meesa skrev 2010-03-08 09:47:48 följande:
Hallå flickor, dog tråden ut eller vad hände?? Idag har jag tagit ett "omtag". Min viktminskning gick så himla bra, jag har tappat nästan 10 kg nu efter dryga 9 veckor, men sakta men säkert har jag tappat greppet. Jag började med att tillåta mig småsaker som en chokladbit där, några bitar godis där, en tjejkväll med obegränsat med vin, meandi-visning med efterföljande fika och vips var jag tillbaka i mitt GAMLA mönster *suck* I morse visade vågen visserligen på ett minus, men det var väldigt litet och egentligen ganska förvånande när man tänker på hur jag ätit och levt förra veckan (upptäckte tex ballerina kladdkaka..kunde inte sluta äta..) Igår kväll kände jag att jag kan inte fortsätta så här, så jag skippade mitt dåliga samvete och började om på ny kula i morse, något som jag väljer att kalla "omtag" då Jag såg först och främst sanningen i vitögat, jag ammar inte längre (min son tar en snutt nån gång ibland bara, knappt en gång om dagen ens) så vips försvann en massa PP och VB. Sedan tog jag tag i min andra dåliga vana, att äta smörgås till frukost. Jag bytte helt enkelt ut smörgåsen mot havregrynsgröt och banan. Gott och mättande och PP-snålt. Jag inser att jag måste bli bättre på att äta och förbereda lunch och planera middagen bättre. Nu ska jag bli en duktig viktväktare igen, inte en som halvfuskar sig igenom (även att det faktiskt funkar, man går ner i vikt på smörgåsar och varma koppen emd, men hur bra mår man, ärligt??) Jag känner mig taggad igen.. Hur känner ni andra er efter denna tiden? Är ni lika taggade som när ni började? Funkar det lika bra och sköter ni er fortfarande?
Härligt att höra tycker jag! Enligt mig så fanns det inget negativt i detta inlägg. Du började falla in i gamla vanor men gick i alla fall inte upp något utan hade trots det ett minus vilket ändå är bra. Sen har du tagit tag i det innan det börjar bli plus som det ofta kan bli för folk som gått ner. Själv går jag fram med små minusar och är nöjd. Du har ju haft minst -1kg varje vecka vilket är härligt men kanske kan du fundera på att satsa på att gå ner lite mindre och skaffa vanor som håller?
Det är vad jag håller på med. Gick ner bra i början men började sakta men säkert släppa efter allt mer. Så nu äter jag på ett sånt sätt att jag ska kunna få vanor som jag orkar hålla och så att jag inte ska bli less på att "gå på diet" och ge upp så jag går ner 0,4-0,6kg/vecka. Det blir ju ändå 20,8-31,2 kg mindre/år
Själv kämpar jag på med små minusar och är nöjd för att det åtminsitone går neråt.