• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

är veteallergi nåt de växer ifrån som t ex mjölkprotein allergi oftast är? Eller är det nåt man får leva med?

• Blå Flygare
    TinaZ skrev 2010-03-16 21:40:28 följande:
     Kanske någon vet varför oatleys havremjölk numera ska förvaras även oöppnad i kyla. Så var det inte förut.
    De har gjort om den så den tål inte längre rumstemperatur, är en färskvara nu. Ska tydligen stämma bättre överens med deras image med hälsosamma produkter Och så kanske den smakar bättre? Ska även finnas några små förpackningar som är tillverkade som innan så de tål skafferiförvaring. Är väl tänkt till utflykter och så.
  • TinaZ

Åh är det så att de små tål skafferiförvaring vore det ju toppen.......att ta  med på semestern

• Kavat
    EL I skrev 2010-03-17 09:07:34 följande:
    är veteallergi nåt de växer ifrån som t ex mjölkprotein allergi oftast är? Eller är det nåt man får leva med?
    Oftast, är vad jag har hört.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-03-17 15:57:52 följande:
    Oftast, är vad jag har hört.
    Växer bort alltså. Närmare skolåldern har jag fått för mig.
  • EL I

Tredje natten utan uppvak magen är mindre. I går var han lös i magen...undrar om det är för att han är mindre förstoppad nu?? och då blir det för mkt laktulos?? fick mindre laktulos i dag för att se hur det ser ut.
    Ska titta bland det glutenfria brödet i dag och se om jag hittar nåt som han kan äta och se om det blir bättre av det!

• Blå Flygare
    EL I skrev 2010-03-18 08:37:42 följande:
    Tredje natten utan uppvak magen är mindre. I går var han lös i magen...undrar om det är för att han är mindre förstoppad nu?? och då blir det för mkt laktulos?? fick mindre laktulos i dag för att se hur det ser ut. Ska titta bland det glutenfria brödet i dag och se om jag hittar nåt som han kan äta och se om det blir bättre av det!
    Jassa han får alktulos. Då kan det gott bero på det! Min tjej blir förstoppad av sädesslag. När vi tig bort det har vi fått gå från 10 ml varje dag till ca 2 ml varannan dag.
  • Kavat

Hm, nu var det det där med dagis. Vad har man rätt till egentligen? Vet att vissa av er fått "bråka lite". Men vad kan man kräva egentligen.

Här säger de "sätt honom på allergidagiset". MEN vi har två katter, vi får inte gå på allergidagiset och typ halva släkten har djur, ungarna älskar djur, grannarna har hundar,  hästar och katter, det finns inte en chans i världen att vi gör oss av med djuren i vår närhet för att han ska gå på allergidagiset.

Och även om vi hade avlivat/gett bort våra katter så finns det ju djurhår överallt, även om man försöker ta bort det. Aldrig i livet att jag vill utsätta någon på allergidagiset för det, det kan ju innebära stora problem för någon/några. Katthår försvinner inte bara för att katterna försvinner ur huset..

Dagiset dottern går på (som är där vi fått plats till sonen) har redan en luftburen äggallergiker så det bör inte vara några problem med just ägg de 3 dagar han är där. Utan det är kontakt med sädesslag som ger eksem och får han i sig så blir han ju kass förstås.

Någon som vet vad man har rätt att kräva?
    När jag nämde extra personal runt lunch 3 ggr i veckan och städ därefter (han kommer max gå 15 timmar och endast äta frukt och lunch där de nu serverar smörgås) så sa hon direkt: ja, men det är därför han bör gå på allergidagis. Men det går ju inte!!!
    Tips, rättigheter, skyldigheter mm tar tacksamt emot!

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-03-18 15:46:46 följande:
    Hm, nu var det det där med dagis. Vad har man rätt till egentligen? Vet att vissa av er fått "bråka lite". Men vad kan man kräva egentligen. Här säger de "sätt honom på allergidagiset". MEN vi har två katter, vi får inte gå på allergidagiset och typ halva släkten har djur, ungarna älskar djur, grannarna har hundar,  hästar och katter, det finns inte en chans i världen att vi gör oss av med djuren i vår närhet för att han ska gå på allergidagiset. Och även om vi hade avlivat/gett bort våra katter så finns det ju djurhår överallt, även om man försöker ta bort det. Aldrig i livet att jag vill utsätta någon på allergidagiset för det, det kan ju innebära stora problem för någon/några. Katthår försvinner inte bara för att katterna försvinner ur huset.. Dagiset dottern går på (som är där vi fått plats till sonen) har redan en luftburen äggallergiker så det bör inte vara några problem med just ägg de 3 dagar han är där. Utan det är kontakt med sädesslag som ger eksem och får han i sig så blir han ju kass förstås. Någon som vet vad man har rätt att kräva? När jag nämde extra personal runt lunch 3 ggr i veckan och städ därefter (han kommer max gå 15 timmar och endast äta frukt och lunch där de nu serverar smörgås) så sa hon direkt: ja, men det är därför han bör gå på allergidagis. Men det går ju inte!!! Tips, rättigheter, skyldigheter mm tar tacksamt emot!
    Här finns inte allergidagis, så vi har sluppit sånna diskutioner. Alla barn har rätt att gå på förskola, det ska man veta. Om det är detta som krävs för att han ska kunna gå där så måste de tillgodose det. Sen kan kommunen ha åsikter om vilket dagis barnen ska gå på, men om kommunen gett plats på detta dagiset så är det deras uppgift att lösa det. Extra städ kan de söka viktning eller extra personal för, det är inte säkert att personalen känner till det utan du kan upplysa om det. Viktning innebär att barnet räknas extra så det inte kan gå lika många barn på avd (här räknas barn i poäng. 1 barn ger 1 poäng, ett småbarn 2 poäng, och S har en extra poäng för allergi och astma - sen får det gå ett visst antal poäng per personal/avd). Det är ffa kommunen som betalar, så de extra resurserna är omfördelning inom kommunen.
    Det är bra att visa på fördelar för de andra barnen; berätta att den extra städningen kommer alla till del, att man vet att det ger färre sjukdagar för alla och minskar magsjukeutbrott på avd där det finns extra allergi-städ
  • Kavat

Tack Blå Myran för input!

Kan väl tillägga att när jag pratade med rektorn på allergidagiset så sa hon att de inte tar bort sädesslag där heller för hans skull. Så då är de i mina ögon ingen skillnad för honom på de olika dagisen..
    Förutom att det förmodligen redan är extra städ på allergidagiset. Visst de har mer kunskaper om allergiska reaktioner, speciellt snabba, men sådana har han ju inte (förutom ägg, men de har ju inte ägg där 3 dagar i veckan i nuläget pga en med luftburen äggallergi så då ska det ju inte kunna hända något).

Svar på tråden Allergitråden