• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-03-21 18:11:20 följande:
    Fick du avslag på vårdbidraget eller bara merkostnaden? Måste man söka både vårdbidrag och merkostnad eller kan man söka bara merkostnad? Jag velar fram och tillbaka om jag ska söka VB på mina barn.. J (2 år) är allergisk mot mjölk, ägg, alla sädesslag och soja. E (8 mån) är allergisk mot mjölk, soja och eventuellt vete. Jag vet inte hur jag ska kunna få ihop en ansökan, jag vet inte vart jag ska börja. Vill inte lägga ner en massa tid och sen få avslag. Det kanske är lättare att bara få för merkostnad? Blir ju inte lika mycket att skriva då och några extra kronor i månaden kanske man får...Det är ju bättre än inget.
    För att få vårdbidrag för enbart merkostnader så måste man ha godkända merkostnader motsvarande 36% av prisbasbeloppet, dvs minst 15 264 kr.

Om man får vårdbidrag för mertid så kan man även få merkostnader för merkostnader och då räcker det med godkända merkostnader på 18% av prisbasbeloppet för att få vårdbidrag för merkostnader.

Merkostnadsdelen av vårdbidraget får man som en skatterabatt på mertidsvårdbidraget. Utan merkostnader så dras skatt på hela VB, med merkostnader så drar man bort merkostnadsersättningen innan skatten dras.
    Vid 1/4 VB dras skatt på 2208:-, så 2208-skatt som man får ut.
    Vid 1/4 VB + 18% merkostnader (vilket i praktiken ger 636:-/månad) så dras skatt på 2208-636=1572, så 1572-skatt + 636 som man får ut.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-03-21 22:45:34 följande:
    För att få vårdbidrag för enbart merkostnader så måste man ha godkända merkostnader motsvarande 36% av prisbasbeloppet, dvs minst 15 264 kr. Om man får vårdbidrag för mertid så kan man även få merkostnader för merkostnader och då räcker det med godkända merkostnader på 18% av prisbasbeloppet för att få vårdbidrag för merkostnader. Merkostnadsdelen av vårdbidraget får man som en skatterabatt på mertidsvårdbidraget. Utan merkostnader så dras skatt på hela VB, med merkostnader så drar man bort merkostnadsersättningen innan skatten dras. Vid 1/4 VB dras skatt på 2208:-, så 2208-skatt som man får ut. Vid 1/4 VB + 18% merkostnader (vilket i praktiken ger 636:-/månad) så dras skatt på 2208-636=1572, så 1572-skatt + 636 som man får ut.
    Rent teoretiskt i varje fall, men i praktiken blir det sällan så stor skillnad som det kan se ut på pappret, utan snarare som JPL skrev att det för henner skiljer ca 200:- på med och utan merkostnader
  • saffe

Tack alla för svaren om vårdbidrag! Helst skulle jag strunta i att söka, även om vi verkligen skulle behöva dom extra pengarna.. Det är ju så oerhört mycket jobb och jag vet att jag skulle ta det ganska hårt om vi fick avslag. Har haft tillräckligt mycket motgångar från bl.a sjukvården när det gäller allergierna.. Men min man tycker ju såklart att vi ska söka! Har försökt förklara vilket jobb det är och att vi säkert skulle få avslag, men han tror inte på det.. Får väl be honom o skriva en ansökan!!

• Kavat
    Tibell skrev 2010-03-21 19:52:23 följande:
    Jo när man läser det jag skrivit nu i efterhand ser ju till och med jag sambandet. Nu har hon ju inte fått någon vete sen i förrgår och idag har hon varit betydligt lugnare och kunnat äta igen! Så visst finns det ett samband. Och att patchtestet gav positivt resultat gör ju inte misstankarna mindre direkt! Då ska jag testa att blanda i lite semper risgröt från apoteket! Den har hon ju kunnat äta rätt mycket utav och vi har inte märkt några biverkningar! Nu var det ju nästan 5 dagar sedan hon fick gröt i ofs. Men när vi var uppe i 5-6 teskedar märkte vi inte av något i allafall!! Eksemen såg bättre ut nu i kväll. Och de liknade inte hennes mjölkprickar. För när hon får mjölk i sig blir hon prickig. Nu är hela armbågarna röda och fnasiga! Sen upptäckte vi en annan sak idag. När hon legat på mage på golvet (hade body på sig ) i drygt 10 min var hon helt eksemig på magen! Vad kom det ifrån tro ?! Nu ikväll var det borta i allafall...märkligt
    Läste i mjölktråden också, men svarar här.
    Jo, det låter ju som hon är lika känslig för kontakt med vete som hon är för mjölk? Dock låter det konstigt att hon reagerar genom bodyn.
    Om min kille är naken hemma och är i köket och sätter sig på golvet så får han eksem på rumpan. Vi har inte haft ägg hemma på flera år så det är vete och havre. Dottern äter ju men det städas undan, dock inte alltid det våttorkas, som jag borde. Man ska ju hinna också.
    Men han reagerar alltså om han är på golvet eller om han sitter vid ett bord som inte är avtorkat och har kortärmat osv.
    Vet inte om det kan vara orsaken hos din dotter också? Men lurigt att/om? det går igenom bodyn.
    Har ni testat om hon blir likadan på ett annat golv i ett rum där ni inte har mat eller om ni lägger henne på en filt?

Har man känslig hud så kanske man kan reagera av bara "skav", alltså att hon ligger på magen, men då bör hon ju reagera överallt och jämt?
  • Cs mamma

Kavat: Ja ang dagis så vet jag inte vad man har rätt att kräva men alla rekomenderade mig att flytta till Kungsbacka när jag bråkade om C för i gbg är hon inte välkommen på något kommunalt dagis, varesig vanligt eller allergi så... Så som det är gjort nu som funkar för C är ett dagis som INTE lagar maten i anslutning till lokalerna just för att inte mjöl ska kunna yra via ventilationen. Bröd serveras endast till mellis och soppa men matsalen är endast en matsal och inget som hon leker i eller något sånt. Inneskor speciellt i matsalen (gäller alla barn) olika procedurer och rutiner i samband med mat, tvätt osv. Och för att säkerställa allt så tar jag med mat, hon har egen servis i porslin, använder INGEN plast överhuvudtaget, bordet och stolen torkas efter alla måltider, hon har bordstablett osv osv osv

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-22 18:38:14 följande:
    Läste i mjölktråden också, men svarar här. Jo, det låter ju som hon är lika känslig för kontakt med vete som hon är för mjölk? Dock låter det konstigt att hon reagerar genom bodyn. Om min kille är naken hemma och är i köket och sätter sig på golvet så får han eksem på rumpan. Vi har inte haft ägg hemma på flera år så det är vete och havre. Dottern äter ju men det städas undan, dock inte alltid det våttorkas, som jag borde. Man ska ju hinna också. Men han reagerar alltså om han är på golvet eller om han sitter vid ett bord som inte är avtorkat och har kortärmat osv.Vet inte om det kan vara orsaken hos din dotter också? Men lurigt att/om? det går igenom bodyn. Har ni testat om hon blir likadan på ett annat golv i ett rum där ni inte har mat eller om ni lägger henne på en filt?Har man känslig hud så kanske man kan reagera av bara "skav", alltså att hon ligger på magen, men då bör hon ju reagera överallt och jämt?
    Ja just nu förstår vi ingenting =(
    Vi har henne oftast på filt och då mycket längre stunder..men då syns det alltså inget! Sen var det lite kallt på golvet den morgonen..kanske därför ?!
    Men som sagt blev hennes armbågar röda och fnasiga till och från under dagen idag! Ibland kunde de vara jätte fina för att stunden senare vara röda igen! Trodde först att hon kanske låg och skavde på dem men hon ligger ju knappast på armbågarna. Sen trodde jag kanske att jag smörjt dåligt men då borde det ju inte försvinna/blossa upp så utan att jag smörjt!
    Förstår verkligen ingenting!
    Men just nu pekat allt även på veteallergi. Hon har varit sååå nöjd och glad hela dagen idag! Ätit dubbelt så mycket mot vad hon gjorde de dagar vi provocerade. Och nu bajsar hon igen ( bajsade hårdare och mer sällan förra veckan )
    Dessutom säger ju patchtestet sitt!
    Men hur länge hade ni väntat med att provocera igen..för att verkligen vara på den säkra sidan? Och borde jag fråga om de kan pricktesta när vi ändå ska pricktesta för mjölk om 2 månader?!
    Känns verkligen hopplöst till och från =( Vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne!
  • Snutten

K Kavat: det som gör största skillnade i välmående för Siri är att det våttorkas efter varje måltid på dagis. När det inte görs mår hon inte bra. Dessutom äter hon på eget porslin, på en bricka osv osv. Hon tvättar sig inte i samma handfat som de andra barnen och hon dukar aldrig bort sin tallrik.

• EL I

I dag pratade jag med dagis om sonens veteallergi. De ville att jag skulle prata med kokerskan... så jag får ringa från jobbet i morgon så det blir i alla fall i dag och i morgon MED vete på dagis..men men det gör väl inte så mkt när vi reducerat allt til NOLL här hemma.

I dag när vi åkte hem så skrattade han hela vägen hem, sjöng sånger och hade sig...i vanliga fall så  brukar han gallskrika så han verkar ju bli bättre på bara reducering av vete...undrar hur han blir när allt är borta

• Snutten
    EL I skrev 2010-03-22 19:20:05 följande:
    I dag pratade jag med dagis om sonens veteallergi. De ville att jag skulle prata med kokerskan... så jag får ringa från jobbet i morgon så det blir i alla fall i dag och i morgon MED vete på dagis..men men det gör väl inte så mkt när vi reducerat allt til NOLL här hemma. I dag när vi åkte hem så skrattade han hela vägen hem, sjöng sånger och hade sig...i vanliga fall så  brukar han gallskrika så han verkar ju bli bättre på bara reducering av vete...undrar hur han blir när allt är borta
    Visst är det skönt när man kommer på vad det kan vara som ställer till det för ens barn. Även om det innebär en massa merarbete osv för en själv.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-03-22 19:58:38 följande:
    Visst är det skönt när man kommer på vad det kan vara som ställer till det för ens barn. Även om det innebär en massa merarbete osv för en själv.
    ja absolut.
    Jag hoppas det går bra för dagis bara så det inte blir nåt strul.
    Det är så skoj. han har sovit HELA nätter i en vecka nu . Har hänt att han gnällt en stund men då har vi bara strykt honom på ryggen så har han somnat om!!! Det har inte hänt sen i somras tror jag... i alla fall inte att han samtidigt är så nöjd och glad på dagen

I dag sprang han runt ute och grejade i snön på dagis och var jättenöjd. Annars har jag bara sett honom gå runt med snuttefilten och vara tjurig.
    När jag frågar på dagis så beror det på vem jag frågar. En del tycker att han blivit gladare andra säger inte så mkt. De tycker dock att han sover mycket bättre men so mde säger "kanske är för att han vant sig vid dagis nu" o visst så kan det vara men känns som mkt slump att den "vanan" inträffade just när vi tog bort veten eller??
Svar på tråden Allergitråden