. Själv går jag fram med små minusar och är nöjd. Du har ju haft minst -1kg varje vecka vilket är härligt men kanske kan du fundera på att satsa på att gå ner lite mindre och skaffa vanor som håller?
    Det är vad jag håller på med. Gick ner bra i början men började sakta men säkert släppa efter allt mer. Så nu äter jag på ett sånt sätt att jag ska kunna få vanor som jag orkar hålla och så att jag inte ska bli less på att "gå på diet" och ge upp så jag går ner 0,4-0,6kg/vecka. Det blir ju ändå 20,8-31,2 kg mindre/år

Själv kämpar jag på med små minusar och är nöjd för att det åtminsitone går neråt.
  • meesa

Rinan: Anledningen till att jag valde en så pass "snabb" viktnedgång är att jag ska gifta mig om två veckor och det kändes viktigt att bli så smal som möjligt fram till dess. Eller smal och smal, jag hinner inte ens ner till BMI 25, men jag känner mig mycket smalare. Dock fick jag en chock när jag fick se nytagna bilder av mig själv, vilken deghög min mage är.. :-O Där syntes det tydligt att det gått för fort och att kroppen inte hunnit med att dra ihop hud och så, trots att jag tränar.
    Så nu blir det som du mycket riktigt säger, mindre viktnedgång och hälsosammare, varaktiga vanor!!

• Trollsländan

Tänkte på det här med degmage, hur funkar det när man har massor med bristningar efter graviditeter? Kan magen verkligen dra ihop sig ordentligt? Jag har dessutom ett ärr efter en akut operation som löper ca 3cm över naveln och ner i ett kejsarsnittärr, min mage är som i två halvor, undrar om det kan se bra ut någon gång?! Jag bryr mig väl egentligen inte så mycket för jag lever, har två underbara barn och en fantastisk make men det vore ju kul om magen blev plattare!

I övrigt så är jag också rädd för att falla i gamla vanor med småätande på kvällen men klarar det med hjälp av popcorn lite då och då. Funderar dessutom på att börja lägga pussel igen så att jag har något för händerna. Dessutom blir det lite hjärngympa!

• Mumu

Jag är, som alltid, glad för minus överhuvudtaget. Men klart att det är mycket roligare de veckor som minuset är på över ett kilo, än de där två veckorna när jag fick 0,4 och 0,5 på två veckors vardera minskning. Men hittills är det minus vid varje vägning och det är jag superglad över! Jag har trots allt ett medel på över -0,7 varje vecka än så länge .

Jag har hållit mig bra den här veckan, trots en MASSA saker som hade kunnat få mig av banan. Min pappa fick en hjärtinfarkt i helgen så jag har tillbringat mycket tid på sjukhuset. Och sånt skulle definitivt kunnat få mig att tröstäta, jag är en riktig känsloätare som gärna vill trösta mig när nåt är jobbigt. Och så fick jag också besked om att min morbror varit med om en jättesvår arbetsplatsolycka och måste lära sig gå på nytt. Min dotter är sjuk och ingen vet riktigt vad som är fel med henne (inget allvarligt, men ni vet ju hur det är med sjukdomar, man oroar sig). Så jag är som sagt glad att det enda övertrampet jag gjort i helgen är thaimaten som jag hämtade på väg från sjukhuset i söndags. Den åt jag egentligen för mycket av känner jag. Men skitsamma, i sammanhanget så är det ett acceptabelt avsteg. Jag HADE ju kunnat vräka i mig godis och chips. Eller rättare sagt, jag SKULLE ha gjort det för ett halvår sen.
    Bäst just nu: HIMYM
Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints