• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-03-18 17:06:29 följande:
    Tack Blå Myran för input! Kan väl tillägga att när jag pratade med rektorn på allergidagiset så sa hon att de inte tar bort sädesslag där heller för hans skull. Så då är de i mina ögon ingen skillnad för honom på de olika dagisen.. Förutom att det förmodligen redan är extra städ på allergidagiset. Visst de har mer kunskaper om allergiska reaktioner, speciellt snabba, men sådana har han ju inte (förutom ägg, men de har ju inte ägg där 3 dagar i veckan i nuläget pga en med luftburen äggallergi så då ska det ju inte kunna hända något).
    Vad bra att du varit i kontakt med allergidagis! Säg det till ditt dagis - de skulle också behöva städa extra för de inte tar bort sädesslagen. Samma kommun - samma plånbok.
  • Miralicia

Idag är det väldigt bra att ha en allergisk dotter som inte har snabba reaktioner och risk för anafylaxi, utan mer långsamma när man har en sambo som får totalt hjärnsläpp.{#lang_emotions_cool}

Jag började tidigt i morse så sambon skulle lämna på dagis, men dotter och far kom ihop sig lite om vad som skulle göras och när och hur osv, så till slut gav han upp ringde till mig och sa att hon fick vara hemma idag istället (han skulle suttit hemma och läst egentligen).

Ett tag senare så blir sambon sötsugen och inventerar skåpen lite och hittar glass i frysen, så han och dottern delar på de sista två glassarna som fanns i förpackningen. Synd bara att det inte var dotterns glasspinnar, utan päronsplitt. {#lang_emotions_yell}

Så ingen försiktig provokation här inte utan här tar vi skummjölkspulver, vasslepulver, fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl i en och samma kombo. (och alla saker är provade en i taget förutom mjölk som vanlig mjölk för inte speciellt länge sen och utan att funka då){#lang_emotions_undecided}. Räknar väl inte med att få sova så supermycket under natten som kommer och det lär bli en hel del smörja, så det är tur att jag får pengar i morgon så jag kan hämta ut nytt smörja på apoteket eftersom det börjar vara rätt dåligt här hemma.

• EL I

Jjag ser att ni pratr om dagis. vadå inte tar bort sädesslagen?? Helt och hållet eller för honom?? Tycker det är konstigt att de kan begära att man ska gå på ett allergidagis, har inte alla barn samma rättigheter??

Här finns inte allergidagis så det är inget snack om något här än. Vi har inte diskuterat veteborttaning med dem än. Har nämnt att läkaren ev trodde att han var veteallergisk men att vi inte bestämt hur vi vill göra.

Blå myran: Kan alltså vara så att de blir förstoppade av sädesslag?? Hmm då kanske vi är det på spåren ändå? Han har mindre mage nu (men fortfarande lite stor men vi har ju inte tagit bort allt) och han är mindre förstoppad och mer nöjd (sover hela nätter och i dag åkte han  t o m bil utan att skrika (då hade de fått potatis o köttbullar på dagis (alltså igen vete!).

• Tibell

Hej hej! Brukar egentligen hålla till i mjölkallergi tråden men tänkte jag skulle ställa frågan här också!
    Ni som har gjort patchtest på era barn .. eller känner någon som gjort det! Har ni varit med om att få positivt svar men som sedan visade sig vara falskt?! Alltså enligt patchtestet varit allergiskt mot tex vete men i verkligegheten tål det?!

Vi gjorde nämligen ett eget på dottern i förr förra veckan. Tyvärr satt de bara på drygt 16h..sedan ramlade ett bort. Eftersom hon fick så fula utslag av plåstret valde vi att ta bort de andra också. Där vetet suttit var det efter drygt 9 h en jätte stor svullen röd fläck. Dagen efter var fläcken rosa/röd med massa knottror/plitor i ( har bilder i galleriet ). Efter drygt 7 dagar fanns fortfarande detta märke kvar ( trots att jag smörjt med mildison ) Nu efter 1½ vecka börjar prickarna mattas ut något!
    Har någon varit med om liknande ?! Hur har era sett ut efter positivt patchtest jämfört med min dotter. Ska vi räkna detta som en positiv reaktion eller kan det ha varit falskt svar?!
    Förstår att det är jätte svårt att svara på men tänkte att någon kanske varit med om liknande!!

Anledningen till att jag vill veta hur det står till är för att vi mer och mer börjar med "riktig mat" Och snart är det dags att börja med lite välling och sådant! dessutom har hon lite ont utav tänderna. Och då är smörgåsrån rätt bra att tugga på..dock inte om hon är känslig mot vete såklart!

• Kavat
    Tibell skrev 2010-03-18 20:04:37 följande:
    Hej hej! Brukar egentligen hålla till i mjölkallergi tråden men tänkte jag skulle ställa frågan här också! Ni som har gjort patchtest på era barn .. eller känner någon som gjort det! Har ni varit med om att få positivt svar men som sedan visade sig vara falskt?! Alltså enligt patchtestet varit allergiskt mot tex vete men i verkligegheten tål det?! Vi gjorde nämligen ett eget på dottern i förr förra veckan. Tyvärr satt de bara på drygt 16h..sedan ramlade ett bort. Eftersom hon fick så fula utslag av plåstret valde vi att ta bort de andra också. Där vetet suttit var det efter drygt 9 h en jätte stor svullen röd fläck. Dagen efter var fläcken rosa/röd med massa knottror/plitor i ( har bilder i galleriet ). Efter drygt 7 dagar fanns fortfarande detta märke kvar ( trots att jag smörjt med mildison ) Nu efter 1½ vecka börjar prickarna mattas ut något! Har någon varit med om liknande ?! Hur har era sett ut efter positivt patchtest jämfört med min dotter. Ska vi räkna detta som en positiv reaktion eller kan det ha varit falskt svar?! Förstår att det är jätte svårt att svara på men tänkte att någon kanske varit med om liknande!! Anledningen till att jag vill veta hur det står till är för att vi mer och mer börjar med "riktig mat" Och snart är det dags att börja med lite välling och sådant! dessutom har hon lite ont utav tänderna. Och då är smörgåsrån rätt bra att tugga på..dock inte om hon är känslig mot vete såklart!
    Jag har bara hört när det inte visar på patchtest heller även om de är allergiska. Alltså inte tvärtom, att det visar på allergi men inte är det.
    Dock har jag hört att havre kan ge falskt positivt för det är så starkt i sig, men inget allergologen kommenterade och har inte läst om någon här i trådarna som fått falskt positivt som sagt.

Men oavsett så bör ni ju "provocera" med vete när hon mår bra i övrigt och inte har eksem eller är förkyld/sjuk. Dock är det kanske bättre att ta rent vetemjöl i mat eller liknande så att ni är säkra på att det är just vetet hon reagerar på, om hon får reaktion. Kexen innehåller ju lite fler saker än bara vete.

Att tugga på finns mycket annat.
    Majskrokar är bara majs. Oldana har riskex som bara är ris och lite salt.
    Fette Crochanti är majskex (kan finnas spår av soja, men mina sojaallergiska barn klarar dem).
    Friggs naturella riskakor äter mina barn. Det finns mjölk i fabriken, men inte i samma maskin som de naturella riskakorna, när jag kontaktade dem för något år sedan. Dock kan ju mjölkpulver yra, men i så fall så är det ju minimalt. Man testar ju alltid med lite första gången ändå.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-03-18 17:50:52 följande:
    Idag är det väldigt bra att ha en allergisk dotter som inte har snabba reaktioner och risk för anafylaxi, utan mer långsamma när man har en sambo som får totalt hjärnsläpp. Jag började tidigt i morse så sambon skulle lämna på dagis, men dotter och far kom ihop sig lite om vad som skulle göras och när och hur osv, så till slut gav han upp ringde till mig och sa att hon fick vara hemma idag istället (han skulle suttit hemma och läst egentligen). Ett tag senare så blir sambon sötsugen och inventerar skåpen lite och hittar glass i frysen, så han och dottern delar på de sista två glassarna som fanns i förpackningen. Synd bara att det inte var dotterns glasspinnar, utan päronsplitt. Så ingen försiktig provokation här inte utan här tar vi skummjölkspulver, vasslepulver, fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl i en och samma kombo. (och alla saker är provade en i taget förutom mjölk som vanlig mjölk för inte speciellt länge sen och utan att funka då). Räknar väl inte med att få sova så supermycket under natten som kommer och det lär bli en hel del smörja, så det är tur att jag får pengar i morgon så jag kan hämta ut nytt smörja på apoteket eftersom det börjar vara rätt dåligt här hemma.
    Euh.. Hoppas natten blir ok ändå!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-18 20:12:44 följande:
    Jag har bara hört när det inte visar på patchtest heller även om de är allergiska. Alltså inte tvärtom, att det visar på allergi men inte är det.Dock har jag hört att havre kan ge falskt positivt för det är så starkt i sig, men inget allergologen kommenterade och har inte läst om någon här i trådarna som fått falskt positivt som sagt.Men oavsett så bör ni ju "provocera" med vete när hon mår bra i övrigt och inte har eksem eller är förkyld/sjuk. Dock är det kanske bättre att ta rent vetemjöl i mat eller liknande så att ni är säkra på att det är just vetet hon reagerar på, om hon får reaktion. Kexen innehåller ju lite fler saker än bara vete.Att tugga på finns mycket annat. Majskrokar är bara majs. Oldana har riskex som bara är ris och lite salt. Fette Crochanti är majskex (kan finnas spår av soja, men mina sojaallergiska barn klarar dem).Friggs naturella riskakor äter mina barn. Det finns mjölk i fabriken, men inte i samma maskin som de naturella riskakorna, när jag kontaktade dem för något år sedan. Dock kan ju mjölkpulver yra, men i så fall så är det ju minimalt. Man testar ju alltid med lite första gången ändå.
    Hmm..okej! Får väl hoppas min dotter blir första som fått positivt på patch men sedan visat sig inte vara allergisk =) Men sen är ju frågan om man kan räkna det som positivt med.
    Men som du säger måste vi ju snart provocera!
    Hon fick ju smaka rån förra veckan och var hutlöst ledsen på kvällen. Skrek när vi försökte mata henne och läggningen tog dubbelt så lång tid..dessutom vaknade hon flera gånger den kvällen..brukar hon ALDRIG göra. Samma sak hände dagen efter!! 
    Men som sagt..kan ju ha varit något annat som stört henne med! Hon fick aldrig några utslag nämligen!

Men hur menar du med vetemjöl i mat?! typ dutta i lite vete i ersättningen?!
    Tack för alla tipsen om tuggvänliga kx =)
    Majskrokar fick hon lite ont i magen av. Så de väntar vi lite med!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-18 20:04:37 följande:
    Hej hej! Brukar egentligen hålla till i mjölkallergi tråden men tänkte jag skulle ställa frågan här också! Ni som har gjort patchtest på era barn .. eller känner någon som gjort det! Har ni varit med om att få positivt svar men som sedan visade sig vara falskt?! Alltså enligt patchtestet varit allergiskt mot tex vete men i verkligegheten tål det?! Vi gjorde nämligen ett eget på dottern i förr förra veckan. Tyvärr satt de bara på drygt 16h..sedan ramlade ett bort. Eftersom hon fick så fula utslag av plåstret valde vi att ta bort de andra också. Där vetet suttit var det efter drygt 9 h en jätte stor svullen röd fläck. Dagen efter var fläcken rosa/röd med massa knottror/plitor i ( har bilder i galleriet ). Efter drygt 7 dagar fanns fortfarande detta märke kvar ( trots att jag smörjt med mildison ) Nu efter 1½ vecka börjar prickarna mattas ut något! Har någon varit med om liknande ?! Hur har era sett ut efter positivt patchtest jämfört med min dotter. Ska vi räkna detta som en positiv reaktion eller kan det ha varit falskt svar?! Förstår att det är jätte svårt att svara på men tänkte att någon kanske varit med om liknande!! Anledningen till att jag vill veta hur det står till är för att vi mer och mer börjar med "riktig mat" Och snart är det dags att börja med lite välling och sådant! dessutom har hon lite ont utav tänderna. Och då är smörgåsrån rätt bra att tugga på..dock inte om hon är känslig mot vete såklart!
    Det jag reagerade på när jag kollade bilderna var att det inte bara var utslag under plåstret, utan runt om åt alla håll (om än inte lika rött). Jag hade inte dragit för stora slutsatser av testet.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-03-18 21:58:01 följande:
    Det jag reagerade på när jag kollade bilderna var att det inte bara var utslag under plåstret, utan runt om åt alla håll (om än inte lika rött). Jag hade inte dragit för stora slutsatser av testet.
    Hon reagerade ju på plåstret överallt och sen var det bara prickarna under vete som var kvar så länge. Resten försvann snabbare.

Men oavsett så måste man ju ge vete igen för att veta.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-18 20:34:25 följande:
    Hmm..okej! Får väl hoppas min dotter blir första som fått positivt på patch men sedan visat sig inte vara allergisk =) Men sen är ju frågan om man kan räkna det som positivt med. Men som du säger måste vi ju snart provocera! Hon fick ju smaka rån förra veckan och var hutlöst ledsen på kvällen. Skrek när vi försökte mata henne och läggningen tog dubbelt så lång tid..dessutom vaknade hon flera gånger den kvällen..brukar hon ALDRIG göra. Samma sak hände dagen efter!!  Men som sagt..kan ju ha varit något annat som stört henne med! Hon fick aldrig några utslag nämligen! Men hur menar du med vetemjöl i mat?! typ dutta i lite vete i ersättningen?! Tack för alla tipsen om tuggvänliga kx =) Majskrokar fick hon lite ont i magen av. Så de väntar vi lite med!
    Ja, jag menade lite vetemjöl i mat.

Man måste inte få eksem av att få det i sig bara för att det visar på patch heller. Det finns barn som det visar på patch på födoämnen, men de har aldrig eksem av födoämen, utan får bara magont osv.

Men som sagt, ni måste ju testa framöver ändå. Håller dock tummarna att det går bra.
Svar på tråden Allergitråden